Awareness campagne voor Millennials  over melanoom

Awareness campagne voor Millennials over melanoom

Discover Your Spot

Vorig artikel Volgend artikel

De kennis van millennials over melanoom blijft aanzienlijk achter bij die van de rest van de Nederlandse bevolking. Dit terwijl melanoom in de top-3 staat van de meest voorkomende vormen van kanker bij jongeren. Eén op de drie millennials (18-38 jaar) weet niet wat een melanoom is, tegen één op de vijf Nederlanders boven de 38 jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Melanoom. Bovendien controleert ruim 60% van hen de huid zelf onvoldoende op verdachte plekjes, terwijl de overlevingskansen veel groter zijn als je er vroeg bij bent.

Bewustwording

Om jongeren bewuster te maken van het belang van het regelmatig checken van de huid, start Stichting Melanoom de internationale campagne Discover Your Spot.

Jaarlijks krijgen namelijk steeds meer Nederlanders te horen dat ze melanoom – de meest agressieve en dodelijke vorm van huidkanker – hebben. In 2017 kregen 6.743 mensen in Nederland deze diagnose. Bij vroege detectie is de kans op overleving bijna 100%, maar een melanoom zaait relatief snel uit en de overleving bij uitgezaaid melanoom is zeer matig.

(Zelf) check

"Regelmatige (zelf)check van de huid is belangrijk. Alleen merken wij dagelijks dat er helaas nog veel onwetendheid is over melanoom en vooral onder jongeren. Zij onderschatten de gevaren van onbeschermd zonnen en zonnebankgebruik en realiseren zich niet dat de huidschade die zij nu oplopen hun kans op een melanoom en andere vormen van huidkanker op latere leeftijd vergroot," aldus dr. Nicole Kukutsch, dermatoloog bij het Huidkanker Centrum van het LUMC en lid van de Raad van Advies van Stichting Melanoom.

melanoom
Punten waar je op moet letten!

Onontdekte plekjes

Met deze zomercampagne wil Stichting Melanoom daar verandering in brengen. Het middelpunt van de campagne is een aansprekende video met een sterk zomervakantiegevoel. In eerste instantie denkt de kijker dat de video draait om een stelletje dat een heel mooi vakantieplekje ontdekt, maar dan komt de confronterende turn.

Discover Your Spot gaat eigenlijk over een verdacht plekje, een melanoom, op de huid van het meisje in de video. Ze neemt het plekje niet serieus en gaat niet naar een arts. Dit wordt haar fataal, terwijl de kans op genezing juist heel groot is als je er op tijd bij bent.

Aan het einde van de video wordt de kijker verwezen naar de campagnesite van Stichting Melanoom. Daar is een checklist te vinden met zes punten waar je op moet letten. Denk aan het groeien of uit het niets ontstaan van een (moeder)vlek, maar ook het regelmatig bloeden of jeuken ervan.

Minder urgentie bij jongeren

Jongeren zijn er veel minder mee bezig en houden er vaak ook helemaal geen rekening mee. Zo ook Lotte (23 jaar) die echt niet gedacht had dat ze melanoom zou kunnen krijgen. "Ik was altijd gek op zonnen en dacht verder niet na over de consequenties. Mijn vriend merkte op een gegeven moment een vreemde moedervlek op. Pas na lang aandringen van hem ben ik naar de huisarts gegaan. Het bleek een melanoom. Ik belandde in een rollercoaster van onzekerheid en operaties. Gelukkig gaat het nu goed met mij en ben ik vooral blij dat mijn vriend zo alert was."

Maar precies hierom is het goed dat dit soort campagnes draaien. Om de awareness onder jongeren te vergroten. En daarmee hopelijk ook het advies om regelmatig je huid te checken op verdachte plekjes.

Maar naast het feit dat millennials hun huid te weinig (laten) checken, heeft 22% van hen geen idee waar hij op moet letten bij het controleren van de huid. Ook opvallend aan het onderzoek is dat de jongere garde millennials (tot 30 jaar) hun huid het minst vaak laten controleren door een arts – ruim 20% van hen laat dat wel eens doen, tegen een derde van de Nederlandse bevolking in zijn geheel.

zelfcheck
Enkele voorbeelden. Links = No worries. Rechts = Bel nu je huisarts.
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies