Crysis 3 is bloedmooi maar ongeïnspireerd

Vorig artikel Volgend artikel

"Ja, maar kan het Crysis draaien?" is al jaren een grap die uit de kast wordt gehaald als je praat over PC-krachtpatserij, want als Crytek ergens om bekend staat dan is het wel de bijna waanzinnige eisen waaraan een PC moet voldoen om hun games op volledige oorlogssterkte te draaien. Het ging bij Crysis 2 iets beter, maar met het derde deel zijn we weer terug bij oh-mijn-god-dat-is-toch-niet-normaal-hoe-dat-uitziet-uitspraken. Als je een redelijk flinke PC hebt kun je al een voorproefje krijgen van wat ons de komende jaren te wachten staat. Qua graphics dan, want ik geloof dat ze zo druk zijn geweest met het maken van de Cryengine 3 en hoe alles er uitziet dat ze even niet hebben gedacht aan wat je doet in Crysis 3.

Crysis 3 is bloedmooi maar ongeïnspireerd

Crysis is nog steeds, net zoals de andere twee delen, een shooter die niet zozeer draait om dom geweld met zoveel mogelijk wapens, maar om het slim gebruikmaken van de mogelijkheden die je Nano-suit je biedt. Dat pak zorgt dat je onzichtbaar kunt worden met een cloak, extreme snelheden en springafstanden kunt bereiken of kan als schild dienen zodat je het in een directe confrontatie langer uithoudt. Dat wordt allemaal een beetje binnen de perken gehouden omdat het allemaal uit eenzelfde poel energie komt en als je te lang te veel doet word je weer kwetsbaar. Die balans is cruciaal voor Crysis en maakte het vorige deel tot een heel leuke game om te spelen, zeker als je geen problemen had met sluipen.

Pulling the strings

En met die balans gaat het eigenlijk een beetje mis in dit deel, iets dat direct veroorzaakt wordt door de nieuwe toevoeging in je arsenaal: de boog. Het probleem met de boog is namelijk dat hij te goed is. Eerder kon je niet schieten zonder je onzichtbaarheid te verliezen, maar daar heb je met de boog geen last van. Daarnaast is één raak schot, waar dan ook op het lichaam, gelijk aan een headshot, dus alles valt meteen dood neer. De enige poging tot balans die Crytek gedaan heeft is dat je de pijlen weer terug moet oprapen omdat je er 'maar' 9 tegelijk kunt meenemen en anders vrij snel zonder zit, maar dat is eigenlijk maar zelden onhandig.

Het wordt verergerd omdat vijanden met een curieuze achteloosheid komen kijken waarom hun makkers zich te gronde geworpen hebben en rustig staat kijken terwijl je nog een pijltje die kant uit stuurt. en het gekke is: de aliens die je na een tijdje begint tegen te komen zijn geen haar beter. Nu helpt het natuurlijk niet dat de omgevingen waaruit Crysis 3 bestaat zich zo goed lenen voor rondsluipen en dat het grootste gedeelte van de grotere arena's die de game heeft dunbevolkt zijn. Het lijkt alsof de kritiek dat Crysis 2 te beperkt zou zijn iets te hard is aangekomen bij Crytek waardoor ze een beetje overgecompenseerd hebben, echter zonder de ruimte interessant in te vullen.

Screen Shot 2013-03-01 at 0.11.31

Pre-next gen

Niet dat je het in de gaten zult hebben trouwens, want meestal heb je het veel te druk met het bewonderen van de omgevingen. Want sodeju, wat is dit een mooie game. Op onze Phoenix was het al smullen geblazen en het is meteen duidelijk waarom Crytek zijn eigen engine maakt, want zelfs met relatief kleine middelen (zoals een Xbox of PS3 :D) weten ze nog verbluffende resultaten tevoorschijn te toveren zolang je speelstijl niet al te heftig is. Dat Cevat Yerli, de baas van Crytek, heeft gezegd dat de graphics van deze game de eerste twee jaar niet verbeterd gaan worden geloof ik meteen. De compleet dichtgegroeide stukken stad, mechanische complexen en buitenaards aandoende post-apocalyptische omgevingen zijn stuk voor stuk waanzinnig gaaf om te zien.

En begrijp me niet verkeerd: het is niet alsof het niet leuk is om te jagen op alles wat er rondloopt in de game, want dat is het wel degelijk. Als je na Far Cry 3 en Dishonored nog zin hebt om je een echte Predator te voelen kun je je lol op, al gaat het na een tijdje wel knagen dat het meer een aaneenschakeling testgronden zijn dan een echte wereld. Het nonsens-verhaal helpt daarbij ook niet en op het laatst begon ik een actieve hekel aan mijn eigen karakter en de rest er omheen te krijgen. Het is ontzettend zonde, want alle systemen (het upgraden van je pak en de wapenkeuze voorop) zijn prima op elkaar afgestemd, maar het is nergens écht nodig.

Zelfs als je de boog zou laten voor wat het is zou je nog steeds allerlei rondslingerende mechanische wapens of mijnenvelden kunnen hacken om je tegenstanders redelijk onmiddelijk te laten vermoorden of anders de iets te krachtige buitenaardse wapens kunnen gebruiken die gedropt worden om overal fluitend doorheen te lopen. Je hebt nooit een plan nodig en dan voelen alle opties een beetje zinloos, zeker omdat alles andere dan langzaam en stealthy spelen ervoor zorgt dat je binnen een paar uur door het verhaal heen bent.

325896

Leeg

De enige plaats waar de boog wel echt tot zijn recht komt is in de multiplayer. Er is een modus die Hunters heet, waarin een paar mensen in een Nanosuit met de boog spelen, en de rest als compleet uitgeruste soldaten, waarbij elke vermoorde soldaat overgaat naar het andere team (oud Halo-spelers kennen dit principe wel). Het is voor beide kanten een spannende modus, want de jagers hebben maar drie minuten om een man of tien aan gene zijde te krijgen en dat is nog knap lastig, onzichtbaarheid en one-hit-kill boog of niet. De rest van de multiplayer is ook OK, al moet gezegd worden dat het tempo een stuk hoger lijkt te liggen dan bij Crysis 2 en dat in combinatie met de grotere maps en de beschikbaarheid van de boog als 'gewoon' wapen soms wat lastig is voor spelers die niet muis-en-toetsenbord fähig zijn (zoals ik, ja.)

Desondanks is dit het gedeelte van de game waar je de meeste tijd zult spenderen en door het -tegenwoordig standaard- robuuste upgrade/experience-systeem valt daar veel te verdienen totdat je ideale uitrusting bij elkaar is. Het is de nipte redding van een pakket dat anders eigenlijk beter werkt als technische demo dan als compleet uitgewerkt spel. Het is allemaal meer dan competent, meer dan mooi en helemaal geen straf om te spelen, maar verwacht niet de vrijheid van de eerste Crysis of de strak geregisseerde scenarios van Crysis 2. Crysis 3 is ets daar tussenin dat helaas niet het beste van twee werelden heeft kunnen verenigen.

Crysis 3, ontwikkeld door Crytek voor de PC (getest), Xbox 360 en PS3 en uitgebracht door EA op 21 februari 2013

Deze game is getest op een HP Pavilion HPE H9 Phoenix Desktop PC.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies