HP bezig met slimme materialen en maatschappelijke uitdagingen

HP bezig met slimme materialen en maatschappelijke uitdagingen

Vorig artikel Volgend artikel

Hoe consumenten apparaten gebruiken is voortdurend in ontwikkeling. Gebruikersgemak en technologie spelen een belangrijke rol bij functioneel design en de ontwikkeling van nieuwe producten.

Tijdens het 'HP Vormfactor van de toekomst'-evenement gehouden op 17 juli op het dakterras van het Amsterdamse Ramada hotel, sprak prof. Dr. Paul Hekkert, hoogleraar Vormtheorie en hoofd van de afdeling Industrieel Design aan de universiteit van Delft over sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen, slimme materialen en 'the internet of things', 3 belangrijke ontwikkelingen in het ontwerpen en de productvormgeving van de toekomst. De nieuwste HP x360 consumentenproducten die tijdens het evenement gepresenteerd werden, zijn volgens Hekkert goede voorbeelden van transformatieve objecten. Dat zijn voorwerpen die de transitie van beleving naar omgevingsbewustzijn kenmerken.

prof. Dr. Paul Hekkert
prof. Dr. Paul Hekkert

HP focust zich in zijn ontwikkeling sterk op de ‘interactie’ tussen apparaat en gebruiker. In 2007 werd als eerste een All-in-One PC met touch-bediening op de markt gebracht. In 2013 verschenen notebooks met Leap Motion waardoor met handgebaren de notebook te besturen is. Ook ontwikkelde het bedrijf notebooks met HP Control Zone; een aangepaste, verbrede touchpad waardoor de nieuwe Windows 8 tegels die normaal door het aanraken van het scherm opgeroepen worden, ergonomisch vanaf het touchpad kunnen worden bediend. De ontwikkelaars zetten zich in om nieuwe manieren te bedenken waarmee gebruikers in de toekomst hun pc kunnen aansturen.

"HP heeft op diverse plekken wereldwijd eigen design centres waar continue de vormfactors worden afstemd op de technologische ontwikkelingen en de veranderende klantbehoeften," aldus Harald Vrinssen, category manager consumer PC bij HP Nederland. “Zo pioniert HP al jaren met nieuwe materialen als Soft Touch Paint, Glas en Prints in zijn ontwerpen en wordt sinds 2013 het gebruik van trendy kleuren in de hele line up sterk vergroot. Naast uiterlijk is functionaliteit een belangrijk element van de productstrategie. We vinden dat producten zich aan moeten passen aan de gebruikssituatie van de consument. De nieuwe x360-lijn is daar een goed voorbeeld van. Deze producten die primair als notebook gebruikt worden, passen zich waar nodig aan in gebruik. Dankzij het 360 graden scharnier is de laptop eenvoudig als videoscherm of tablet te gebruiken.”

Harald Vrinssen
Harald Vrinssen

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies