Technology07.07.2011

Het tijdperk van delen: wees relevant


het-tijdperk-van-delen-wees-relevant.jpg
het-tijdperk-van-delen-wees-relevant.jpg

We leven in the age of sharing, het tijdperk van delen. Mensen produceren tegenwoordig bijna meer dan dat ze consumeren. We delen wat we eten, waar we zijn, wat we zien en wat we lezen. Hiermee voegen we informatie toe aan de wereld. Waar vroeger een paar zenders, de massamedia, voor miljoenen ontvangers waren, zijn er nu miljoenen zenders tegenover hetzelfde aantal ontvangers.

Het sociale netwerk dient enerzijds als filter voor de informatie van over het hele internet, maar het levert tevens veel ruis op, informatie die ons niet verder helpt en ons het zicht ontneemt op de wel belangrijke informatie. De evolutie van sociale netwerken betekent de opkomst van algoritmes om dit te filteren, zowel binnen de sociale netwerken maar ook hierbuiten floreren personalisatietools.

De meeste personalisatietools zijn gericht op het creëren van relevantie om ons te helpen bij consumptie. The age of relevance is in dit opzicht een tegenbeweging van the age of sharing. Oninteressante shares worden onzichtbaar gemaakt, het podium wordt ons eigenlijk weer deels afgenomen en we gaan weer richting kanalen in plaats van netwerken. FdForward vindt dit een slechte ontwikkeling en ziet the age of relevance niet als tegenbeweging maar als een afgeleide van de age op sharing. Het vloeit in elkaar over in plaats van dat het wordt tegengegaan. Delen wordt beloond in plaats van afgestraft.

De wereld is heel erg bezig met: ik wil relevantie. Maar mensen moeten juist gemotiveerd worden om en geholpen met waarde toe te voegen aan het netwerk: ik wil relevant zijn. Het motto van FdForward is: wees relevant. Meer relevantie in het delen verhoogt de kwaliteit van het netwerk. Het is dus beter voor iedereen als meer mensen relevant willen zijn, van geven komt nemen. In plaats van alleen te focussen oninteressante informatie voor ons weg te filteren, richt FdForward zich op het verbeteren van de output van personen. 

Hiervoor is natuurlijk ook goede input nodig. Waar andere personalisatietools binnen zelfde vijvers blijven vissen, zorgt FdForward ervoor dat er serendipiteit blijft, door artikelen van buiten het netwerk die relevant zou kunnen zijn op de gebruikers af te vuren. Als je alleen maar relevante informatie ontvangt, kun je daar murw van worden. Je klikt maar door, maar het werkt afvlakkend. Als de focus ligt op het belonen om er ook iets mee te doen, ben je er met een ander doel mee bezig. Stel je bent erg geïnteresseerd in nieuws over de iPhone. Dan kom je op een punt dat je volledig geïnformeerd bent. En dan? Wat heb je aan info als je er niets mee kan? FdForward verschaft ook een output kanaal voor de informatie die je hebt vergaard.

Het grote verschil tussen FdForward en andere personalisatieapps is dat FdForward geen eenrichtingsverkeer is. FdForward is bezig met jou relevant te maken, in plaats van alleen maar bezig te zijn met alle filters relevant te maken voor jou. Iedereen heeft een palet van interesses en kenmerken. De talenten die je hebt, het vakgebied waarin je werkzaam bent, de dingen die je leuk vindt. Een deel van het palet is zo interessant dat je je ermee kan en wil onderscheiden: jouw persoonlijke expertise. Jij bent, ondersteund door de software, zelf een filter op het nieuws. Door aan te geven: dit vond ik interessant, dit is door mijn systeem gekomen, produceer je een toegevoegde waarde over iets dat je niet zelf hebt geproduceerd.

Als iemand een artikel deelt op andere sociale netwerken via de FdForward-app, komt degene die daarop klikt in jouw deelomgeving terecht. Hier staan waarschijnlijk weer andere relevante artikelen voor de bezoeker. De lezer kan hier passief blijven en alleen consumeren, maar hij kan ook een actieve bijdrage leveren door artikelen toe te voegen aan collecties. Zo verbeter je de informatie over onderwerpen met een groep. FdForward stimuleert dit proces en motiveert de bezoeker onbewust om er iets mee te doen. 

Als jij relevant bent, stuurt dit jouw netwerk, en uit jouw netwerk haal je relevantie, als een recursief proces. Er ontstaan zo op organische wijze subnetwerkjes in bepaalde interessegebieden, waardoor die relevanter worden. De hoeveelheid connecties wordt hierdoor uiteindelijk hierdoor minder van belang. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Dat is the age of relevance.

Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys startupserie ‘Van alpha naar beta’ en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor FdForward. In deze eerste serie kun je de ontwikkelingen volgen van FdForward, een nieuw ‘personal news network’ voor het ontdekking, curatie en verspreiding van nieuws. Volg hoe wij van alpha naar beta gaan. Wil jij deel uitmaken van dit proces en ons nieuwe platform testen, ben je van harte welkom op FdForward.com.