Wanhoopsmarketing in de VS

Vorig artikel Volgend artikel
Wanhoopsmarketing in de VS

In de buitenwijken van Miami maakt een autodistibuteur reclame voor de nieuwe Dodge Ram truck. Wie er een koopt krijgt er gratis een tweede bij. Een kledingzaak geeft twee pakken extra bij de aankoop van één enkel exemplaar, terwijl een supermarktketen gratis antibiotica weggeeft bij de aankoop van een medicijn op voorschrift. Een elektronicazaak geeft 90% korting op een Sony Playstation. Het tijdperk van wanhoopsmarketing lijkt zijn intrede te hebben gemaakt in de VS, waarbij elke manier om de aandacht van de potentiële klant te trekken wordt ingezet. Kortingen van 50%, die al lang vóór de Kerst opdoken, kunnen vandaag nog amper een klant verleiden.

Amerikanen spreken in dit verband van 'loss leaders': aanbiedingen die mensen naar je zaak moeten trekken.

De winkels denken zo niet enkel om van hun onverkochte voorraad af te geraken; ze hopen ook dat mensen -eens binnen- toch nog een normaal geprijsd product meenemen. Bekende ketens als Toys 'R' Us, Saks en merken als Samsonite geven 2 gratis items bovenop elk aangekocht product.

De betrokken ondernemers spreken van een overlevingsstrategie. Van de 20.770 autodistributeurs in de VS gingen er vorig jaar 900 over kop. Volgens Ali Ahmed, die het verkooppunt in Miami uitbaat, zullen er rond deze tijd volgend jaar opnieuw honderden autodealers van de map verdwenen zijn. ‘Beter met dit soort aanbiedingen iets van het marktaandeel te bemachtigen, dan volgend jaar de zaak te moeten sluiten.'

Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies