DHL gaat elektrisch vliegen

DHL gaat elektrisch vliegen

Pakketdienst koopt 12 elektrische 'Alice' vliegtuigen

Vorig artikel Volgend artikel

DHL gaat vanaf 2024 een deel van haar vracht met elektrische vliegtuigen vervoeren. De pakketvervoerder heeft daarvoor deze week twaalf volledig elektrische vrachtvliegtuigen besteld bij vliegtuigfabrikant Eviation in Seattle.

Twee uur elektrisch vliegen op één accu

Alice, zoals de elektrische kist gedoopt is, heeft een bereik van 815 kilometer en kan ongeveer 1200 kilo vracht meenemen. In de lucht kan het toestel zich met maximaal 220 knopen, zo’n 407 km/h, voortbewegen. Even simpel gerekend zijn dat dus, op topsnelheid, twee vlieguren. Het opladen van de accu duurt volgens opgave van de fabrikant 30 minuten per vlieguur. Er is overigens ook een passagiersversie van de Alice. Die kan maximaal 9 personen vervoeren.

Het elektrische vliegtuig van Eviation is nog in ontwikkeling en de fabrikant verwacht dat de toestellen voor DHL in de loop van 2024 geleverd kunnen worden. Hoeveel de pakketbezorger voor deze toestellen betaald is niet bekendgemaakt.

Duurzaam en kostenbesparing

DHL ziet het elektrische vliegtuig als een goed alternatief voor gebruik op kortere aanvoerroutes. Daar waar nu nog met grotere, duurdere, toestellen gevlogen wordt. Bijkomend voordeel is ook dat de Alice maar één piloot nodig heeft. Ook dat scheelt weer in de vervoerskosten.

Alice-Electric
De passagiersversie van de 'Alice' (Afbeelding: Eviation)

DHL benadrukt daarnaast wel dat kostenbesparing niet het enige motief is om elektrisch te gaan vliegen. Verduurzaming staat ook bij de pakketbezorger hoog op de agenda. DE elektrische vliegtuigen moeten dan ook deel gaan uitmaken van het eerste wereldwijde elektrische express-netwerk, aldus DHL.

Luchtdoop later dit jaar

De fabrikant, Eviation, verwacht dat de Alice later dit jaar haar eerst vlucht zal maken. Vorig jaar ging het met een eerder prototype van het toestel nog gruwelijk mis. Die brandde, zonder verdere persoonlijke ongelukken, op de grond volledig uit. Reden voor Eviation om het ontwerp van de Alice op de tekentafel radicaal te veranderen. De elektroprop motoren werden naar de staart verplaatst en de staart zelf kreeg in plaats van het oorspronkelijke ‘V-ontwerp’ een wat meer standaard T-design.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies