Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De opwarming van de aarde, duurzaamheid, CO2-uitstoot. Niemand praat er graag over, maar het is wel belangrijk. Want: juist als we het op de kaart zetten, dan zijn we er meer mee bezig en kan er hopelijk sneller een oplossing komen. Bijvoorbeeld voor duurzamer vliegen. Hoe ver staat het daar nu mee?
Vliegschaamte
Het is één van de grootste uitstootveroorzakers: vliegen. Hoewel de cijfers over hoe slecht het nu echt is niet altijd op één lijn zitten, is wel één ding zeker: goed voor de natuur is het in ieder geval niet. Mensen zijn zich daar grotendeels van bewust en sommigen schamen zich zelfs als ze het vliegtuig pakken. Hoe zit het met andere oplossing: als we ook vliegtuigen kunnen laten zweven, dan is er toch heel makkelijk een veel duurzamere oplossing te bedenken?
Zo makkelijk is dat helaas niet. Duurzaamheid is belangrijk, maar veiligheid is belangrijker. Rond gaan vliegen met een soort ‘bom’ aan waterstof, dat is waarschijnlijk niet verstandig. Bovendien blijkt dat er ook bij het vliegen op waterstof nog steeds wel wat kerosine nodig is en dat die waterstofopslag zo gigantisch is, dat er ineens een stuk minder mensen in een vliegtuig zouden passen. Het kan zeker voor kortere, minder drukke stukken een optie zijn, maar voor het ‘grote’ vliegen niet.
Duurzaam vliegen
Toch is het wel goed dat er aan allerlei technologie en oplossingen wordt gewerkt. Sowieso zijn er wereldwijd tientallen startups en steeds vaker ook luchtvaartmaatschappijen bezig met het verduurzamen van vliegen. Hoe zit het bijvoorbeeld met elektrisch vliegen? Dit wordt vaak gezien als het beste alternatief voor gewoon vliegen. Nou, even een vliegtuig bouwen, electromotoren, en klaar, toch? Helaas, die vlieger gaat niet op.
Ten eerste is het niet mogelijk om lange vluchten te doen met dit soort vliegtuigen: je kunt tot 1.500 kilometer elektrisch vliegen, maar verder gaat echt niet lukken. Er is wel een vliegtuig genaamd e-Genius geweest die met een topsnelheid van 225 kilometer per uur zo’n 4 kilometer hoog vloog. Echter was dat slechts een tweezitter. Toch zijn we hoopvol: het vliegtuig vloog een kleine 300 kilometer en zorgde daarbij voor 0 uitstoot. En de kosten voor het vliegen? De energie die het gebruikte schijnt maar 11 euro te zijn geweest: dat is bijna niet voor te stellen.
Elektrisch vliegen
Is het de toekomst om dan maar niet meer in gigantische vliegtuigen te vliegen, maar alleen nog in kleintjes? Het wordt erg moeilijk om dan heel ver te reizen, dus waarschijnlijk zullen die grote luchtschepen echt nog wel blijven bestaan en is het een flinke uitdaging om die dan emissievrij te kunnen laten vliegen. Toch hoeven we het niet somber in te zien: experts verwachten dat die kleine elektrische vliegtuigen over 20 jaar vrij normaal zijn. En er wordt nu eenmaal heel veel op kleine afstanden gevlogen, wat al enorm kan schelen in uitstoot. Men verwacht dat de elektrische vliegtuigindustrie in 2035 zo’n 22 miljard dollar waard is.
Verdere vliegtuigen zullen nog heel lang op zich laten wachten. Dat komt niet alleen door het niet kunnen vinden van de beste oplossing, omdat elektrische batterijen nu eenmaal maar zo groot zijn. Maar ook omdat het krijgen van toestemming om commercieel met zo’n vliegtuig te kunnen vliegen enorm moeilijk is en waarschijnlijk jaren in beslag neemt. En dan moeten de luchtvaartmaatschappijen nog hun vloot gaan inwisselen voor een elektrische vloot. Nu zullen er waarschijnlijk daarbij ook een soort startups komen die dan op een Uber-achtige manier elektrische vluchten aanbieden, maar voordat de traditionele vliegindustrie om is, zal echt nog wel veel tijd in beslag nemen.
Biobrandstof
Er is echter nog één oplossing, al zal die waarschijnlijk niet zorgen voor een uitstoot van 0. We hebben het dan over duurzame biobrandstof. Er zou hiervoor al een doorbraak zijn door Etihad Airways en Khalifa University, die duurzame biobrandstof hebben gemaakt met behulp van zout-tolerante planten in zeewater. De reductie kan enorm groot zijn: wel 80 procent aan broeikasgassen minder, vergeleken bij gewone kerosine. Het is dan ook die brandstof waarop hoog wordt ingezet, zeker omdat dat ook kan helpen op lange vluchten met grote vliegtuigen. Nu moet alleen nog worden gezorgd dat de productie omhoog gaat en dat het minder gaat kosten. Duurzame brandstof kost drie keer zoveel als kerosine en waar er 300 miljoen ton van nodig is, wordt er momenteel slechts 200.000 ton geproduceerd.
Toch maakt het hoopvol: we kunnen straks korte vluchten niet alleen met treinen oplossen, maar hopelijk ook met elektrische vliegtuigen. Voor de grote trips pakken we dan een vliegtuig op biobrandstrof. Maar: voor het zover is, moeten er nog veel hordes worden genomen, en komen er misschien wel allerlei hordelopers bij die met een goed idee veel meer hordes tegelijk kunnen overleven. We hopen het.
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Verder lezen over Innovatie
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsTechnology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024