Nieuws28.04.2023

Mentale misère millennials door werkdruk en stress


Uit een onderzoek van Norstat en specialist in organisatiepsychologie Dr. Ruth Hekman blijkt dat bijna twee derde (63%) van de hoogopgeleide millennials mentale gezondheidsproblemen, zoals stess, ervaren die veroorzaakt worden door hun werk. Het leeuwendeel van de millennials (93%) is van mening dat werkgevers meer verantwoordelijkheid moeten nemen om dergelijke mentale problemen aan te pakken of, beter nog, te voorkomen. Intussen zegt meer dan de helft van dat ze overwegen een andere baan te zoeken.

Millennial onderzoek

Onderzoek naar het effect van werk op de mentale en fysieke gezondheid van werknemers is niet nieuw. Nog niet zo lang geleden bleek bijvoorbeeld dat het langdurig (meerdere jaren) werken in een zogenoemde volcontinu job, waarbij je afwisselend overdag en ’s nachts werkt, een behoorlijke aanslag pleegt op je fysieke en mentale gezondheid.

Toch is er nog niet veel onderzoek gedaan waarbij specifiek gekeken werd naar het mentale en fysieke welzijn van (hoogopgeleide) millennials. “We weten dat het mentale ziekteverzuim onder deze doelgroep heel hoog is en dat ze op een andere manier naar werk kijken dan hun oudere collega’s, maar specifiek onderzoek naar deze groep is schaars”, aldus Dr. Ruth Hekman.

Uit het onderzoek, dat uitgevoerd werd in opdracht van OOPKOP – een platform voor mentaal fitte werknemers – blijkt dus dat 63 procent van de millennials mentale gezondheidsproblemen ervaart door werk, zoals stress of een te hoge werkdruk. Meer dan de helft (58%) heeft daarbij weleens burn-out gerelateerde klachten ervaren. Hieronder vallen fysieke klachten zoals hoofdpijn of misselijkheid, maar ook slapeloosheid of geheugenproblemen.

Opvallend is ook dat vrouwen in de groep van de jongere millennials meer mentale gezondheidsklachten door werk dan mannen. En dat geldt dan met name voor vrouwen die parttime werken.

Bijna twee derde van hoogopgeleide millennials hebben last van stress door hun werk.
Bijna twee derde van hoogopgeleide millennials hebben last van stress door hun werk.

Werkgever moet in actie komen

Het is natuurlijk niet heel gek dat millennials die mentale problemen ervaren door werkstress en -druk, verwachten dat de werkgever daar iets aan gaat doen. Daarover zijn de millennials het vrijwel unaniem eens (93%).

Wat werkgevers zich echter ook moeten realiseren, zo blijkt uit het onderzoek, dat zorgen voor een goede mentale en fysieke gezondheid van hun werknemers, een positief effect kan hebben op het personeelsverloop. Bijna twee derde (64%) van de millennials geeft aan langer bij een werkgever te blijven als deze aandacht heeft voor mentale gezondheid, zoals de werkdruk. Bij de jongere millennials is dat zelfs bijna drie kwart (72%).

Aanbevelingen

Het rapport doet ook enkele aanbevelingen. De belangrijkste is dat gezorgd moet worden dat de generatiekloof overbrugd wordt. Hoogopgeleide millennials willen graag ondersteund worden, en dat hebben ze ook nodig, als het op hun mentale gezondheid aankomt. Ze voelen zich nu veelal onbegrepen door de oudere generatie die vaak de dienst uitmaakt.

De onderzoekers adviseren werkgevers dan ook om mentale gezondheid bespreekbaar te maken en uit de taboesfeer te halen. Daarnaast moeten ze zorgen voor oprechte aandacht en hulp. Denk aan ondersteuning op maat, zoals de keuze uit coaches en psychologen, maar ook voedingsdeskundigen en specialisten in ademwerk, meditatie en slaap.

Het onderzoeksrapport ishier te downloaden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Millennials

De travel trends voor 2020 volgens KLM

De manier waarop we reizen zoeken en boeken verandert steeds vaker, onder meer door nieuwe technologieën en zorgen voor het klimaat. KLM komt daarom met een voorspelling voor de trends omtrent reizen en technologie in 2...

Nieuws13.12.2019

De travel trends voor 2020 volgens KLM

AI en milieubewust reizen staan voorop
Bang voor de tandarts? Artificial Intelligence in de tandheelkunde kan ons van die angst af gaan helpen

In steeds meer sectoren wordt Artificial Intelligence (AI) toegepast en ook de tandheelkunde blijft niet achter. Dankzij allerlei technologische ontwikkelingen en AI kan het zomaar zijn dat je straks zonder angst naar de...

Technology31.05.2019

Bang voor de tandarts? Artificial Intelligence in de tandheelkunde kan ons van die angst af gaan helpen

Awareness campagne voor Millennials over melanoom

De kennis van millennials over melanoom blijft aanzienlijk achter bij die van de rest van de Nederlandse bevolking. Dit terwijl melanoom in de top-3 staat van de meest voorkomende vormen van kanker bij jongeren. Eén op...

Advertising03.07.2018

Awareness campagne voor Millennials over melanoom

Discover Your Spot
Vier harde tips voor Millennials die de werkvloer op gaan

Generaliseren is niet handig, want je kwetst er altijd mensen mee die niet onder je definitie vallen. Met dat in het achterhoofd moeten we het toch even kwijt: die Millennials? Daar heb je toch he-le-maal niks aan! Toch?...

Online25.05.2018

Vier harde tips voor Millennials die de werkvloer op gaan

​Zo creëer je een aantrekkelijke werkplek voor millennials

Er wordt een hoop geschreven over millennials op de werkvloer. Ze worden als een hele andere generatie werknemers gezien dan voorgaande generaties. Millennials hebben niet alleen andere verwachtingen, maar ook andere wer...

Lifestyle30.11.2017

​Zo creëer je een aantrekkelijke werkplek voor millennials

Millennials willen vooral lenen voor een huis, verbouwing of auto

Het afsluiten van een hypothecaire of persoonlijke lening is een big deal. Dat doe je niet zomaar, dus spreekt het vanzelf dat dit soort leningen alleen maar worden afgesloten voor belangrijke zaken. Het blijkt dat ook N...

Online13.11.2017

Millennials willen vooral lenen voor een huis, verbouwing of auto

sponsored story
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

Content en de Millennial, wat zijn de trends en ontwikkelingen?

Tegenwoordig vindt er een verschuiving plaats waarbij content een steeds prominentere plaats inneemt in de marketingmix. Naast het vullen van sociale kanalen, bedrijfsblogs en newsfeeds met content is het steeds lastiger...

Online08.06.2014

Content en de Millennial, wat zijn de trends en ontwikkelingen?