Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Net als in de automotive industrie, wordt ook van de luchtvaart verwacht dat verduurzaming de komende decennia boven aan de lijst van vernieuwingen staat. Elektrisch aangedreven vliegtuigen zijn er al, maar dan hebben we het vooral over drones en kleinere vrachtvliegtuigen. Elektrisch aangedreven passagiersvliegtuigen zijn weliswaar volop in ontwikkelen, maar he duurt nog wel even voordat we die op lijndiensten zullen zien.
Handvol passagiers
Embraer is naast Boeing en Airbus een van de grootste bouwers van passagiersvliegtuigen ter wereld. De Braziliaanse fabrikant richt zich met name op toestellen voor korte tot middellange afstanden. Toestellen die tussen de 50 en 150 passagiers kunnen meenemen.
Speciaal voor de elektrificatie van de luchtvaart heeft Embraer de dochter Eve opgericht. Daar worden elektrisch aangedreven passagierstoestellen ontwikkeld. Ook dit zijn nog altijd relatief kleine toestellen, die hooguit een handvol passagiers kunnen vervoeren, zogenoemde eVTOL toestellen.
Regelgeving nog de bottleneck
De CEO van EVE heeft de ambitie, en het vertrouwen, uitgesproken dat de eerste commerciele EVE eVTOL passagiersvluchten al in 2026 zullen plaatsvinden. Technisch is dat volgens hem – en dat bewijzen ook de reeds uitgevoerde testvluchten – al goed mogelijk. Bovendien heeft het bedrijf al meer dan 2700 bestellingen voor de eVTOL’s in de pocket, onder andere van United Airlines>
Een van de grotere bottlenecks is echter de regelgeving omtrent geëlektrificeerd, maar vooral geautomatiseerd, vliegen. Tegenover Reuters vertelde Luiz Mauad, verantwoordelijk voor services en fleet operations, dat hij dit jaar (2023) op het gebied van de regelgeving grote vooruitgang verwacht.
Dat geldt ook voor het proces dat gemoeid is met de certificatie van nieuwe toestellen. “Het certificeren van een vliegtuig, zelfs een traditioneel vliegtuig, is altijd een enorme uitdaging”, aldus Mauad.
Afbeeldingen: EVE Air Mobility
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024