De toekomst van elektrisch vliegen

De toekomst van elektrisch vliegen

Vorig artikel Volgend artikel

Mensen worden steeds bewuster van hun invloed op het milieu en willen graag duurzamer leven. Zo kiezen sommigen ervoor om minder vlees te eten of zonnepanelen te installeren en proberen we alternatieven te vinden voor plastic. Toch blijft onze CO2-uitstoot flink stijgen op één gebied; vliegen. Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen, maar we doen het steeds vaker. Dit komt met name omdat reizen met het vliegtuig steeds goedkoper en toegankelijker voor mensen wordt. De Nederlandse luchtvaart is verantwoordelijk voor 6,5% van de CO2-uitstoot in ons land. Daarom kijken steeds meer bedrijven naar de mogelijkheden op het gebied van elektrisch vliegen, om de vliegtuigreizen duurzamer te maken.

Naast de positieve invloed op het milieu, zouden consumenten ook baat kunnen hebben bij elektrisch vliegen. Zo zullen mensen die rondom luchthavens als Schiphol of Eindhoven Airport wonen minder last hebben van geluidsoverlast en ultrafijnstof. Daarnaast bestaan de kosten van een vlucht voor vliegtuigmaatschappijen voor 30 - 50% uit brandstof, wat zou betekenen dat deze besparing mogelijk naar de consument gaat.


Uitdagingen

Elektrisch vliegen is echter wel gepaard met grote uitdagingen. Zo zijn de batterijen ontzettend zwaar. Hierdoor zijn vooral grotere, commerciële vliegtuigen die lange afstanden verleggen nog niet in staat om elektrisch te vliegen. Luchthavens zouden ook flink moeten investeren in aanpassingen, omdat de meeste gates nog niet kunnen voorzien in de hoeveelheid stroom die nodig is voor elektrische vliegtuigen.

De toekomst

Ondanks de significante uitdagingen, zijn er al meerdere partijen die bezig zijn met het ontwikkelen van elektrische of hybride vliegtuigen. Zo werkt budget airline EasyJet samen met Wright Electric om vanaf 2027 elektrische vliegtuigen te laten vliegen voor korteafstandsvluchten. Denk hierbij aan afstanden van Londen naar Amsterdam. Hoewel het een relatief korte afstand is, vertrekt deze dagelijks wel 22 keer per dag.

Ook Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA houdt zich bezig met ontwikkelingen rondom elektrische vliegtuigen. Vorige week nog kondigde ze hun eerste experimentele vliegtuig aan die volledig elektrisch is.

Voordat elektrisch vliegen de norm is zijn we dus nog wel even bezig; het is en blijft een uitdaging. De ontwikkelingen omtrent elektrisch vliegen, met name voor korteafstandsvluchten, zijn wel veelbelovend. Maar een elektrische vlucht naar New York is nog lang geen realiteit.

Amy Swinkels

Stagiair en tekstschrijver. In haar vrije tijd houdt ze zich vooral bezig met media, scripts en haar hond.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies