Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Voor iedereen die zichzelf of zijn bedrijf wel eens googlet: neem je ook social media mee? Twitter komt waarschijnlijk binnenkort met een nieuwe functie die daarvoor erg handig is. Je kunt namelijk een zoekopdracht instellen waarvan je meldingen krijgt wanneer daarover wordt gesproken.
Zoekopdrachten op Twitter
Waarschijnlijk is het niet heel handig om bijvoorbeeld Tesla als zoekopdracht in te voeren, want daarover wordt heel veel gesproken (zeker vandaag), maar stel je voor dat je je bedrijfsnaam invoert of je eigen naam, dan kun je straks handige alerts krijgen zodat je weet dat er over je wordt gesproken. Het zou natuurlijk netter zijn als mensen je ook even zouden @’en, maar soms wordt dat (al dan niet bewust) vergeten.
Android-ontwikkelaar Dylan Roussel kwam de functie binnen Twitters testapplicatie tegen. Hij doet een zoekopdracht naar keuze, vervolgens zie je een klokje verschijnen en is het mogelijk om ‘Search Subscribe’ (zoekabonnement) aan te zetten. Je hebt dan als het ware een abonnement op die zoekopdracht, dus elke keer dat het woord valt, krijg je hiervan een melding. De Twitter-app stuurt je dan dus elke keer een pushbericht als er een nieuwe tweet verschijnt met dat woord erin.
Meldingen
Het kan nog om een experiment gaan dat uiteindelijk nooit naar Twitter komt, maar het is te hopen dat het de functie wel officieel introduceert. Het is ook niet per se een heel innovatieve functie: Google heeft immers al jaren alerts, waarbij je bijvoorbeeld een e-mail kunt krijgen als je zoekopdracht bijvoorbeeld in een nieuwsbericht voorbij komt. In ieder geval lijkt de functie op Twitter nog niet te werken. Ook in de testversie lukte het Roussel niet om pushnotificaties te ontvangen.
Het kan zijn dat Twitter nog moet uitvogelen hoe het zorgt dat je niet gebombardeerd wordt met zoekfunctiemeldingen. Het is ook de vraag hoeveel van dit soort meldingen je aan kunt zetten. Als Twitter op een gegeven moment miljoenen meldingen moet versturen, dan kan dat mogelijk eerder negatief uitpakken dan positief.
Overname Twitter
Twitter blijft innoveren, zo breidt het bijvoorbeeld Twitter Circle uit, waarmee je je tweets specifiek aan een groep mensen kan sturen die je zelf van te voren hebt geselecteerd. Daarnaast is het natuurlijk druk doende met de overname door Elon Musk, die daar uiteraard nogal een mediacircus van weet te maken, uitgerekend door hiervoor Twitter te gebruiken om zijn mening en bevindingen wereldkundig te maken. Het is dus de vraag in hoeverre het tijd heeft om een nieuwe grote functie te lanceren en hoe het uit de testfase komt.
Verder lezen over Social Network
Social Media02.05.2024
Je kunt straks berichten bewerken op Snapchat
Social Media02.05.2024
Instagram wil terug naar authenticiteit: er komt een grote update aan
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Verder lezen over Twitter
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024