Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De ruimtevaartorganisatie mag in 2023 dan geen ultra-wilde plannen hebben, het is wel druk bezig met vernieuwingen doorvoeren. Zo is het met vliegtuigmaker Boeing bezig om een nieuw passagiersvliegtuig te maken. Een met dunnere, langere vleugels waardoor er minder brandstof wordt verbruikt, aldus NASA.
Een nieuwe Boeing 737
Het klinkt een beetje als een zweefvliegtuig, maar het gaat wel om een ‘gewoon’ gemotoriseerd vliegtuig voor mensen. Het is dus ook geen vliegtuig dat de ruimte ingaat. Je kunt je afvragen waarom NASA hier dan aan begint, maar dat heeft alles te maken met de Sustainable Flight Demonstrator. Dat is een project dat de ruimtevaartorganisatie is gestart met als doel om onderzoek te doen naar duurzamere manieren van vliegen.
Dat het niets met de ruimte te maken heeft, dat is niet erg. Immers doet NASA juist in de ruimte ook veel onderzoek naar zaken op aarde. Eén van de belangrijkste missies van NASA is om antwoorden te krijgen over onze planeet door onderzoek te doen in de rest van ons melkwegstelsel. Zo hoopt het onder andere op duurzamere oplossingen te komen voor onze planeet. Plus, vliegen is één van de grootste CO2-voetafdrukken die we als mensheid maken, waardoor het zeer veel winst kan geven door een nieuw type vliegtuig te maken. NASA en Boeing verwachten met het project maximaal 30 procent minder CO2-uitstoot te genereren. Wel gaat het om kleine vliegtuigen, zoals een Boeing 737.
Dunne, lange vleugels
Het vliegtuig krijgt die bijzondere vleugels die ook wel transonic truss-braced wings worden genoemd. Transonisch heeft alles met de luchtstroom te maken en truss-braced betekent dat er een soort driehoekig systeem aan de vleugel ten grondslag ligt. Wel moeten de twee organisaties nog goed kijken naar het gewicht: kunnen die wat kleinere, dunnere vleugels het gewicht van de zware motoren wel aan? En passen die vleugels wel op een gemiddeld vliegveld?
NASA en Boeing hebben nog wel even om het te onderzoeken: de komende zeven jaar is er 425 miljoen dollar vrijgemaakt bij NASA, plus nog eens 725 miljoen van Boeing. 2028 is een harde deadline: dan moet het eerste prototype de lucht ingaan. Al weten we inmiddels dat het in de ruimtevaart vaak wat vertraging kan oplopen. Sowieso zal het na 2030 pas een optie worden voor commerciële vluchten, dus vooralsnog houden we het nog even bij korte, dikke vleugels.
CO2-uitstoot
Een gemiddelde vlucht van Amsterdam naar New York waarschijnlijk ergens tussen de 600 en 1600 kilogram. De meningen zijn er nogal over verdeeld, naast dat de ene bepaalde zaken wel meeneemt in de berekening en de ander niet. Google Flights ligt bijvoorbeeld al een tijdje onder vuur door de keuze die het maakt in het weergeven van de uitstoot. Hoe dan ook is 30 procent daarvan vrij veel en dat zou enorme innovatie zijn binnen de wereld van luchtvaart.
Verder lezen over Innovatie
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsTechnology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Verder lezen over NASA
Technology23.04.2024
NASA’s Voyager 1 geeft weer een teken van leven
Technology15.04.2024
Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje
Dit is HyperScout H.Technology10.04.2024
De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden
Entertainment09.04.2024
Scarlett Johansson wil maanlanding faken in Fly Me To The Moon
Technology05.04.2024
GMT+Maan: De maan krijgt zijn eigen tijdzone
Technology04.04.2024
Drie bedrijven mogen zich wagen aan de maanauto voor NASA
Technology02.04.2024
Ruimtepuin van NASA gaat dwars door huis heen
Technology29.03.2024
NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024