Tablet en smartphone veranderen omgang met nieuws [Infographic]

Vorig artikel Volgend artikel
Tablet en smartphone veranderen omgang met nieuws [Infographic]

Nieuws en andere informatie wordt veelvuldig via de tablet en smartphone bekeken. Dit gebeurt echter op een hele andere manier dan bij traditionele media. Als mensen informatie zoeken op een smartphone of tablet, bekijken ze tegelijkertijd ook andere media. Zo blijkt uit het Mobiele Nieuws onderzoek in opdracht van Telegraaf Media Nederland onder meer dan 600 smartphone- en tabletgebruikers.

Op het werk wordt de computer verreweg het meest gebruikt als nieuwsmedium. De tablet wordt op het werk nog niet vaak bekeken voor nieuws. Na het werk en in het weekend stijgt het tabletgebruik sterk. In het weekend bekijken tabletbezitters zelfs vaker nieuws op de tablet dan op de computer.

Onderweg, tijdens de lunch en op het toilet, is de smartphone het meest gebruikte nieuwsmedium. Op het werk wordt de computer het meest gebruikt, maar is de smartphone een goede tweede. Opvallend is dat voor het slapen gaan, mensen vaker nieuws op hun smartphone en tablet bekijken dan naar tv.

Second screen
Tijdens het tv kijken, gebruikt 60% van de tabletbezitters ook de tablet. De smartphone wordt ook door meer dan de helft bekeken tijdens het tv kijken. Ook andere media moeten aandacht delen met de mobiele media. Thuis wordt nieuws door tabletbezitters vaker op de tablet bekeken dan op de computer.

Nieuws interactiever
Als mensen nieuws bekijken op smartphone en tablet, doen ze ook andere activiteiten. Ze bekijken andere informatie, e-mailen, zitten op social media en zoeken productinformatie op. Verder bellen ze tussendoor met vrienden en familie. Het gevolg is dat er veel interactiever met nieuws wordt omgegaan. Nieuwsberichten worden doorverteld (80%), getoond aan anderen (66%) of doorgemaild (54%). Ongeveer de helft van de smartphone- en tabletbezitters reageert op nieuwsberichten.

"Dat nieuws anders wordt geconsumeerd door nieuwe media wisten we. Interessant is dat het onderzoek inzichtelijk maakt hoe informatie op beide mobiele media wordt verkregen. Hierbij wordt de tablet wel op een andere manier gebruikt dan de smartphone. Adverteerders kunnen hun communicatiestrategie afstemmen op het mediagebruik," aldus Niels van Dijken, sr. Researcher Bureau Consumenten Onderzoek.

infographic-nieuwsconsumptie-smartphone-en-tabletgebruik

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies