Destiny: een discussie waardig

Destiny: een discussie waardig

Bungie's shooter is niet makkelijk te recenseren, dus doen we het anders

Vorig artikel Volgend artikel

Destiny is een lastig spel om te recenseren, mede doordat het op de lange termijn gebouwd is, zoals MMO's (multiplayer online games) dat vaak zijn. In dat kader hebben Martijn Steinpatz en Patrick Smeets een (lange) discussie gevoerd tijdens het spelen die een beeld geeft van waar je mee te maken krijgt als je aan Destiny begint. Het is op het eerste oog 'gewoon' een shooter, maar zo simpel is het niet...

Ha Patrick,

Ik had het ooit een vriend die altijd zat te zeuren over een bepaald gamemagazine, dat we niet bij naam zullen noemen. De reviews, de humor, het soort onderwerpen, niets deugde aan het blad. En toch bleef hij het ie-de-re maand weer kopen.

Ik krijg hetzelfde met Destiny. Twee podcasts lang klaag ik steen en been over deze game en straks gaat de disc toch weer in de Xbox 360. En dat waarschijnlijk weken lang. Waarom? Alle technische hoogstandjes nagelaten, dit is echt een zielloze Bungie titel.

Destiny actieshots
De intelligentie van de vijanden komt pas op hogere niveaus naar boven borrelen.
Hee Martijn,

Wat is er zielloos aan een game die je avond na avond opstart? Vind je het zielloos omdat er geen episch of zelfs halverwege fatsoenlijk verhaal inzit (want dat kunnen we best stellen), of omdat je vindt dat een shooter niet puur mag draaien op het "Freude am Schiessen” en op de belofte van betere loot? [items en wapens die je van verslagen vijanden krijgt, red.] Dat is toch niks anders dan waarom mensen Diablo of van mijn part een shooter als Borderlands (hebben we die vergelijking meteen gehad) leuk vinden?

Ik vermaak me elke keer kostelijk als ik de game opstart, hoewel ik vermoed dat een groot gedeelte daarvan te maken heeft dat ik het altijd met andere mensen speel. Is dat niet veel gevaarlijker? Een game maken die alleen maar leuk is als je vrienden hebt om mee te spelen?
Destiny
Als je met minder dan drie mensen op een planeet zit, ben je het verkeerd aan het doen.

Een aantal redenen. Zoals Samuel L. Jackson in Pulp Fiction zegt: "Personality goes a long a long way." Borderlands 2 mag dan een grindfest zijn met een dom verhaal, het bruist van de idioterie waardoor je uit nieuwsgierigheid door blijft spelen. Bij Destiny kan ik nauwelijks de namen herinneren van wie of wat dan ook.

Daarnaast is het grinden [het urenlang spelen om iets te kunnen doen, red.] werkelijk krankzinnig. Om in 95% van de winkels iets goed te kunnen kopen moet ik level 20 zijn, een bepaalde rang en ook nog een aantal punten hebben – die per winkel verschillen. Sorry? Willen ze die dingen niet kwijt ofzo?

Het geldt echt voor alles. Wil je boven level twintig komen? Zorg dat je kleding met “Light” vindt. Wil je een Bladedancer Hunter subclass? Begin maar opnieuw met levellen, ook voor de supers en double jumps die je al had vrijgespeeld. (Upgrades unlocken voor je wapens vind ik overigens wél weer een leuk idee.)

Als er dan fatsoenlijke loot was… Aan het uitspelen van de algemene verhaallijn hield ik één rare item over, één die iedereen krijgt. Aan legendary’s heb ik niet eens mogen ruiken. Ik snap wel waarom iedereen bij die befaamde grot zat – en dat er twee hilarisch twitter accounts zijn aangemaakt.

Kort samengevat, het is grinden tot je erbij neervalt met nauwelijks beloning. Dat gezegd te hebben, je hebt volkomen gelijk wat de multiplayer betreft. Vertel eens, wat vind jij er zo goed aan?

Wat ik zo frappant vind is dat echt ie-der-een die ik ken deze game aan het spelen is, onderwijl klagend dat de loot niet vaak genoeg valt. Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht bij een game dat zich als MMO opstelt. Of het nu World of Warcraft, Final Fantasy XIV of iets anders in het genre is, dat is precies hoe het gaat. De endgame content, zoals dat heet, is moeilijk te bereiken en heeft tijd nodig om los te komen.

Het verneukeratieve bij Destiny is dat je een hele bevolkingsgroep hebt die dat niet gewend is en alleen maar de progressie van het eerste gedeelte van Destiny (pre-level 20) kent van andere, meer verhaal-gefocuste games. Dan kan ik me voorstellen dat het een bittere pil is en dat mensen dus ook uren aan een stuk in een grot gaan schieten.

Het feit dat Bungie meteen actie onderneemt en de loot-frequentie aanpast zodat de overgang naar de endgame wat soepeler wordt is voor mij een teken dat ze wel op de lange termijn denken met deze game. En vergeet niet: de spullen die je na level 20 verder helpen krijg je ook in de PVP multiplayer, en vaak ook. Het is mij wel duidelijk dat Bungie hoopte dat ze mensen zo richting PVP kon sturen, maar dat heeft dus niet gewerkt.

Maar om je vraag te beantwoorden: ik vind het gewoon echt heel erg leuk om missies te doen met mensen die ik ken, om constant maar weer ergens rond te lopen en vijanden van klein tot groot om zeep te helpen. Het schieten an sich is gewoon ijzersterk en dan ben ik als shooter-fan al heel snel tevreden. Dat er dan af en toe nog wat beter materiaal naar me toe komt is een mooie bonus. Ik speel graag PVP, dus dat voel ik ook niet als moetje of straf en zo ga ik rustig verder totdat ik langzaam richting de endgame ga. Nogmaals: ik denk dat als Bungie beter had uitgelegd wat Destiny was, het een hoop gescheeld had. Maar dat ga ik de game niet aanrekenen.

Destiny's artwork is spectaculair, net zoals de hele adt direction.

Ik vrees dat we daarvoor Blizzard met een schuin oog aan moeten kijken. Nou ja, schuin. In Diablo III was levelen een feest, waarbij ieder niveau een nieuwe en vette power-up of uitbreiding ervan bracht. Er vallen nog steeds tonnen met loot in die game. Destiny heeft dat veel minder, vooral in de lagere levels, waardoor de gebreken sneller opvallen.

Dat blijft me trouwens wel verbazen. Bungie wist toch hoe zwaar Blizzard met hun Loot 2.0 door de knieën ging? Ze zitten nota bene bij dezelfde uitgever! En al hebben ze onderling geen communicatielijntjes, Activision kon toch een stille hint geven? Als in: iedere elite unit minstens één lootdrop? De laatste drie bazen van de main quest leverden niets op!

Ik zie wel ook een hoop potentiële uitbreidingen voor Destiny. Mensen vergelijken het met de eerste editie van World of Warcraft, die in het begin eveneens niet veel content bevatte. Verder spot ik in de grimoire nog drie planeten om te ontdekken. Goed voor de lange termijn, hier hadden ze alleen ook naar de progressie van WoW kunnen kijken. Maar misschien verwacht ik teveel van Bungie.

Het is inderdaad jammer van de PvP. De multiplayer zit lekker strak in elkaar, is weinig levelafhankelijk en er lijken alleen maar meer modes bij te komen. Die verdient meer aandacht van de pers. Gelukkig dat Bungie daar zijn veren niet heeft verloren. En ik ben blij dat ik hetzelfde over de schietmechanieken mag zeggen.

Ik vraag me alleen af of een betere uitleg had geholpen. Ik speel nooit MMO’s, maar uit het commentaar krijg ik wel de indruk dat Destiny op een paar punten achterloopt. Anderzijds hebben ze nog ruim de tijd om er iets moois van te maken. Dan moeten ze wel met hele speciale dingen komen, want hoe langer zo’n game loopt, hoe minder spelers ze over houden. Kijk maar naar WoW.

destiny eindbaas
De eindbazen van Raids en Strikes zijn zonder uitzondering groot en moeilijk te mollen.

Je hebt gelijk met dat laatste. Er wordt weinig uitgelegd, al merk ik wel dat dit ook het sociale aspect van Destiny versterkt, net zoals dat bij een game als Dark Souls werkte. Iedereen weet wel iets, en ik heb het meeste geleerd van mijn medespelers over hoe de zaken werken in Destiny. Dat heeft wel wat, maar het maakt niet alles goed. Het grootste probleem blijft uiteindelijk dat de game na level 20 (ongeveer een uurtje of 15 spelen denk ik?) met gierende banden tot stilstand komt, en dat is voor spelers weinig leuk.

Dat er nog meer content komt (en die komt er, dat wisten we van tevoren al) helpt daar nu niet bij en ondanks dat er wel degelijk een plan achter Bungie’s uitwerking zat is dat voor veel spelers, zeker die zonder MMO-achtergrond, een schrale troost. Ik hoop dat de patch van deze week dat al voor een groot gedeelte oplost, zodat elke moeilijke raid waar je meer dan een uur aan speelt ook echt iets oplevert. Het mag best moeilijk zijn om helemaal tot het einde te komen, maar je kunt het overdrijven.

Het feit dat we zo lang moeten nadenken, wikken en wegen om tot een enigszins goed oordeel te komen wil wel zeggen dat er veel lagen in Destiny zitten. En voordat iemand denkt dat het alleen maar negatief is: het is juist doordat de motor (het schieten, hoe het er uit ziet, de fantastische muziek en et ronduit briljante menusysteem) zo lekker loopt dat de hobbels op de weg zo irritant zijn. Ik moet me inhouden om het niet de hele tijd te spelen, dus dan doe je bij mij iets goed. Het mag nu dan niet perfect zijn, maar ik denk dat ik over een half jaar nog meer van Destiny hou dan ik nu al doe.

Heh, leuk dat onze gesprekken altijd weer op Dark Souls uitkomen. Het geeft wel aan hoe deze game iedereen beïnvloed heeft. Maar je hebt een punt. Het gebrek aan informatie brengt wel mensen samen – en het levert geweldige video’s en tweets op.

Dat laatste komt ook omdat er zoveel goeds onder de motorkap zit. Dat casual drop-in drop-out systeem en die spontane evenementen in de single player bijvoorbeeld. Die werelden vind ik dan vrij doods, ze zien er wel prachtig uit. En natuurlijk de voorbeelden die we al noemden. Destiny heeft alle gemakken en technologie van een Mercedes SLA AMG GT, alleen het uiterlijk van een Nissan.

Ik ga het over een paar maanden zien wat al die patches en uitbreidingen op gaan leveren. Ik neem mezelf even in bescherming en pak even een pauze want Destiny levert nu vooral ergernis op. Misschien vieren we de aankomende kerst op Venus, of doen we toch maar Mars?

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies