Mobile08.08.2013

Apps die weten wat je wil, voordat je het zelf weet: Zegen of vloek?


apps-die-weten-wat-je-wil-voordat-je-het.jpg
apps-die-weten-wat-je-wil-voordat-je-het.jpg

Een reeks start-ups en ook grote concerns zoals Google werken aan technologieën rond predictieve zoekactiviteiten, platformen die als een automatische persoonlijke assistent optreden en anticiperen op de behoefte van hun eigenaar nog voordat de wensen expliciet worden geformuleerd. De applicatie leidt zijn adviezen af uit het scannen van de emails, kalender en locaties van de gebruiker en andere externe bronnen, zoals bijv. verkeersinformatie. De gebruiker dient zelf geen zoekopdracht in te voeren. De context creëert volgens de ontwikkelaars de relevante zoekopdracht.

Vele technologen zijn ervan overtuigd dat deze diensten in de toekomst tot het dagelijks gebruik zullen behoren en zullen worden ingebouwd in wekkers, koelkasten en badkamerspiegels. Een voorbeeld van de technologie is de applicatie Google Now, die inmiddels al een onderdeel vormt van Google Glass en zijn gebruiker automatisch relevante informatie verstrekt. Danny Sullivan, opricher van de gespecialiseerde website Search Engine Land, noemt Google Now één van de grote revoluties in de ontwikkeling van de zoektechnologie.

Anderen bestempelen predictieve zoekopdrachten echter als de ultieme inbreuk op de privacy, waarbij persoonlijke informatie wordt getracht te oogsten uit het digitale leven van de gebruikers. Daarbij dreigt volgens hen de lijn tussen hulp en spionage overschreden te worden. “De perceptie hangt echter af van de gebruiker,” merkt Andrea Matwyshyn, professor aan de University of Pennsylvania en gespecialiseerd in de legale implicaties van technologie, op. “Een dertigjarige technologiespecialist uit Silicon Valley reageert wellicht anders dan zestigjarige executives uit New York.”

Veel ontwikkelaars dromen al langer van de technologie, die nu echter aan de oppervlakte komt omdat mensen op zoek zijn naar een manier om de overvloed aan digitale informatie te kunnen verwerken en omdat grote voorraden data zijn opgeslagen in de cloud, die voor applicaties relatief gemakkelijk toegankelijk is. “Het is onmogelijk om dagelijks acht vergaderingen en tweehonderd emails te blijven verwerken,” benadrukt Rao Machiraju, chief executive van ReQall, ontwikkelaar van technologie die bedrijven toelaat eigen applicaties voor persoonlijke assistenten te creëren.

De technologie wacht niet tot een vraag wordt gesteld, maar anticipeert op behoeftes en het ideale ogenblik om de informatie ter beschikking te stellen,” aldus Machiraju. De technologie biedt echter ook de mogelijkheid om reclame nog meer op de individuele gebruiker af te stemmen, maar tevens ook het risico om de consument te irriteren. Baris Gultekin, directeur product management bij Google, stelt dat het bedrijf zich bijzonder bewust is van het risico en zich daarom bijzonder conservatief opstelt met de informatie die aan de consument wordt getoond. 

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over Apps

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

Vroeger moest je landkaarten mee, Lonely Planet-gidsen en liep je met een spoorboekje op zak om maar te weten hoe je ergens kwam of waar je lekker kon eten. Tegenwoordig pakken we dat anders aan, want we hebben een smart...

Online30.03.2024

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Het is vandaag de eerste maandag van de maand en dat betekent dat we om 12:00 uur weer kunnen genieten van een wieee-oeeehhh-geluid dat door de straten schalt. Voor sommige toeristen is dat even schrikken, dat testmoment...

Nieuws04.03.2024

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

Terwijl Bumble net bekend heeft gemaakt dat het AI gaat inzetten om nep-accounts op te sporen, heeft Tinder duidelijk een heel andere richting gekozen. Het wil dat gebruikers een beetje normaler met elkaar praten en komt...

Online06.02.2024

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

RSS-feeds zijn een beetje zoals X/Twitter. Soms zijn ze weer even in trek, soms niet, maar journalisten en nieuwsjunkies gebruiken ze altijd. Echter kan het best nu weer aantrekken, want YouTube heeft besloten om podcast...

Online10.01.2024

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

Epic Games, de studio achter Fortnite, heeft gewonnen. Het heeft drie jaar geleden Google aangeklaagd omdat het niet zijn eigen betaalsysteem mocht gebruiken in zijn eigen app, waardoor het alsnog commissies van 30 proce...

Mobile12.12.2023

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig