Video11.12.2012

Iedereen zit op YouTube, waarom jouw bedrijf dan niet?


iedereen-zit-op-youtube-waarom-jouw-bedr.jpg
iedereen-zit-op-youtube-waarom-jouw-bedr.jpg

Wist je dat we tegenwoordig steeds meer content op kanalen als YouTube kijken? Eigenlijk gek dat onze advertentie-euro’s die ontwikkeling nog nauwelijks volgen. Grote adverteerders stappen nu over, waarom jij niet? YouTube is bij uitstek geschikt voor adverteerders die op TV ontbreken.

YouTube is, zeker in Nederland, nog het vergeten mediakanaal: mensen vinden het eng of denken dat ze er niks mee kunnen. Onterecht, want juist de ongepolijste video’s worden vaak hoog gewaardeerd, en tegenwoordig kan iedereen met de juiste software goede video’s maken.

YouTube en cijfers

YouTube is inmiddels, na Google, de  tweede zoekmachine ter wereld en de derde website van de wereld. Een zoekmachine die naast informatie ook branding en entertainment biedt en volledig geïntegreerd is met social media. Wist je dat er per minuut 70 uur aan nieuw materiaal wordt geüpload? En dat er al doelgroepen zijn die meer YouTube dan TV kijken?

Maandelijks ontvangt YouTube 146 miljoen bezoekers per maand en die kijken meer dan 2 miljard video’s per dag. Daarnaast worden in de Google resultaten ook video’s als zoekresultaat meegenomen (noemt men ook wel universal search) en kun je uiteindelijk dus vindbaar zijn in de 2 grootste zoekmachines van de wereld.

Maar hoe kan ik YouTube dan inzetten?

Als bedrijf kun je ontwikkelingen m.b.t. YouTube eigenlijk niet meer negeren, je moet aan de slag. Start met de vraag wat je wilt bereiken met je video’s. Wil je mensen iets leren, informatie delen of vermaak bieden? En kies je voor adverteren of plaats je eigen content? Als fietsenmaker kun je laten zien hoe je een band plakt, maar voor een advocaat ligt dit moeilijker. Probeer mensen in elk geval te overtuigen van jouw kennis. Zij komen dan bij je terug voor meer informatie over dat onderwerp. Zo doe je aan branding op een vriendelijke manier en maak je indirect kans op meer sales.

Adverteren en/of content plaatsen?

De keuze voor adverteren of zelf content plaatsen, is afhankelijk van verschillende factoren. Zijn er binnen jouw bedrijf richtlijnen voor het verspreiden van content en informatie? Als dat zo is, dan is de ruimte om te experimenteren waarschijnlijk wat kleiner. En hoeveel content is al aanwezig binnen je bedrijf? Heb je nog geen materiaal dan kan adverteren een goede eerste stap zijn.

Wanneer je kiest voor adverteren, ben je met textads voordeliger uit dan met een preroll. In beide gevallen betaal je per klik. Zorg dat je budget voldoende ruimte biedt om te experimenteren met de verschillende mogelijkheden. Zo ontdek je het snelste wat voor jou het beste werkt.

Wanneer je eigen materiaal op YouTube plaatst, kun je kiezen voor een gratis of betaald kanaal. Een kanaal is jouw plek op YouTube waar mensen zich kunnen abonneren op jouw video’s. Een gratis kanaal volstaat meestal, maar een betaald kanaal biedt meer mogelijkheden om te customizen, bijvoorbeeld het promoten van specifieke video’s en het plaatsen van links in video’s. In beide gevallen, denk ook aan je VEO (video engine optimization): zorg voor een goede titel en omschrijving van je video. Dit komt de vindbaarheid in YouTube, maar, nogmaals, ook in de Google zoekmachine ten goede.

Wat is dan goede content?

Bedenk dat mensen zich alleen op jouw video’s abonneren als je waardevolle content biedt. Opgenomen met een camera die minstens HD-kwaliteit heeft. Denk na over wat je wilt filmen en maak een script. Is je budget wat ruimer dan kun je de filmpjes ook laten maken. Hou ze kort, maximaal twee minuten. Heb je meer tijd nodig voor een onderwerp dan kun je meer video’s schieten. Met een afspeellijst rijg je die weer netjes aan elkaar.

Je bereikt het meeste door een uitdagende videotitel te kiezen, plaats je bedrijfsnaam alleen als je een A-merk bent. Besteed aandacht aan VEO en nodig mensen uit zich te abonneren op je kanaal. Gebruik de analytics-functies van YouTube om te leren wat je goed, en wat je fout doet. Met deze learnings profiteer je maximaal van de kansen die YouTube biedt. Voor een fractie van de prijs die je voor TV-reclame betaalt.

Dit artikel is geschreven door Wouter Theijsmeijer namens de DDMA search commissie. Wouter is directeur van digital marketing agency Ematters en voorzitter van de commissie Search van de DDMA.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk
AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google heeft een nieuwe robothand helpen ontwikkelen met Deepmind. En die heeft het ook meteen even flink geslagen met een hamer.

Technology09.05.2024

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Google heeft zijn nieuwe midrange-toestel Pixel 8a aangekondigd. Het toestel lijkt erg op het vlaggenschip van Google.

Mobile07.05.2024

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

De Herineringen-opties van Google Foto's zijn vaak leuk, maar soms zit je op een bepaald persoon niet te wachten. Google Foto's helpt.

Online02.05.2024

Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Verder lezen over YouTube

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd