Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Dat het ontwikkelen van een (passagiers)vliegtuig bepaald geen sinecure is, zal niemand nog echt verbazen. We herinneren ons natuurlijk nog de problemen waar Boeing tegen aanliep tijdens, en na, de ontwikkeling van de 787 Dreamliner en 737 Max. En de iets ouderen onder ons zullen zich wellicht nog de vele problemen en vertragingen herinneren die Airbus opliep bij de ontwikkeling, en productie, van de A380. In China, waar copy-paste jarenlang de sceptor zwaaide als het gaat om het ‘zelf’ ontwikkelen van producten, zijn ze daar inmiddels ook achter. Het wide-body toestel dat daar ontwikkeld wordt, de CR-929, zal minimaal vijf jaar later haar eerste vlucht gaan maken dan oorspronkelijk gepland.
Meer tijd nodig
Voor de ontwikkeling van de CR-929 werkt het Chinese Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) samen met het Russische UAC (United Aircraft Corporation). Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de CR-929 wellicht al in 2025 haar eerste testvlucht zou maken, met een mogelijke uitloop tot ergens in 2027. Die planning hebben de samenwerkende partijen nu laten varen. Gesproken wordt nu over op z’n vroegst 2030.
De afgelopen maanden was er nogal wat onduidelijkheid over de voortgang van het project. Dat had en heeft natuurlijk ook alles te maken met de oorlog die Rusland in de Oekraïne voert. Er deden geruchten de ronde dat Rusland, ondanks dat het land nog steeds goede vrienden is met China, zich uit het project wilde terugtrekken. Die speculaties zijn inmiddels door een woordvoerder van de Russiche overheid ontkracht. Feit is dus wel dat de ontwikkeling van het Chinees-Russische passagiersvliegtuig de nodige vertraging heeft opgelopen.
Ruimte voor 280 passagiers
De CR-929 moet uiteindelijk plaats bieden aan maximaal 280 passagiers. Het toestel krijgt een maximaal bereik van maar liefst 12.000 kilometer. Daarmee wordt het de duidelijk grotere broer van de C919 die, zo werd enkele weken geleden gemeld, op het punt staat om het luchtruim te betreden. Dat toestel is overigens volledig door Comac ontwikkeld, zonder ‘hulp’ van de Russen.
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024