Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Videoplatform YouTube voegt @ aan accounts toe. Hierdoor wordt het steeds meer een social medium. Je kunt binnenkort je eigen ‘handle’ (oftewel: accountnaam) kiezen, waardoor het makkelijker moet worden om te gebruiken binnen YouTube en Shorts.
@ binnen YouTube
Is YouTube een social medium? Het is een vraag die steeds vaker oppopt. In eerste instantie is het een videoplatform, maar door de likes en de reacties zou je het in principe inmiddels ook onder een social medium kunnen scharen. Zeker omdat het ook redelijk vaak kopieert van social media. Denk bijvoorbeeld aan de shorts, die een directe kopie zijn van TikTok.
Het klinkt misschien niet zo spannend, een apenstaartje toevoegen aan een account, maar het kan grote gevolgen hebben. Het is op het internet in het algemeen heel normaal om een apenstaartje te gebruiken wanneer je iemand op iets wil wijzen. Bij Twitter geldt dit al meer dan tien jaar. Ook als je bijvoorbeeld in een Google Doc aan het werken bent en iemand erbij wil betrekken, dan kun je @ gebruiken en dan een persoon kiezen.
Meer zichtbaarheid
Het zou volgens YouTube makkelijker worden voor creators om hun fans te vinden, maar bijvoorbeeld ook om andere creators te taggen in hun video’s. Je kunt anderen op je content attenderen door een apenstaartje en een gebruikersnaam toe te voegen in de reacties, in de titel van de video en in de omschrijving van de video. Het gaat volgens YouTube allemaal om zichtbaarheid en het neerzetten van een merk.
YouTube schrijft op zijn blog: “Creators kunnen bijvoorbeeld worden genoemd in een reactie of worden getagd in de titel van een recente collab, waardoor ze hun zichtbaarheid en bereik bij een nieuw publiek kunnen vergroten. Handvatten voegen zich bij kanaalnamen als een andere manier om een YouTube-kanaal te identificeren, maar in tegenstelling tot kanaalnamen zijn handvatten echt uniek voor elk kanaal, zodat makers hun duidelijke aanwezigheid en merk op YouTube verder kunnen uitdragen.”
Je accountnaam kiezen
Het heeft wel een groot voordeel, die nieuwe @-namen. Ze zijn allemaal uniek en het is daardoor makkelijker om kwaadwillende na-apers te dwarsbomen. Het is namelijk sneller zichtbaar wanneer iemand zich slechts als een ander voordoet: hij kan niet zo makkelijk dezelfde naam dragen als voorheen. Dat maakt het bijvoorbeeld voor phishers, maar ook voor mensen die een lolletje willen uithalen, veel moeilijker om mensen voor de gek te houden.
YouTube rolt deze nieuwe functie stukje bij beetje uit en je krijgt vanzelf een melding wanneer het jouw beurt is om je handle te kiezen. Wel irritant, want als iemand anders voor je aan de beurt was, dan is de naam die je graag wilde kiezen misschien al weg. Heb je echter al een gepersonaliseerde URL voor je kanaal (wat alleen kan bij 100+ abonnees), dan wordt dat automatisch je handle (tenzij je ervoor kiest die te veranderen wanneer je aan de beurt bent).
YouTube als social medium
Met deze verandering kunnen we YouTube eigenlijk wel een social medium gaan noemen. Wat is er immers nog anders tussen YouTube en Instagram? Het enige dat niet enorm is doorontwikkeld, dat is de mogelijkheid om een DM (direct message) te sturen en de optie om je video voor hij online gaat van allerlei gekke tierelantijntjes te voorzien. Maar goed, dat lijkt allemaal een kwestie van tijd te zijn.
Wel is het de vraag of YouTube hier goed aan doet: moet werkelijk alles zo interactief zijn? Is het fijne aan YouTube niet juist dat je redelijk met oogkleppen op een video kunt kijken, zonder daarbij al te veel te hoeven worden afgeleid door anderen? Waarschijnlijk is dit een kwestie van smaak. Wat betekent dat het voor de een gewoon een videoplatform zal blijven, terwijl mensen die volop likes uitdelen en reacties achterlaten, het misschien al veel langer vooral als social medium zijn gaan zien. En nu dus met de @ om dat nog duidelijker te maken.
Verder lezen over Online Video
Tech in Asia25.07.2024
Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie
Technology19.06.2024
Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Video29.05.2024
YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker
Video27.05.2024
Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Verder lezen over Social Network
Social Media24.07.2024
X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun
Social Media21.07.2024
Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer
Social Media05.07.2024
5 dingen die leuk zijn aan Threads
Social Media03.07.2024
Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden
Social Media26.06.2024
Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Social Media18.06.2024
Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen
Social Media17.06.2024
Habbo Hotel keert terug: is het voor kinderen of voor volwassenen?
Verder lezen over YouTube
Tech in Asia25.07.2024
Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie
Online16.07.2024
YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music
Video12.07.2024
YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot
Video28.06.2024
Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Video29.05.2024
YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video08.04.2024