Concrete afspraken over performance en beschikbaarheid van iDEAL

Vorig artikel Volgend artikel
Concrete afspraken over performance en beschikbaarheid van iDEAL

Door storingen bij het betaalsysteem iDEAL lopen webwinkels jaarlijks miljoenen euro's aan omzet mis. Thuiswinkel.org gaat snel maatregelen vastleggen met de betrokken banken. Ed Nijpels, voorzitter van de belangenorganisatie: "We hebben een periode van constructieve gesprekken achter ons liggen. Nu is het tijd voor concrete afspraken."

Vorig jaar kochten Nederlanders voor circa 10 miljard euro aan producten en diensten bij webwinkels. Bij meer dan de helft van hun aankopen rekenen zij af via iDEAL, het betaalsysteem dat door alle grote Nederlandse banken wordt gebruikt. Maar door storingen in hun systemen lukt het de banken echter niet om de zichzelf opgelegde norm van 99% geslaagde iDEAL-betalingen te halen. Dat  kost de Nederlandse webwinkels jaarlijks miljoenen euro’s omzet.

Thuiswinkel.org wil dan ook om een voortvarende aanpak van dit probleem op de volgende punten:

- banken moeten fallback-opties ontwikkelen die kunnen worden ingezet bij storingen;
- de consument moet bij een storing een melding krijgen, inclusief een alternatieve betalingsmethode;
- het moet duidelijk zijn dat de oorzaak van de storing bij de bank ligt – en niet bij de webwinkel;
- de banken moeten zich ertoe verplichten om bij een storing te rapporteren wat er aan de hand is geweest – inclusief een verbeterplan dat herhaling van het probleem voorkomt.

Tijdens een binnenkort te houden overleg zal Thuiswinkel.org afspraken maken over deze punten bespreken met Currence (eigenaar van iDEAL) en met de banken.

Mobiel
De bovengenoemde voorstellen maken deel uit van het position paper ‘Online betalen in Nederland’ dat voorzitter Ed Nijpels van Thuiswinkel.org vandaag presenteert tijdens het 8e Online Betaal Congres in Amsterdam. De belangenorganisatie komt in het position paper met een twaalftal aanbevelingen. Zo pleit zij onder meer voor een breed palet aan betaalsystemen: dit draagt bij aan meer bereik en conversie en verlaagt de kosten. Bovendien vindt Thuiswinkel.org het – gezien de snelle groei van het aantal smartphones en tablets – hoog tijd dat er een mobiele versie van iDEAL op de markt komt. De organisatie is ook hierover al langere tijd in gesprek met Currence en de banken. Ed Nijpels: “Wat ons betreft had mobiel iDEAL er gisteren moeten zijn.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies