Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
We weten het inmiddels wel. Vliegen wordt alom gezien als een van de meest milieuvervuilende vormen van transport. De waarheid ligt uiteraard wat genuanceerder, maar dat een vliegtuig met vele duizenden tonnen kerosine de nodige uitstoot veroorzaakt, dat kan niemand ontkennen. Daarvoor wordt er ook hard gewerkt aan technologie en oplossingen om vliegen duurzamer te maken. Elektrisch vliegen, zeker over grote afstanden en met veel passagiers, heeft nog wel wat jaren van ontwikkeling nodig. Dat geldt ook voor vliegen op waterstof.
Op bio brandstof van Londen naar New York
De ontwikkeling van bio brandstoffen is daarentegen al wat verder gevorderd. Dan vlieg je nog steeds met de bekende straalmotoren, maar met een brandstof die veel minder schadelijke uitstoot genereert. Hoe vergevorderd die ontwikkeling is, werd vanmiddag duidelijk, toen een Boeing 787 Dreamliner van Virgin Atlantic, volgetankt met 100 procent bio brandstof, of Sustainable Air Fuel (SAF), van Londen naar New York vloog.
De SAF die voor deze vlucht gebruikt wordt, is voor 88 procent gemaakt van oude (plantaardige) vetten en voor de rest van afval uit de maïsindustrie. Voor de enkele reis naar New York vanuit Londen werden de tanks van de Boeing gevuld met 50 ton van die bio brandstof.
1 miljard liter kerosine per dag
Hoeveel schoner het vliegen op bio brandstof is, daarover verschillen de experts en klimaatdeskundigen nogal eens van mening. Optimistische berekeningen spreken over 70 procent minder impact op het klimaat, vergeleken met vliegen op gewone, fossiele, kerosine. Anderen, met name tegenstanders, noemen het vliegen op bio brandstof nu nog een vorm van greenwashing. Van de meer dan 1 miljard liter kerosine die elke dag door de luchtvaartindustrie ‘verstookt’ wordt, is op dit moment nog slechts 1 miljoen liter een SAF.
De kans dat uiteindelijk alle vliegtuigen op bio brandstof gaan vliegen is overigens nihil. Ten eerste wordt daarvoor momenteel nog veel te weinig SAF geproduceerd. Bovendien verwachten experts dat er nooit genoeg grondstoffen zullen zijn om elke dat 1 miljard liter SAF te kunnen produceren.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel bijzonder dat er vandaag voor het eerst een passagiersvliegtuig op SAF de oceaan overgestoken is. Een beetje jammer was het wel dat er geen betalende passagiers aan boord waren. Alleen Virgin oprichter Richard Branson – die na alle ellende rondom Virgin Galactic wel weer een succesje kon gebruiken – en enkele hoogwaardigheidsbekleders vlogen mee.
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024