Social Media28.10.2023

X Premium heeft nu drie abonnementen


Je kunt kiezen voor Basic, Premium en Premium+

Eigenlijk al vanaf het moment dat Elon Musk 44 miljard voor Twitter – nu X – betaalde, speelt de nieuwe eigenaar al met het idee om meer betaalde gebruikers te lokken. In die periode heeft X al wat proefballonnetjes laten opgaan, en knallen, rondom het Blue-abonnement. Eerder deze maand werd bekend dat X experimenteert met ‘1 dollar jaarabonnementen’ om überhaupt op het sociale netwerk te mogen.

Deze zomer kwam het gerucht boven drijven dat X met een Premium abonnement op de proppen zou komen. Dat nieuws zorgde voor nogal wat opschudding in de VS, waar de combinatie X Premium de suggestie zou kunnen wekken dat je een abonnement op een porno site neemt.

X Premium, Premium+ en Basic

Welnu, die commotie heeft, zo blijkt nu, geen effect gehad op de plannen van Elon Musk voor X. Enkele uren geleden werd namelijk bekend dat X nog twee nieuwe abonnementsvormen introduceert onder de vlag X Premium. Op haar eigen blog zegt X: “Vanaf 27 oktober 2023 bieden we nu twee nieuwe abonnementsvormen aan: Basic en Premium+. In de komende weken lanceren we de mogelijkheid om uw bestaande abonnement eenvoudig te upgraden of te downgraden. Als u zich wilt abonneren op een nieuw niveau, raden we u aan te wachten op die lancering.”

Je kunt dus kiezen voor een Basic premium abonnement, het Premium abbo en een Premium+ variant. In de VS gaat het Premium+ abonnement 16 dollar per maand kosten, dat is 5 dollar meer. Omdat vooralsnog de US en EU-prijzen gelijk zijn, mag je ervanuit gaan dat Premium+ hier 16 euro per maand zal kosten. Voor het Basic abonnement vraag X 3 dollar per maand.

In Nederland kost het Premium abonnement voor Android en iOS (apps) nu 11 euro per maand. Voor de webversie betaal je iets minder, € 9,68 per maand. Je kunt ook kiezen om per jaar te betalen, dan bespaar je op jaarbasis 17 euro.

Meer betalen = meer functies

Zoals gezegd is Musk al een jaar naarstig op zoek naar een verdienmodel voor X zodat hij (een deel van) de 44 miljard die hij voor het sociale netwerk betaald heeft, kan terugverdienen. En dat terwijl Elon in eerste instantie toch vooral geïnteresseerd geraakt was in Twitter omdat hij iets wilde doen aan de vrijheid van meningsuiting die op het platform steeds verder in het gedrang kwam. Van dat nobele streven, los van het laten terugkeren van een aantal geblokte ‘extremisten’, is weinig meer over als je het mij vraagt.

Nee, als gebruiker van X moet je tegenwoordig, als je alle vrijheid wil hebben op het sociale netwerk, ouderwets – en heel Amerikaans – je beurs trekken. Dat is ook precies waarin de drie abonnementen zich onderscheiden. Hoe meer je betaald, des te meer je op X mag doen. Voor elk Premium abonnement, ook de Basic variant, geldt dat je posts tot een uur na publicatie nog kan editen. Ook mogen X-posts langer zijn dan 280 tekens en krijg je de optie om langere video’s te posten. En zo zijn er nog een aantal functies die ‘voorbehouden’ worden aan X-gebruikers met een van de drie Premium abonnementen. Op het Help Center van X staat een heel mooi overzicht, van het mogen gebruiken van bold en cursieve tekst in posts tot en met het beperken van de advertenties die getoond worden in de tijdlijn.

X-gebruikers die voor het goedkoopste, Basic, abonnement kiezen moeten een aantal van de ‘duurdere’ Premium functies ontberen, zoals het blauwe vinkje, het kunnen beperken van advertenties in de tijdlijn of het kunnen reageren op ‘verified only’ posts.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Je zou denken dat misschien jongeren dit doen, omdat die wat meer beïnvloedbaar zijn, maar niets is minder waar. Het zijn de rijpere dames die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van al dat nepnieuws.

Social Media31.05.2024

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes