Gaming15.08.2014

Gespeeld op Gamescom: Destiny


Hands-on preview van Destiny en een interview met Bungie vanaf Gamescom

Activision pakt groot uit met Destiny deze Gamescom. Voor het publiek is de multiplayer op de showvloer te spelen en de pers kon (nog eens) aan de slag met de beta, waarbij het deel van de maan direct bereikbaar was (in de beta was de maan alleen in de laatste uren toegankelijk). Zelf heb ik de beta gemist, dus voor mij was dit mijn eerste kennismaking met Destiny. Na het spelen bleef ik echter met een vraag zitten: was dit nou leuk? Een mooie insteek voor het interview dat na het spelen volgde.

Destiny is één van de meest ambitieuze projecten voor de huidige generatie. Grote werelden waarin je je kunt verliezen, gevuld met aliens, gebouwen, voertuigen, wapen – alles wat maar tot de verbeelding spreekt. Bungie (vooral bekend van Halo) legt de lat hoog, misschien wel iets té hoog.

Destiny is een echte shooter
Destiny is een echte shooter

Vanuit het menu reis ik direct af naar de maan. In eerste instantie niets meer dan een grote grijze rotsformatie. Gelukkig zijn er een aantal gebouwen die wat kleur in het geheel brengen. Ik ga een gebouw in, richting het icoontje dat mijn doel aangeeft. Daar aangekomen krijg ik een stukje verhaal te horen en loop naar buiten, richting actie.

Vijanden komen op me af rennen en ik schiet ze neer. De wapens schieten lekker en de vijanden die in golven op me af komen zijn redelijk intelligent – meer dan slechts kanonnenvoer. Golf na golf schiet ik ze neer. Na een aantal van die golven weet ik een voertuig te bemachtigen om verder te reizen. Tijdens die reis zijn er nog meer vijanden om af te schieten.

Ik bereik mijn volgende doel, krijg weer een stukje verhaal, schiet weer een paar golven vijanden af. Dan is het nog fantastisch om te doen. Munitie voor mijn sniper rifle is schaars en vijanden worden sterker. Gelukkig is er dan de super. De super is een speciale, klassen-afhankelijke aanval. In mijn geval een revolver met drie kogels, elke kogel doodt de vijand die hij raakt, ongeacht het aantal levens dat die vijand nog heeft. De super laadt gedurende het spelen weer op en is na een tijdje weer opnieuw te gebruiken.

Ik vervolg mijn reis, behaal doelen, schiet vijanden neer en kijk af en toe omhoog naar die prachtige sterrenhemel. Maar dat is het dan ook. Destiny is een echte shooter met wat verhaalelementen en co-op mogelijkheden, maar geen epos zoals Mass Effect. Dan blijkt dus dat die game niet voor mij gemaakt is. Schieten op golven vijanden gaat voor mij helaas niet veel verder dan ‘leuk’, fantastisch was het nooit tijdens de een uur durende hands-on sessie. Tijd om eens met Bungie te spreken.

De drie speelbare klassen in Destiny
De drie speelbare klassen in Destiny

In mijn ervaring is Destiny een shooter met een paar verhaalelementen, maar er zit ook een MMO-achtig element in. Hoe zien jullie dat?

Destiny is een echte Bungie game. Het is een actievolle shooter die een co-op ervaring brengt. In Destiny kom je wel eens andere spelers tegen die op hun eigen missie zijn, maar dat zijn er zeker niet zoveel als in MMO’s. We willen spelers de kans geven hun eigen manier van spelen te ontdekken: samen of alleen, het verhaal volgen of de wereld verkennen, precies hoe je het zelf wilt.

Destiny speel zich af in ons eigen zonnestelsel, waarom?

We willen dat Destiny zich dicht bij huis afspeelt. Het zijn allemaal locaties die we kennen, alleen worden ze bewoond door buitenaardse rassen. Door spelers naar de maan, Mars of Venus te laten reizen proberen we een gevoel van authenticiteit te creëren.

Maar wordt dat visueel gezien niet saai? Mars is een grote rode rots, de maan is grijs, wordt dat niet eentonig?

Nee. Elke planeet is gevuld met gebouwen, grotten en andere mysterieuze voorwerpen. Op het eerste oog lijkt het allemaal wat eentonig maar er is ontzettend veel te doen op elke locatie en er is ontzettend veel variatie daarin.

Destiny komt uit voor Xbox 360, Xbox One, Playstation 3 en Playstation 4. Een PC versie is ‘nog niet bevestigd’. Wat betekent dat precies?

We bekijken de mogelijkheden voor een PC versie. Tegelijkertijd moet je rekening houden met dat dit voor het eerst in de geschiedenis is dat een Bungie-game op zoveel verschillende platformen tegelijkertijd uitkomt. We hebben onze engine zo platform-onafhankelijk opgebouwd als mogelijk is, desondanks moeten we de game wel voor elk platform optimaliseren. Dat is veel werk, en dat moeten we nu al voor vier platformen doen. Een PC versie zou kunnen, maar voorlopig hebben we nog genoeg werk te doen.

Een tijdje geleden was er een hoop ophef rondom Destiny omdat de game 500 miljoen dollar zou kosten om te maken, in hoeverre klopt dat bedrag?

Daar klopt absoluut niets van. De kosten voor de ontwikkeling liggen gewoon op het niveau van elke andere AAA-game. Ja, het maken van grote games is duur, maar het is aan uitgevers om te bepalen hoeveel geld ze ergens in willen pompen. Voor de gamer is er maar een prijs belangrijk: die van het spel in de winkel en bij Destiny is die prijs gewoon zoals alle andere grote games.

Destiny moet nog een lange tijd meegaan. Hoe zorgen jullie ervoor dat iedereen bij Bungie gemotiveerd blijft en dat jullie met elke uitbreiding weer een kwaliteitsgame brengen?

We ondersteunen elkaar. Bij Bungie zijn we een team. We houden het dicht bij waar we van houden: goede games maken. We leggen de lat hoog en proberen deze elke keer nog een stukje hoger te leggen. Maar bovenal gaat het om de spelers. Zij zijn het belangrijkste wat we hebben en daar zijn we erg dankbaar voor.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

...

Verder lezen over Games

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

30 jaar Warcraft! Een bijzondere mijlpaal. Blizzard Entertainment vierde dit 30-jarig jubileum van de iconische Warcraft-franchise met een reeks opwindende aankondigingen die zowel veteranen als nieuwe spelers zullen aanspreken. Tijdens een speciale presentatie onthulde Blizzard nieuwe functies voor World of Warcraft, langverwachte remasters van ondermeer Warcraft I en Warcraft II, en een Classic-update.

Gaming14.11.2024

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

Nieuwe Features, Remastered en Classic
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Ben je benieuwd welk casinospel James Bond het liefst speelt? Deze vraag leeft bij veel mensen. James Bond, de wereldberoemde geheim agent, staat erom bekend dat hij zijn tijd in casino's doorbrengt, vaak omringd door de spanning van verschillende casinospellen.

Entertainment14.10.2024

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

Sony introduceert twee nieuwe consoles om de dertigjarige verjaardag van het gamemerk te vieren. Het gaat om limited editions PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro. Ze hebben een heel toffe retrolook, maar binnenin natuurlijk de kracht die we van deze consoles mogen verwachten.

Gaming20.09.2024

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

Sony staat op het punt om de PlayStation 5 Pro te onthullen. Vanmiddag is er een 'technische presentatie'.

Gaming10.09.2024

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Acer introduceerde vanaf de IFA in Berlijn het Project DualPlay-concept. Dit Predator-concept speelt in op de laatste trends in gaming en bestaat uit een nieuwe, gedeelde gamingervaring op één krachtige pc. Project DualPlay verlegt de grenzen van mobiel gamen en biedt gamers nog meer mogelijkheden om overal hun favoriete AAA-games te spelen.

Gaming05.09.2024

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Verder lezen over Gamescom

Voor gamers: 10 toffe aankondigingen van Gamescom 2024

Gamescom is begonnen en het is afgetrapt met een Opening Night vol aankondigingen, trailers en meer. Dit zijn de 10 beste.

Gaming21.08.2024

Voor gamers: 10 toffe aankondigingen van Gamescom 2024

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

Gamescom 2022 is in volle gang. Het is te merken aan het gamenieuws, maar ook aan de gezelligheid in Keulen. Na twee jaar is het evenement weer terug. Ditkeer geen 373.000 bezoekers op Gamescom zoals in 2019, want mede d...

Gaming24.08.2022

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

E3 is half digitaal geworden, maar die is toch helemaal in Los Angeles. Hoe zit het met Gamescom? De grote gamebeurs in Keulen wordt elk jaar weer door honderdduizenden gamers bezocht, waaronder een heleboel uit Nederlan...

Gaming18.05.2020

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Gamescom 2019 is nog in volle gang in Keulen, maar de aanwezige gamebedrijven hebben wel hun moment alvast gepakt om aankondigingen te doen. Bijvoorbeeld bij de openingsshow op maandagavond, of in een eigen presentatie,...

Gaming22.08.2019

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Diverse mensen vonden E3 flink tegenvallen en nu de nieuwe generatie consoles nog niet echt in zicht is, kun je je afvragen of je je wel in de gekte die Gamescom heet moet storten. Het is warm, het is druk en je moet vee...

Gaming18.07.2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

EA was niet groot aanwezig op deze Gamescom, want ze hadden op de beursvloer alleen maar FIFA 19 en Battlefield V en achter gesloten deuren was het niet veel anders. Er was stiekem wel een mogelijkheid om Anthem te bekij...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

Battlefield V en FIFA 19
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Bandai Namco is het bedrijf waar je moet zijn als je van Anime houdt. En fighting games. Dat is niet verkeerd bedoeld, trouwens: de kwaliteit van games als Naruto, Dragon Ball en One Piece blijft maar vooruit gaan en Ban...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Fighters, anime en indies allemaal samen
Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

We waren uitgenodigd door Nintendo om op Gamescom naar de nieuwste games te komen kijken. Niet dat er spectaculaire aankondigingen waren, maar vooral om de nieuwe games zelf te kunnen spelen. Naast een bootlading indiega...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

Pokémon Let's Go, Super Mario Party en indies van hier tot Kyoto