​Tesla 1 Billion Miles, het andere autorijden

​Tesla 1 Billion Miles, het andere autorijden

Supercharger netwerk ontsluit vrijwel heel west-Europa

Vorig artikel Volgend artikel

Elektrische auto's zijn helemaal van nu en als het aan bedrijven als Tesla ligt is dit het begin van een fundamentele verandering op het gebied van transport voor ons allen. De topman van Tesla, Elon Musk, is alweer verder dan het punt waar de ontdekkingsreis van Tesla in 2012 is gestart. Musk wil naar de maan, naar de planeet Mars, wil een nieuw satellietnetwerk rond de aarde voor het inlossen van 'internet for the world' en ondertussen werkt hij aan nieuwe transportsystemen die ons met snelheden ver boven die van de TGV van A naar B moeten brengen.

Tesla: enorme batterijcapaciteit

Tesla's onderscheiden zich op veel punten van andere elektrische auto's. Ze zijn groot, hebben een enorme batterijcapaciteit en behoren dankzij de vele pk's tot de snelste auto's ter wereld. Ter illustratie de nieuwste P85D: de 'D' staat voor Dual, wat betekent dat er twee motoren in de auto aanwezig zijn die afzonderlijk de voor- en achterwielen aandrijven. Aantal pk's 700, sprint van 0 naar 100 in 3,2 seconden en getuned op slechts 250 km. Het zijn prestaties waar ze bij Tesla niet langer van opkijken. Daarnaast werkt Tesla aan nieuwe mogelijkheden (Powerwall) voor energie-opslag op en rond de woning.

Wereldwijd rijden er inmiddels heel wat Tesla's rond, sinds de officiële marktintroductie 3 jaar geleden. Populair in thuisland de Verenigde Staten en in Europa met name populair in Nederland en de Scandinavische landen (met als uitschieter Noorwegen). Ons opgeblazen belastingsysteem voor autobezitters helpt daarbij behoorlijk want Tesla-rijders betalen geen bijtelling en vallen in het meest gunstige belastingtarief.
tesla_1billion

1 Billion Miles

Dit weekend was een eerste echte mijlpaal in de historie van het unieke automerk. Wereldwijd staat de teller van al die Tesla-rijders gezamenlijk inmiddels op 1 Billion Miles. En dat zijn heel wat km's die inmiddels zijn afgelegd met deze 100 procent elektrische auto's. In Europa vierden we dat op een heel speciale manier. Vanuit 12 landen vertrokken 150 Tesla's de afgelopen week richting het Amsterdamse hoofdkantoor van Tesla in Nederland waar zij als ware rallyrijders werden ontvangen. Aan de buitenzijde van de auto's was te zien wat het land van afkomst was. Voor de deelnemers zelf een bijzondere ervaring en met een hoog 'wij gehalte'.

De vraag is of Tesla-rijders andere mensen zijn. Niet anders omdat ze allemaal een baard hebben, ik heb ze niet gezien, maar anders omdat ze onderweg een bewuste keuze hebben gemaakt om elektrisch te gaan rijden. In de gesprekken met berijders uit Scandinavië bleek dat velen het aspect van zuinig rijden op de eerste plaats hadden staan, gevolgd door een bewuste keuze die helemaal past bij deze tijd en groen denken en groene energie onderdeel aan het worden is van de samenleving. Bij Nederlanders speelt ook het belastingvoordeel een grote rol, hoewel dat in Noorwegen niet veel anders is. In ieder geval hebben ze beiden gemeen dat ze niet langer hoeven te stoppen bij tankstations waar de prijs van brandstof soms meer lijkt op roulette met een onvoorspelbare uitkomst. Wat zou de diesel vandaag weer kosten?

1_billion_miles_tesla
Tesla's 1 Billion Miles challenge
tesla_energy

Supercharger-netwerk

De actieradius van een Tesla ligt zo rond de 400 km. Dat is als je je netjes gedraagt en je jezelf houdt aan toegestane snelheden en niet te veel de beschikbare pk's inzet om weg te sprinten en te accelereren. In dat geval kan het zo maar zijn dat die prima actieradius met 100 km wordt gekort. Gelukkig wordt je rijgedrag via vele manieren gemonitord en informeert een supersize boardcomputer je haarfijn over je rijgedrag en of er genoeg battery power aanwezig is om op de eindbestemming te komen.

De hamvraag is natuurlijk hoe laadt die enorme batterij, die zo'n beetje de gehele bodem in beslag neemt, zo snel mogelijk weer op? Het eerste antwoord is natuurlijk bij jou thuis voor de deur, want wie een Tesla koopt krijgt er gelijk een stroompaal bij zodat je altijd fully loaded van huis kunt vertrekken. In ons kikkerlandje zijn de afstanden niet groot en moet je overdag behoorlijk wat km's maken om het niet redden en op zoek moet gaan naar een andere oplaadmogelijkheid.

Het tweede antwoord: Tesla is voor deze rijders, en voor al die anderen, inmiddels gestart met de aanleg van een Supercharger-netwerk in Nederland en inmiddels in een groot aantal andere landen. Superchargers zijn dus 'super' en 'chargen' jouw Tesla in 30 minuten naar een bijna volle lading energie en dat is verdomde handig. Inmiddels zijn er in Nederland meer dan twintig locaties waar superchargers aanwezig zijn. Per locatie zijn er 8 oplaadpalen (dit schijnt de spreekwoordelijke naam te zijn waar je je Tesla aan kunt hangen). Deze werken paarsgewijs: ben je met z'n vieren dan heb je allemaal mazzel, komt er een vijfde Tesla bij, dan gaat die de afgifte van energie delen met een overeenkomstige laadpaal (1A-1B, 2A-enz.). Nog steeds wordt met een enorme power energie door je wagen gepushed, hetgeen een behoorlijk kabaal maakt.

Dit Supercharger-netwerk is inmiddels in Europa al zo breed opgezet dat je eigelijk moeiteloos een tour door west-Europa kunt maken zonder dat je bang hoeft te zijn ergens als een verstekeling langs de kant van de weg te komen staan. Jelle Vastert, verantwoordelijk voor dit omvangrijke netwerk, wist zaterdagavond tegenover alle deelnemers aan de Rally te melden dat dit pas het begin is. Superchargers, wel bedoeld voor het lange-afstand rijden komen morgen op alle populaire plaatsen te staan waar veel Tesla-rijders komen. Tesla weet waar de auto's zich bevinden en big-data analyses zullen zeker de nieuwe hotspots weten aan te wijzen.

Ondertussen werkt Tesla in de Verenigde Staten door aan een 5 miljard kostende fabriek waar straks nieuwe modellen van de volledig gerobotiseerde band af komen rijden. Met de groei in populariteit van Tesla en de komst van deze nieuwe auto's zal langzaam het straatbeeld veranderen, worden laadpalen op de oprit de nieuwe brievenbussen en zullen we langs snelwegen steeds meer nieuwe hangplekken gaan vinden waar Tesla-rijders gaan samenkomen. Alles lijkt te kloppen aan dit ideaalbeeld. Het antwoord is aan de auto-industrie want het lijkt haast ondenkbaar dat deze niet zal reageren. Voorlopig ligt Tesla een straatlengte voor en kunnen alleen Nissan en BMW nog een beetje volgen als het gaat om 100 procent elektrisch rijden.

#1billionmiles

Tesla_supercharger_oosterhout
Tesla Supercharger Oosterhout
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies