Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De kennis van millennials over melanoom blijft aanzienlijk achter bij die van de rest van de Nederlandse bevolking. Dit terwijl melanoom in de top-3 staat van de meest voorkomende vormen van kanker bij jongeren. Eén op de drie millennials (18-38 jaar) weet niet wat een melanoom is, tegen één op de vijf Nederlanders boven de 38 jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Melanoom. Bovendien controleert ruim 60% van hen de huid zelf onvoldoende op verdachte plekjes, terwijl de overlevingskansen veel groter zijn als je er vroeg bij bent.
Bewustwording
Om jongeren bewuster te maken van het belang van het regelmatig checken van de huid, start Stichting Melanoom de internationale campagne Discover Your Spot.
Jaarlijks krijgen namelijk steeds meer Nederlanders te horen dat ze melanoom – de meest agressieve en dodelijke vorm van huidkanker – hebben. In 2017 kregen 6.743 mensen in Nederland deze diagnose. Bij vroege detectie is de kans op overleving bijna 100%, maar een melanoom zaait relatief snel uit en de overleving bij uitgezaaid melanoom is zeer matig.
(Zelf) check
“Regelmatige (zelf)check van de huid is belangrijk. Alleen merken wij dagelijks dat er helaas nog veel onwetendheid is over melanoom en vooral onder jongeren. Zij onderschatten de gevaren van onbeschermd zonnen en zonnebankgebruik en realiseren zich niet dat de huidschade die zij nu oplopen hun kans op een melanoom en andere vormen van huidkanker op latere leeftijd vergroot,” aldus dr. Nicole Kukutsch, dermatoloog bij het Huidkanker Centrum van het LUMC en lid van de Raad van Advies van Stichting Melanoom.
Onontdekte plekjes
Met deze zomercampagne wil Stichting Melanoom daar verandering in brengen. Het middelpunt van de campagne is een aansprekende video met een sterk zomervakantiegevoel. In eerste instantie denkt de kijker dat de video draait om een stelletje dat een heel mooi vakantieplekje ontdekt, maar dan komt de confronterende turn.
Discover Your Spot gaat eigenlijk over een verdacht plekje, een melanoom, op de huid van het meisje in de video. Ze neemt het plekje niet serieus en gaat niet naar een arts. Dit wordt haar fataal, terwijl de kans op genezing juist heel groot is als je er op tijd bij bent.
Aan het einde van de video wordt de kijker verwezen naar de campagnesite van Stichting Melanoom. Daar is een checklist te vinden met zes punten waar je op moet letten. Denk aan het groeien of uit het niets ontstaan van een (moeder)vlek, maar ook het regelmatig bloeden of jeuken ervan.
Minder urgentie bij jongeren
Jongeren zijn er veel minder mee bezig en houden er vaak ook helemaal geen rekening mee. Zo ook Lotte (23 jaar) die echt niet gedacht had dat ze melanoom zou kunnen krijgen. “Ik was altijd gek op zonnen en dacht verder niet na over de consequenties. Mijn vriend merkte op een gegeven moment een vreemde moedervlek op. Pas na lang aandringen van hem ben ik naar de huisarts gegaan. Het bleek een melanoom. Ik belandde in een rollercoaster van onzekerheid en operaties. Gelukkig gaat het nu goed met mij en ben ik vooral blij dat mijn vriend zo alert was.”
Maar precies hierom is het goed dat dit soort campagnes draaien. Om de awareness onder jongeren te vergroten. En daarmee hopelijk ook het advies om regelmatig je huid te checken op verdachte plekjes.
Maar naast het feit dat millennials hun huid te weinig (laten) checken, heeft 22% van hen geen idee waar hij op moet letten bij het controleren van de huid. Ook opvallend aan het onderzoek is dat de jongere garde millennials (tot 30 jaar) hun huid het minst vaak laten controleren door een arts – ruim 20% van hen laat dat wel eens doen, tegen een derde van de Nederlandse bevolking in zijn geheel.
Verder lezen over Jongeren
Mobile09.12.2024
Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Artificial Intelligence24.10.2024
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Verder lezen over Millennials
Nieuws28.04.2023
Mentale misère millennials door werkdruk en stress
Nieuws13.12.2019
De travel trends voor 2020 volgens KLM
AI en milieubewust reizen staan vooropTechnology31.05.2019
Bang voor de tandarts? Artificial Intelligence in de tandheelkunde kan ons van die angst af gaan helpen
Online25.05.2018
Vier harde tips voor Millennials die de werkvloer op gaan
Lifestyle30.11.2017
Zo creëer je een aantrekkelijke werkplek voor millennials
Online13.11.2017
Millennials willen vooral lenen voor een huis, verbouwing of auto
sponsored storyEvents23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Online08.06.2014
Content en de Millennial, wat zijn de trends en ontwikkelingen?
Verder lezen over Nederland
Online15.12.2024
Funda komt met eigen jaarlijst: Kijkcijfers 2024
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024