Social Media18.02.2011

78% van de organisaties maakt in 2011 gebruik van social media


78-van-de-organisaties-maakt-in-2011-geb.jpg
78-van-de-organisaties-maakt-in-2011-geb.jpg

Dit blijkt uit het Pondres Social Media Onderzoek 2011. Social media is hot, maar hoe ver zijn de Nederlandse bedrijven nou eigenlijk als het hierover gaat? Niet voor niks hebben veel bedrijven zich dan ook bezig gehouden met social media in 2010. Maar er is wel een verschil tussen aanwezig zijn en dit ook echt benutten.

Dit was aanleiding voor Pondres Social Marketing en MWM2 om hier een onderzoek naar te doen. Zij waren benieuwd naar het gedrag van de Nederlandse bedrijven binnen social media. In totaal namen 268 bedrijven deel aan het onderzoek, die allemaal trouw de vragenlijst hebben ingevuld. Pondres keek niet slechts naar de kanalen waarop deze bedrijven actief zijn, maar meer naar de diepere strategische impact. Hoe verloopt de monitoring, ROI, strategie en capaciteit binnen het bedrijf.

In 2010 gaf 76,1% van de respondenten aan social media in te zetten binnen de organisatie. In 2011 is dit aantal met 2% gestegen naar 78,1%. Hyves is de grote verliezer in 2011. Vorig jaar stond het sociale netwerk op plaats 5 met een gebruik van 42,4% binnen het bedrijfsleven. Dit jaar worden zij ruim ingehaald door weblogs en zakken ze terug naar 26,5%.

-1088.jpg
-1088.jpg
-1089.jpg
-1089.jpg

Bepaalde organisaties waren ook in 2010 nog niet actief op social media. De meest voorkomende reden is een gebrek aan kennis. Dit blijkt een grote drempel te zijn om niet actief te worden op social media. Daarnaast blijkt een gebrek aan interne capaciteit ook een belangrijke oorzaak te zijn. Ook gaf 23,4% ‘anders’ als antwoord. Hierbij werden antwoorden gegeven als een gebrek aan tijd, een opstartfase, het management is nog niet overtuigd en strenge regelgevingen.

-1090.jpg
-1090.jpg

Strategie lijkt het magische woord in 2011, want ruim 67% van de organisaties die nog geen social media strategie hebben willen die in 2011 gaan ontwikkelen. Hiermee willen ze meer structuur in hun aanpak en de resultaten verhogen. Toch blijkt het niet hebben van een strategie, niet per definitie dat er tegenvallende resultaten worden behaald. Want ruim 81% van de organisaties is tevreden of zeer tevreden over de resultaten, ondanks dat de strategie ontbreekt.

Externe adviseurs winnen nog niet echt aan populariteit. 78% van de organisaties kiest tot op heden nog niet voor de hulp van externe adviseurs. Wel lijken steeds meer organisaties op zoek te gaan naar specialistische social media bureaus. Tot op heden werd er voornamelijk naar internetbureaus gezocht, die ook advies konden geven over social media.

Ondanks dat de bestedingen voor social media in 2011 ook nog relatief laag zullen liggen, zien organisaties wel steeds meer de kracht. In 2011 zullen er dan ook vrij weinig bedrijven overblijven die niet in social media willen investeren. Die tijd hebben we inmiddels grotendeels gehad. Wil je meer over het onderzoek lezen? Surf dan even naar de website van het onderzoek.

Verder lezen over Onderzoek

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Mensen geven dieren meer virussen dan andersom. Ze zeggen vaak dat je niet met je kat of hond in bed moet slapen, omdat het ziekteverwekkers zouden zijn. De darmbacteriën van je dier komen zo veel te dichtbij en je kunt...

Nieuws26.03.2024

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom