Twitter maakt van Spaces een soort radio

Twitter maakt van Spaces een soort radio

Geen Clubhouse meer

Vorig artikel Volgend artikel

Twitters antwoord op Clubhouse, Spaces, wordt een soort radio. Het neemt duidelijk stappen om niet meer teveel te lijken op Clubhouse, de audiochat-app die het met 10 miljoen gebruikers per week nog steeds erg goed doet. Twitter kiest ervoor om zijn Spaces een soort radio-on-demand te maken.

On-demand radio

Twitter Spaces zijn een soort live podcasts. Hierbij kunnen mensen die luisteren worden geselecteerd om ook live in de uitzending te komen. Vaak gaan Spaces over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld gehost door bedrijven. Al zijn er ook veel Spaces die persoonlijk zijn. Dat maakt het echter wel zeer geschikt om bijvoorbeeld radiostations van te maken.

Twitter doet er zelf nog heel geheimzinnig over. Ook op het Twitter-account van Spaces rept het er nog niet over. Wel bevestigt het dat het een test uitvoert tegen website TechCrunch. Die site schrijft dat er radiostations zijn per thema en een gepersonaliseerd station. Waarschijnlijk ongeveer zoals Spotify ook werkt: je hebt bijvoorbeeld de playlist ‘Jazz Vibes’, maar er zijn ook speciaal voor jou gemaakte playlists zoals de Release Radar.


Twitter Spaces

Het gaat dus niet om de titel of de maker, maar om het thema waarover de Twitter Space gaat. Het leuke is dat je hierdoor waarschijnlijk ook een soort radiostations krijgt die bijvoorbeeld tijdens het EK of WK voetbal te beluisteren zijn, of speciale radiostations met een kerstthema tegen de tijd dat het weer die most wonderful time van het jaar is. De nieuwe on-demand-opties bevatten ook een knop met een dagelijkse samenvatting, waarmee je de Spaces die je vaker luistert en waarvan een nieuwe uitzending was kunt beluisteren.

Wanneer er precies een officiële mededeling over deze aanpassing komt, dat is nog onbekend. Wel is het tof om te zien dat Twitter doorinnoveert. Spaces mag dan zeker niet een eigen idee zijn, maar een keiharde kopie: het is goed dat het niet alleen klakkeloos overneemt wat Clubhouse doet, maar er zelf op voortborduurt. Dat kan bijvoorbeeld niet gezegd worden over Instagram, dat zo volledig op lijkt te gaan in een TikTok-copycat dat de wereld er zelfs tegen in opstand is gekomen.

Wil je een keer een Space luisteren? Op dit Twitter-account staan enkele voorbeelden.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...