Social Media02.05.2011

Is ‘Gratis’ de sleutel tot nieuwe vrienden?


is-gratis-de-sleutel-tot-nieuwe-vrienden.jpg
is-gratis-de-sleutel-tot-nieuwe-vrienden.jpg

Nederlandse winkelketens realiseren zich dat Sociale Media een rol van betekenis kunnen spelen in de relatie en communicatie met hun klanten. Midden jaren negentig was de branche al in de ban van de mogelijkheid om de ‘One-to-One’ marketing droom te realiseren. De woorden ‘Customer Loyalty’ en ‘Basket Analysis’ waren voldoende om een congres in een mum van tijd te vullen. Met behulp van krachtige Data Warehouse systemen konden winkelbedrijven eindelijk al hun data ontsluiten en inzetten voor dat ene doel: rechtstreeks communiceren met de klant. Albert Heijn ontwikkelde een ’16 million markets’ strategie die uiteindelijk leidde tot de introductie van de Bonuskaart. Supermarkt EDAH kreeg het als een van de weinigen voor elkaar om de klant bij binnenkomst van de winkel via een touch screen kiosk ‘persoonlijke’ aanbiedingen te doen. 

Toch sneuvelden veel plannen op de laatste schakel: het overbrengen van de directe boodschap aan de klant. Nu, zo’n 15 jaar later, zijn webwinkels er al lang in geslaagd om klanten op basis van eerdere aankopen of zoekgedrag te verleiden tot nieuwe aankopen. Ook retailers met goede webshops weten dat hun data de basis zijn voor hun succes terwijl veel winkelbedrijven zonder webshop hun winkel data nog steeds niet gebruiken als basis voor communicatie met de klant.

Social Media bieden een nieuwe kans om direct met de consument in contact te treden. In dat kader volgt ons bedrijf nauwgezet de stappen van grootwinkelbedrijven op Social Media. Hyves is al langer beproefd als medium voor (korte termijn) sales promotion acties. Inmiddels hebben meer dan 150 Nederlandse winkelketens van enige omvang (>25 winkels) ook een Twitter account. Het aantal Facebook pagina’s van retailers neemt met de dag toe. 

Maar de grote vraag is: hoe realiseer je de koppeling tussen consumenten en deze Social Media? Het begint met het zoeken naar relevante volgers. En die zijn het best te vinden onder de eigen klanten, de bezoekers van de winkel, website of de ontvangers van nieuwsbrief. Toen HEMA en Bijenkorf hun aanwezigheid op Facebook en Twitter in folder, nieuwsbrief en website aankondigden, steeg het aantal volgers van de ketens op beide media explosief. De aantallen staan nog steeds in schril contrast met het folder volume maar er zal langzaam maar zeker voldoende kritische massa ontstaan.

Als je de fan aanwas van de grote Nederlandse retailers van de afgelopen 6 maanden met elkaar vergelijkt, zie je dat de inzet van apps, sweepstakes en social games duidelijk een impuls geeft aan de groei. Aan de degelijke uitvoering van de campagnes van bijvoorbeeld Hunkemöller, HEMA, V&D en Bijenkorf is te zien dat er veel geld gestoken is in het werven van nieuwe volgers. Als je de resultaten beoordeelt aan de hand van het aantal volgers en ‘likes’ dan lijkt het er op dat veel consumenten helemaal niet willen ‘gamen’ of ‘sharen’ maar gewoon op gezette tijden een voordeeltje willen meepikken. 

Een goed voorbeeld daarvan is ETOS, de snelste groeier onder de Nederlandse retailers op Facebook in de afgelopen week. Maandenlang communiceerde het bedrijf allerlei doordachte en inventieve acties op Facebook en Twitter van: ‘lak je pink roze voor Pink Ribon’ tot ‘how to’ filmpjes voor het aanbrengen van make-up. Maar het aantal volgers nam nauwelijks toe. Totdat vorige week alle Facebook volgers van ETOS een gratis flaconnetje eigen merk zonnespray (75 ml, t.w.v € 3,99) konden ophalen met een Facebook voucher. Het aantal volgers verdrievoudigde in één week tot 12.500. Relatief gezien het beste resultaat tot nu toe in de Nederlandse retail markt. Die volgers zijn nog niet direct vaste klanten maar de eerste stap is gezet, ze zijn paradoxaal genoeg met een schot hagel naar de winkel gelokt en vinden het nog leuk ook. En als Etos haar huiswerk goed heeft gedaan is het resultaat goed meetbaar. Er kleeft wel een nadeel aan OP=OP acties op sociale media, er zijn altijd mensen die te laat zijn…. 

-1204.jpg
-1204.jpg

Engagement en story telling zijn belangrijk op Sociale Media maar klanten waarderen een scherpe aanbieding of cadeautje en delen dat weer met anderen. Het is niet voor niets dat de Facebook couponning applicaties van bedrijven als Vitrue en Context Optional een belangrijke bijdrage zijn aan het gebruik van Facebook door retailers in de VS. Het zou goed kunnen zijn dat door de inzet van Sociale Media couponning eindelijk een rol van betekenis krijgt in de Nederlandse retailmarkt. Maar ja, Milton Friedman zei het jaren geleden al: “There is no such thing as a free lunch”.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop