Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Videoplatform YouTube voegt @ aan accounts toe. Hierdoor wordt het steeds meer een social medium. Je kunt binnenkort je eigen ‘handle’ (oftewel: accountnaam) kiezen, waardoor het makkelijker moet worden om te gebruiken binnen YouTube en Shorts.
@ binnen YouTube
Is YouTube een social medium? Het is een vraag die steeds vaker oppopt. In eerste instantie is het een videoplatform, maar door de likes en de reacties zou je het in principe inmiddels ook onder een social medium kunnen scharen. Zeker omdat het ook redelijk vaak kopieert van social media. Denk bijvoorbeeld aan de shorts, die een directe kopie zijn van TikTok.
Het klinkt misschien niet zo spannend, een apenstaartje toevoegen aan een account, maar het kan grote gevolgen hebben. Het is op het internet in het algemeen heel normaal om een apenstaartje te gebruiken wanneer je iemand op iets wil wijzen. Bij Twitter geldt dit al meer dan tien jaar. Ook als je bijvoorbeeld in een Google Doc aan het werken bent en iemand erbij wil betrekken, dan kun je @ gebruiken en dan een persoon kiezen.
Meer zichtbaarheid
Het zou volgens YouTube makkelijker worden voor creators om hun fans te vinden, maar bijvoorbeeld ook om andere creators te taggen in hun video’s. Je kunt anderen op je content attenderen door een apenstaartje en een gebruikersnaam toe te voegen in de reacties, in de titel van de video en in de omschrijving van de video. Het gaat volgens YouTube allemaal om zichtbaarheid en het neerzetten van een merk.
YouTube schrijft op zijn blog: “Creators kunnen bijvoorbeeld worden genoemd in een reactie of worden getagd in de titel van een recente collab, waardoor ze hun zichtbaarheid en bereik bij een nieuw publiek kunnen vergroten. Handvatten voegen zich bij kanaalnamen als een andere manier om een YouTube-kanaal te identificeren, maar in tegenstelling tot kanaalnamen zijn handvatten echt uniek voor elk kanaal, zodat makers hun duidelijke aanwezigheid en merk op YouTube verder kunnen uitdragen.”
Je accountnaam kiezen
Het heeft wel een groot voordeel, die nieuwe @-namen. Ze zijn allemaal uniek en het is daardoor makkelijker om kwaadwillende na-apers te dwarsbomen. Het is namelijk sneller zichtbaar wanneer iemand zich slechts als een ander voordoet: hij kan niet zo makkelijk dezelfde naam dragen als voorheen. Dat maakt het bijvoorbeeld voor phishers, maar ook voor mensen die een lolletje willen uithalen, veel moeilijker om mensen voor de gek te houden.
YouTube rolt deze nieuwe functie stukje bij beetje uit en je krijgt vanzelf een melding wanneer het jouw beurt is om je handle te kiezen. Wel irritant, want als iemand anders voor je aan de beurt was, dan is de naam die je graag wilde kiezen misschien al weg. Heb je echter al een gepersonaliseerde URL voor je kanaal (wat alleen kan bij 100+ abonnees), dan wordt dat automatisch je handle (tenzij je ervoor kiest die te veranderen wanneer je aan de beurt bent).
YouTube als social medium
Met deze verandering kunnen we YouTube eigenlijk wel een social medium gaan noemen. Wat is er immers nog anders tussen YouTube en Instagram? Het enige dat niet enorm is doorontwikkeld, dat is de mogelijkheid om een DM (direct message) te sturen en de optie om je video voor hij online gaat van allerlei gekke tierelantijntjes te voorzien. Maar goed, dat lijkt allemaal een kwestie van tijd te zijn.
Wel is het de vraag of YouTube hier goed aan doet: moet werkelijk alles zo interactief zijn? Is het fijne aan YouTube niet juist dat je redelijk met oogkleppen op een video kunt kijken, zonder daarbij al te veel te hoeven worden afgeleid door anderen? Waarschijnlijk is dit een kwestie van smaak. Wat betekent dat het voor de een gewoon een videoplatform zal blijven, terwijl mensen die volop likes uitdelen en reacties achterlaten, het misschien al veel langer vooral als social medium zijn gaan zien. En nu dus met de @ om dat nog duidelijker te maken.
Verder lezen over Online Video
Video27.11.2024
Langverwachte OpenAI-videotool Sora is nu online: niet door OpenAI
Online26.11.2024
Zoom is nu een AI-bedrijf zodat je een dag minder hoeft te werken
Video15.11.2024
Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Online09.10.2024
Zoom krijgt veel meer integraties met AI
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Verder lezen over YouTube
Entertainment26.11.2024
MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024