Marketing05.06.2015

​Van Brand Zero naar Brand Hero met influencer marketing – 4 lessen


Terwijl traditionele media de oplages zien dalen, stijgt het bereik van online media explosief. En met een overload aan digitale informatie wordt de autoriteit van digital influencers steeds belangrijker.

Waar influencer marketing voorheen vooral werd gebruikt door modemerken, is het vandaag een van de snelst groeiende marketingkanalen. Steeds meer merken, van fashion tot food, travel, tech en lifestyle, maken gebruik van influencer marketing om op een authentieke manier hun doelgroep te bereiken.

Uit recent onderzoek van o.a. Burst Media blijkt dat adverteerders gemiddeld $ 6,85 aan ‘earned media’ ontvangen voor elke $ 1,00 die is uitgegeven aan influencer marketing.

Tijdens een recente ontbijtsessie met het thema ‘van Brand zero naar Brand hero’, deelden experts, merken en influencers hun kijk en kennis op het gebied van influencer marketing. Wat kunnen merken er precies mee, hoe past het binnen de bredere marketing strategie en wat zijn de trends?

Het event was een initiatief van Influencer Marketing Agency – IMA, Europa’s grootste bureau gespecialiseerd in influencer marketing. Vier lessen:

1. Aanbevelingen van anderen zijn belangrijk in de communicatie van je merkboodschap

In een overvolle informatiewereld worden aanbevelingen van anderen steeds belangrijker. Vooral de jonge, digitale generatie consumeert media op een geheel nieuwe manier. Er wordt minder TV gekeken, jonge mensen geloven minder in merken en meer in mensen die ze vertrouwen.

Joost Nauta, oprichter en CEO van IMA : “Er is veel onderzoek gedaan naar het vertrouwen dat mensen hebben in de aanbevelingen van personen die dicht bij ze staan. Of het nou vrienden zijn, of mensen die ze kennen en waar ze naar opkijken. Influencers met een stijl die jij mooi vindt, of die lekkere recepten online zetten die vertrouw je.”

2. Authenticiteit en geloofwaardigheid van de boodschap zijn essentieel

Niet alleen het bereik van een influencer is belangrijk, de boodschap moet vooral authentiek en geloofwaardig zijn. Hoe bereik je dat?

Emilie Tabor, oprichter en Strategic Director van IMA: “Een influencer moet wel bij een merk passen. Als wij influencers voor Martini selecteren dan kijken we niet alleen naar bereik. Ze moeten het drankje wel echt lekker vinden en het prive ook weleens drinken.

Anouk van den Broek, manager partnerships van Sensation: “Wij zijn op zoek naar influencers die Sensation een te gek feest vinden. Het gaat erom dat zij naar Sensation gaan met een groep vrienden en een leuke avond hebben. Als ze er zelf nooit heen zouden gaan, komt de boodschap ook niet geloofwaardig over.”

3. Influencer Marketing past binnen elke strategie

Hoe influencer marketing past binnen de bredere marketing strategie hangt af van het soort merk, het doel dat je als merk hebt en het budget.

Bram Dames, Senior Product Manager van Redken: “De grote merken hebben vaak meer budget, maar zijn ook traditioneler. Bij hen begint een campagne nog steeds met awareness creëren via de TVC, vervolgens een online campagne voor achtergrondinformatie over een product en dan een in-store campagne. Maar, bijvoorbeeld bij Redken, een merk met een kleiner budget, gaat het gehele budget naar influencer marketing. Je ziet dus dat het steeds belangrijker wordt.”

Lotte Kerkhof, Marketing and Sustainability bij Sensation: “Bij ons loopt influencer marketing parallel aan de hoofdcampagne, oftewel de ticketing campagne. Wij willen 365 dagen per jaar communiceren over het verhaal achter Sensation. Influencers vertellen dit verhaal vanuit het perspectief van een bezoeker. Dat is content die vanuit onszelf niet geloofwaardig overkomt. Daarnaast bereiken we op deze manier een nieuwe doelgroep en houden we onze campagne levendig.”

4. Influencers zijn de nieuwe merkambassadeurs

Influencers creëren niet alleen meer unieke content voor merken, maar raken ook steeds nauwer betrokken bij het merk. Waar voorheen modellen het gezicht waren van een merk of campagne is er nu veel meer vraag vanuit merken naar ‘echte mensen’. Influencers worden tegenwoordig ingezet als ware merkambassadeurs en raken zelfs betrokken bij het creëren en lanceren van nieuwe producten.

Influencer Anna Nooshin: “Merken die al wat langer bekend zijn met influencer marketing en die het volle potentieel zien, durven nu een stapje verder te gaan. Voor hen is het niet alleen belangrijk dat wij als influencers een product aanprijzen, maar ook dat we samen een nieuw product creëren voor een specifieke doelgroep. Om dat hele proces heen kun je ook weer content creëren die je deelt met je volgers. Op die manier raken zij zo ook betrokken en enthousiast. Wanneer een product dan eenmaal beschikbaar is, rennen ze naar de winkel om het te kopen.

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools