Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Het is nooit saai in de wereld van social media. Instagram blijft zich continu vernieuwen, TikTok is nog steeds een hit en de echte ‘die hards’ twitteren er dagelijks gewoon nog op los. En nu is er weer een heel nieuw medium: Clubhouse. Niet te verwarren met de muziek. Deze app onderscheidt zich van alle al bestaande platforms omdat het compleet voice-based is. Bovendien kun je het goed privé en zakelijk inzetten, want de onderwerpen waarover gesproken wordt lopen nogal uiteen. In speciale Rooms en Clubs kun je luisteren naar gesprekken die gevoerd worden en er zelf aan deelnemen. Soms zijn dat open gesprekken waarbij iedereen welkom is, maar er zijn ook privé chats voor afgeschermde groepen. Het is en beetje alsof je luistert naar een podcast of op een netwerkbijeenkomst staat.
Clubhouse: voice only
Omdat de app zich compleet richt op audio, is het alleen al daarom uniek. En dat is ook de reden waarom wij verwachten dat in ieder geval veel mensen nieuwsgierig worden naar het nieuwste social media platform. Op Amerikaanse sites wordt Clubhouse al vergeleken met Twitter, alleen dan met voice. Zoals we je al vertelden zijn sommige Clubs zijn openbaar en anderen privé. In het laatste geval moet de beheerder je toelaten. Vanaf dat moment kun je deelnemen aan het gesprek of gewoon lekker als toeschouwer luisteren naar wat er wordt gezegd. Op dit moment kun je je alleen als iPhone-gebruiker aanmelden voor Clubhouse, omdat de app nog niet in de Google Play Store wordt aangeboden. En je kunt er nu alleen nog op uitnodiging gebruik van maken. De eerste gebruikers van de app zijn razend enthousiast, dus dat belooft veel goeds!
Zo werkt de app van Clubhouse:
- De app is nu nog ‘invite only’: je wordt toegelaten zodra iemand jou ervoor uitnodigt.
- Zodra je in de app zit kun je contacten zoeken en toevoegen die je al kent. Zo verzamel je volgers en ga je zelf mensen volgen die je interessant vindt.
- Er zijn ook veel beroemdheden op Clubhouse te vinden en als je even goed zoekt ontdek je vanzelf allerlei interessante mensen en clubs die praten over jouw interesses. Van tuinieren en katten tot serieuze gesprekken over overnemen, investeren en financiën.
- Op dit moment is de app enorm aan het groeien maar zitten er nog relatief weinig Nederlanders op. Zoek daarom ook op Engelstalige termen om interessante mensen en clubs te vinden.
- Het voordeel als je een van de eersten bent is dat je zelf het initiatief kunt nemen om clubs te openen over je interesses of vakgebied. Misschien ben je wel de eerste Nederlander die dit doet en word je een echte trendsetter.
- Als nieuwe gebruiker mag je zelf ook 2 ’tickets’ weggeven aan nieuwe gebruikers.
Beroemdheden op Clubhouse
Reken maar dat er binnenkort ook influencers op Clubhouse te vinden zijn. Op dit moment vind je bijvoorbeeld al Oprah, Kevin Hart, Drake, Jared Leto, Chris Rock en Ashton Kutcher op het platform. Altijd al willen praten met je idolen? Misschien lukt het je wel om in een chat met hen terecht te komen. Omdat je er alleen op uitnodiging in kunt komen voelt het een beetje alsof je op een VIP-lijst staat. Dat exclusieve gevoel wilde de makers de app ook meegeven en is natuurlijk heel slim en meteen de reden waarom je er veel beroemdheden vindt.
Gesprekken worden niet opgenomen
Goed om te weten: de gesprekken die plaatsvinden op Clubhouse zijn live beschikbaar en niet terug te luisteren, ook opnemen is niet mogelijk. Zo wil het platform een veilige omgeving bieden waarin iedereen vrijuit kan praten. Clubhouse is nog geen jaar geleden live gegaan en na een aanloopperiode zijn er inmiddels wereldwijd al meer dan een half miljoen gebruikers. Dat aantal gaat nu heel snel oplopen.
Early adapters
De app is bedacht en ontwikkeld door Paul Davison en Rohan Seth. En ondanks dat de app in mei 2020 slechts 1500 gebruikers had, werd de waarde ervan toen al geschat op $ 100 miljoen. Dit is de nieuwe sociale media waar je in 2021 op wil zitten. En heeft momenteel de enige clubs die je ook echt kunt bezoeken. Kun je niet wachten om de app te verkeken? Zorg even dat je een uitnodiging krijgt zodat je een van die early adapters bent en autoriteit kan claimen. Als je ondernemer bent is dit bovendien heel interessant. Wie weet word je zelf wel een bekende Clubhouse-influencer.
Verder lezen over Influencers
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Gaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Gadgets25.10.2023
Een pop-up barber op tramstation Leidseplein
Social Media03.10.2023
Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”
In gesprek met #sponSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Social Media18.04.2023
Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools
Verder lezen over Social Network
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024