Facebook is volgens een van de grootste adverteerders niet creatief genoeg

Vorig artikel Volgend artikel
Facebook is volgens een van de grootste adverteerders niet creatief genoeg

Jennifer Wehrmaker, senior manager van eBay’s sociale business afdeling, heeft wat milde kritiek over Facebook geuit toen ze recentelijk sprak met AdExchanger. Volgens haar is het moeilijk om creatief te zijn binnen Facebook. 

En het gebrek aan creatieve opties in het huidige formaat van Facebook advertenties is juist iets waar een aantal adverteerders zich al een tijdje aan storen. De uitspraken van Wehrmaker worden door Facebook's global sales chief Carolyn Everson heel serieus genomen, eBay is namelijk een van Facebook's grootste adverteerders.

Al een heel tijdje moeten adverteerders die meer beeld willen gebruiken binnen Facebook zich beperken tot de kleine vakjes aan de rechterkant van de nieuwsfeed, de nog kleinere beelden in de gesponsorde verhalen of de "like ads" die te zien zijn in de nieuwsfeed van gebruikers.

Enkel de uitlog pagina biedt een iets groter creatief palet voor adverteerders die gebruikers willen bereiken met grote afbeeldingen. Probleem hier alleen is dat de meeste gebruikers helemaal niet uitloggen als ze een sessie afbreken.

Intern zijn de Facebook creativen getraind op branded Facebook-pagina's voor bedrijven. En gebruiken ze ook Facebook Studio om adverteerders te stimuleren. Maar het enige dat adveteerders echt willen en wat Facebook nog altijd verhinderd is "big, bold banners" die een hele pagina over kunnen nemen.

Voorlopig blijft de omzet van Facebook gestaag groeien zodat het de roep om standaard banner formaten en homepage takeovers kan weerstaan. Maar als de verkoop machine begint te haperen zal de roep van clienten als Ebay's Wehrmaker moeilijker te weerstaan worden.