Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Het gebruik van computerjargon en weinig verbeeldingrijke reclame weerhouden internetters ervan om te onderzoeken hoe ze zichzelf online zouden moeten beveiligen. Dat is de conclusie van een aantal cyberexperts die onderzocht hebben hoe computergebruikers beter beschermd kunnen worden tegen het groeiende probleem van online diefstallen, fraude, vandalisme, misbruik en spionage.
Onder meer door het vaak onbegrijpelijke taalgebruik besluiten vele internetters volgens de onderzoekers dat beveiliging het domein is van experts en nemen relatief weinig consumenten hun verantwoordelijk voor hun eigen gedeelte van cyberspace. Er wordt de gebruiker wel verteld wat hij moet doen, maar er worden te weinig inspanningen geleverd om duidelijk te maken waarom dat daadwerkelijk noodzakelijk is.
“Het crimineel gebruik van cyberspace is indrukwekkend in zijn omvang en innovatie,” merkt Peter Altabef, president van Dell Services, op tegenover Reuters. Eén van de problemen is volgens de cyberexperts echter dat de zogenaamde computer-geeks een vakjargon gebruiken om hun werk in een “elitaire mystiek” te verhullen, wat leidt tot een gebrek aan duidelijkheid, gaande van het instructiehandboek tot professionele opleidingen.
Michael Chertoff, gewezen secretaris homeland security, merkt op dat de consument door dat gebrek aan duidelijkheid een afkeer krijgt van beveiliging en daar zich niet mee durft in te laten. Een aantal vertegenwoordigers van de beveiligingssector houdt volgens hem echter wel van die geheimzinnigheid, omdat het hen blijkbaar een gevoel van superioriteit bezorgt.
Chertoff vergelijkt de internetbeveiligers met de artsen en advocaten van vroegere generaties, die ook bleken te genieten van hun geheimzinnige speciale kennis. “Maar eens men het publiek de kans geeft om te begrijpen wat er gebeurt, kunnen artsen hun taak beter uitvoeren,” merkt hij op. “Ook cyberbeveiliging moet de architectuur gebruiksvriendelijker maken en het publiek beter opleiden.” De internetsector heeft de gebruiker volgens de cyberexperts al veel geleerd, maar er wacht nog een grote opdracht, rekening houdend met de groeiende criminele bedreigingen en de verwachte komst van miljarden extra internetgebruikers. Steve Purser, hoofd van de afdeling Technical Competence aan het European Network and Information Security Agency, stelt dat er onnodig complexe terminologieën worden gehanteerd en het publiek niet aangemoedigd wordt om verder te denken. Via Express.
Verder lezen over Security
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Gaming28.03.2024
Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime12.02.2024
Nieuwe techniek haalt door muren heen data van je camera’s
Cybercrime06.02.2024
Safer Internet Day: 5 tips om veiliger te internetten
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online29.01.2024