Mass Effect 3 sluit af in stijl [preview]

Vorig artikel Volgend artikel

"Dit is een goed moment om in de franchise te stappen" zegt één van de producers van Mass Effect 3 backstage bij EA zonder blikken of blozen. Alsof je tegen iemand zegt: "ja joh, Return of the Jedi kun je best kijken zonder de andere twee Star Wars films te hebbben gezien." Maar hij meent het echt. "De actie begint nu pas echt op gang te komen, met de Reapers die het universum willen gaan vernietigen en Shepard die bij alle volken en alle planeten hulp moet gaan zoeken om een kans te hebben." Wie is Shepard? En wat zijn Reapers? En wat willen ze met het universum? En vooral: hoe kan één man en zijn twee teamgenoten het complete universum redden door zich achter kratten te verschuilen en te schieten op robots weinig groter dan de gemiddelde koelkast?

Mass Effect 3 sluit af in stijl [preview]

Want als je één ding zonder twijfel kunt zeggen over de Mass Effect-serie dan is het wel dat die hoe langer hoe meer richting een shooter is gegaan. Niet dat het drama dat bij elk goed RPG hoort verminderd is trouwens, maar de demonstratie tijdens Gamescom liet vooral zien hoe veel beter het dekking zoeken ging, dat er een melee-aanval is en dat je wapenmodificaties tijdens de levels kunt doen. Daar hoeven we ons dus weinig zorgen over te maken, maar toch is dat niet waar de meeste mensen mee bezig zijn als het om Mass Effect gaat.

Screen Shot 2011-09-02 at 22.50.48

Het is toch vooral het verhaal dat mensen raakt in deze serie en doordat dit het laatste deel van de trilogie is waarin zoveel losse eindjes aan elkaar geknoopt moeten worden gaat het een hele drukke game worden. Maar om op mijn vraag van het begin terug te komen, hoe hang je het lot van het hele universum aan de gameplay van een RPG-shooter zonder dat het onecht over komt? Die vraag heeft Bioware zich ook gesteld en de oplossing daarvoor is dat ze het terugbrengen naar het kleine verhaal. Zo zagen we een stuk van een level dat zich op aarde (centraal in het verhaal) afspeelde waarin een stad onder aanval was van grote walkers die deden denken aan War of the Worlds, compleet met het -bijna standaard- vervormde olifantentrompet als geluidseffect. Ons gevecht speelde zich echter in een gebouw af, waar we tussen het geschiet door een jongetje tegenkwamen die zich in een ventilatieschacht verstopt had. Dat jongetje sloeg onze hulp af en ging er vandoor, waarna ik hem prompt vergat.

Datzelfde jongetje kwamen we echter aan het einde van het level nog een keer tegen en op dat punt werd duidelijk dat het moeilijk ging worden voor hem aangezien de grote beesten er nog steeds waren en terwijl Sheperd en co. ternauwernood weten te ontsnappen kun je als speler alleen maar toekijken hoe het met het jongetje en de andere overlevenden afloopt. Het is een moment dat dik aangezet wordt, misschien wel iets te dik voor wat er gebeurt, maar was wel indicatief voor de manier waarop ze het verhaal bij Bioware willen vertellen. Het geeft goede hoop voor de ontknoping van de Mass Effect saga, want er is nogal wat te vertellen. De overtuiging is er echter dat deze game alles voor alle spelers gaat zijn, of je nu een hardcore RPG-er bent of dat je eigenlijk vooral van actie houdt en daar een gaaf sci-fi verhaal bij krijgt.

" style="width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 110px; padding-left: 192px; height: 200px;">

Maar één ding moet je je niet laten wijsmaken: dat Mass Effect 3 echt een goed moment is om in te stappen in de trilogie. Instappen bij deel 2 (zoals ik gedaan heb) laat al grote gaten in je kennis van wat er allemaal aan de hand is, dus zorg dat je voorbereid bent op het komende deel. Want mijn Return of the Jedi referentie in het begin is niet toevallig; Mass Effect wil graag de Star Wars van de games zijn en de scope van het geheel is grandioos genoeg om die vergelijking niet helemaal mank te doen gaan.

Release: 6 maart 2012
Prognose: Knallend einde

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies