12% omzettoename door gebruik van social media

Vorig artikel Volgend artikel
12% omzettoename door gebruik van social media

Ongeveer een derde van de ondernemers, die gebruik maakt van social media doen dit met een omzetdoelstelling. Dit blijkt uit het persbericht van het ‘Mix & match’ onderzoek van EIM. Hierbij onderzocht het EIM, het gebruik van digitale media in het MKB. 60% van deze ondernemers haalt de doelstelling ook echt en zag hun omzet met gemiddeld 12% toenemen. De juiste mix van middelen blijkt ook hier het beste.

Relatiebeheer en personeelswerving deden het nog beter. Daar haalt ruim 90% hun doelstelling. Het is belangrijk dat ondernemers goed voor ogen houden welke doelstellingen zij met digitale media willen realiseren. Er lijkt nog veel winst te behalen, bij het stimuleren van het gebruik van social media. Volgens het onderzoek gebruikt slechts 30% van de ondernemers social media.

Dit in tegenstelling tot eerder gepresenteerde cijfers van 78%. Ondernemers zijn daarnaast vaker passief op sociale media dan actief. Het gebruik van een website, ziet 85% wel als een meerwaarde en geeft daarbij aan dat het ook al iets heeft opgeleverd. 5% van de ondernemers weet niet wat de website heeft opgeleverd of geeft aan dat dit niet te meten is. De meeste bedrijven geven aan, dat de website meer klanten (58%) en een beter imago (46%) heeft opgeleverd.

Wel is er een duidelijk verschil, in het gebruik per sector te constateren. Zo is het gebruik van sociale media veel groter in de zakelijke dienstverlening (49%) dan in de bouw (13%). Het is dus van belang om je als ondernemer de vraag te stellen: waar zit mijn klant en hoe kan ik hem of haar het beste bereiken. Maar de kans is zeer groot, dat wanneer jouw klant nu nog niet op social media zit, dit binnen nu en 3 jaar wel zit.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies