LEGO Star Wars III: zeker geen kloon

Vorig artikel Volgend artikel

Traveller's Tales keert met de LEGO serie terug naar haar roots door een nieuwe Star Wars game te maken. Nog een? Jazeker: de in Amerika goed lopende animatieserie, die zich ten tijde van de Clone Wars afspeelt, is de inspiratie voor de nieuwste ster aan het LEGO Star Wars-firmament, met een aantal uitstapjes richting episode 2 en 3. Op Gamescom spraken we kort met producer Nick Ricks van uitgever Lucasarts en mochten even aan de knoppen zitten van een nu al indrukwekkende vroege versie van de game.

LEGO Star Wars III: zeker geen kloon

Afbeelding 121

Wat direct opvalt is hoe de wereld er uit ziet: alles heeft veel meer detail en de LEGO poppetjes hebben nu heuse animaties voor hun gezicht en ledematen; het oogt niet meer zo plastic, zullen we maar zeggen. Speeltechnisch lijkt er weinig nieuws onder de zon, al is het voor Jedi/Sith karakters nu mogelijk om met lightsabers te gooien naast de force powers. De vernieuwingen liggen meer op het filmische vlak deze keer.

De Star Wars films lieten vaak verschillende evenementen door elkaar heen zien, zoals aan einde van Return of the Jedi, waar Luke tegen Keizer Palpatine vecht, Han & Co. op Endor zitten en Lando Calrissian de tweede Death Star gaat opblazen. In LEGO Star Wars 3 is deze stijl ook terug te vinden: zo kun je switchen tussen de  scènes die zich op het zelfde moment afspelen met een druk op de knop, waarbij het tegelijkertijd lopende evenement altijd klein bovenin beeld blijft en voortgezet wordt door de game zelf. In co-op kan elke speler natuurlijk zijn eigen gevecht aangaan en dan de andere speler weer helpen als 'ie klaar is met zijn missie.

Qua scope is deze Star Wars veel groter dan de andere LEGO games: of het nu komt door de grotere artistieke vrijheid die de ontwikkelaars hebben omdat de animatieserie meer vrijheid geeft dan de films of niet, de levels zijn veel uitgestrekter en vooral de ruimtegevechten zijn waanzinnig. Je neemt het op tegen hele grote Federatieschepen die stukje bij beetje ontmanteld en uitgezet moeten worden, waarbij er op slimme wijze voor is gezorgd dat je als speler geen 3D-besturing hoeft te kennen om met je ruimteschip uit de voeten te kunne. Er zijn een aantal hoogteniveaus waartussen je kunt laveren via een knop en zo kun je met je gewone besturingsstick het schip volledig controleren.

Afbeelding 13

En ook hier wordt er weer goed gezorgd voor verschillende paden: je kunt de ionen-generators uitzetten door met je schip te landen en de schakelaar om te zetten, of je kunt richting de core vliegen om de schepen zo uit te schakelen. Wat je ook doet, het grote gevecht blijft doorgaan en zo doet deze LEGO-game niet onder voor de "echte" Star Wars-games als het om het Star Wars gevoel gaat. En met dat mooie crescendo was onze demo alweer voorbij.

Travellers' Tales heeft duidelijk nog niet het achterste van haar tong laten zien, maar de de versie die we te zien kregen zag er eiigenlijk al vrij “af” uit, terwijl we nog wel even te gaan hebben voordat de game uitkomt; dat zal vermoedelijk midden volgend jaar zijn. De humor is gebleven en hoewel men wel kleine veranderingen heeft doorgevoerd, blijft de gameplay lekker toegankelijk.

De moeilijkheidsgraad ligt wel in de lijn van het iets lastigere LEGO Harry Potter, zo meldde Ricks, dus er wordt van uit gegaan dat de spelers van de LEGO games ook meegroeien. Als mensen duidelijk gemaakt kan worden dat deze Star Wars game wel eens de beste zou kunnen worden van de drie zullen ze misschien makkelijker over het feit heenkijken dat het zich afspeelt in een universum dat hen grotendeels onbekend zal zijn.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies