Als er iets is waarop weinig innovatie lijkt te gebeuren, dan zijn het wel autogordels. Het is immers altijd zo’n polyestervezelband met een gesp eraan die je in een kunststof bevestigingspunt steekt. Het is 50 jaar geleden dat de autogordel verplicht werd in Nederland: dit is wat er inmiddels wel aan is veranderd.
De driepuntsgordel is in de basis veelal hetzelfde gebleven als in de jaren 60. Op die manier zit je goed vast met zowel je onderlijf als je bovenlijf. Soms is het gek om te bedenken dat een autogordel verplicht is en een helm op de fiets niet; het zijn beide maatregelen voor de persoonlijke veiligheid om ernstig letsel te voorkomen. Zo zou je door het dragen van een gordel 50 procent minder kans hebben te overlijden als je in een frontale botsing betrokken bent. De gordel redt al die jaren duizenden levens per jaar.
Sinds 1 juni 1975 is de autogordel in Nederland verplicht, al geldt dat alleen voor de mensen voorin de auto. Achterin is het ook verplicht, maar het duurde even voor die kogel door de kerk was: dat is sinds 1992. Ga je toch op pad zonder gordel, dan mag het weliswaar om je eigen veiligheid gaan, het is dus niet je eigen keuze: je krijgt een boete van 169 euro.
We zien in auto’s sinds 2002 pyrotechnische gordelspanners. Bij een botsing trekt een explosie de gordel heel snel strak, zodat je lichaam zich niet naar voren kan bewegen. Zo wordt letsel voorkomen. Het nadeel is wel dat dit na een botsing dus vervangen moet worden, maar als het er zo hard aan toegaat, dan ben je blij dat dit systeem bestaat.
Daarnaast hebben Mercedes-Benz en BMW gordelsystemen die automatisch aanspannen bij gevaar. Het is zelfs mogelijk, dit zie je bijvoorbeeld in een Tesla, dat de gordel zich aanpast aan de passagier. Denk hierbij aan gewicht, maar ook de zithouding van een persoon.
Wat veel mensen ook niet weten is dat er krachtbegrenzers in gordels zitten. Als je hem vastdoet dan zit de gordel aangespannen strak, maar de begrenzer zorgt dat de trekkracht op de borstkas wordt ingeperkt omdat er wat speling wordt toegevoegd. Ook wordt er volop geinnoveerd als het om kinderstoeltjes gaat, zoals Isofix-systemen om kindlief veilig vast te zetten.
Sommige gordelsystemen werken samen met rijhulpsystemen. Als je dus een ongeluk krijgt, dan voorspelt je auto dit en wordt je gordel vast aangespannen om een ergere klap te voorkomen. In de toekomst worden autogordels waarschijnlijk nog veel slimmer: dan kunnen ze bijvoorbeeld feedback geven als de gordel niet goed zit, of de hartslag en de ademhaling van de passagier meten.
Grappig feitje, de autogordel beschermt je niet alleen voor het door de vooruit klappen van je lijf, maar ook voor de airbag. Die komt met enorm veel kracht vrij en zonder gordel zou je hier ernstig gewond door kunnen raken. Reden genoeg om hem te dragen dus.