Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
TikTok heeft viral gaan veel onvoorspelbaarder gemaakt. Je weet nooit helemaal wanneer je video echt ‘viral-materiaal’ is. Hierdoor kunnen soms de domste video’s ineens in de duizenden of zelfs miljoenen views lopen, terwijl een video waar je wel veel aandacht aan besteedt het maar niet maakt. Wie dacht dat dat allemaal te maken had met het algoritme, die heeft het mis. Het blijkt ook in de handen te zijn van TikTok-medewerkers.
Hitteknop
Het is op zich geen enorme verrassing, maar TikTok heeft natuurlijk zelf ook in handen wat er viral gaat. Als het graag wil dat een bepaalde influencer vaker voor TikTok kiest, dan zorgen de medewerkers dat zijn of haar video’s viral gaan. Een soort netwerken dus, Nu heeft TikTok ook zelf aangegeven dat het inderdaad voor deze methode kiest om zo relaties te versterken.
Het nieuws komt bij Forbes vandaan. Het schrijft over een soort ‘hitte’-knop, die is bedoelt om video’s op de For You-pagina van gebruikers te krijgen. Deze knop is toegankelijk voor medewerkers en kan het algoritme als het ware overstemmen. Niet iedereen vindt het oké dat dat zo werkt. Zo vinden veel mensen dat het het algoritme moet zijn dat leidend is. Zo krijgen andere mensen voorrang op anderen en dat is geen gelijke behandeling.
TikToks For You-pagina
TikTok doet het naar eigen zeggen zeker niet alleen voor relatiebeheer. Het probeert op die manier ook de diversiteit van viral video’s te laten toenemen. Maar, die hitteknop wordt relatief gezien weinig gebruikt, meent het videoplatform. Het zou bij slechts 0,002 procent van de video’s in een gemiddelde For You-feed het geval zijn dat ze door de hitteknop worden gepusht. De hitteknop zou één tot twee procent van de dagelijks geuploade video’s treffen.
Het is dus nogal dubbel: enerzijds heeft het een goed effect om te zorgen dat de diversiteit toeneemt, maar anderzijds is het een manier om anderen voor te trekken. Nu is dat bij een gewone influencer misschien wat onschuldig, maar hoe zit dat met politici? De vraag ontstaat dan ook of TikTok dit soort extra gepushte video’s dan niet moet labelen. Het voorziet ook video’s die bijvoorbeeld door de overheid worden betaald van een label, waarom de hitte-knopvideo’s dan niet? Nu kun je dit type video’s als gebruiker niet herkennen.
Boosten van video’s
Tegelijkertijd is het niet nieuw dat dit gebeurt: Facebook heeft zulk soort praktijken ook gehad, al ging het daarbij om het onnatuurlijk omhoog gooien van views om iets populairder te doen lijken dan het eigenlijk is. Het is niet alleen vervelend voor de kijker, maar ook voor anderen die het proberen te maken met hun video’s. Het kan ze doen besluiten om maar te stoppen met TikTok, als de video’s van de concurrent steeds geboost worden. Maar: zolang je dat blijkbaar niet kunt zien, is het moeilijk om daar een vinger achter te krijgen.
TikTok mag zijn algoritme dan wel semi-prijsgeven aan ‘bepaalde aangewezen medewerkers’ van de VS, maar het blijft toch een doos van pandora, net als veel andere social mediabedrijven. Zou dit verhaal en dan met name die hitteknop nog een staartje krijgen? Wij denken van wel.
Verder lezen over TikTok
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Gaming11.04.2024
Fortnite en TikTok tegelijk: straks kan het
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Verder lezen over Viral Video
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media10.03.2024
Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi
Social Media25.02.2024
Deze week viral: Leeds’ voetbalfans en dansende beveiliger
Social Media31.01.2024
TikTok verliest morgen waarschijnlijk heel veel muziekopties
Grote artiesten weg: TikTok en Universal ruziënSocial Media21.01.2024
Deze week viral: GTA door Hyundai en heel veel wintersport
Social Media14.01.2024
Deze week viral: feestende voetballer en natuurschoon op Antarctica
Video11.12.2023
De best bekeken YouTube-video’s van 2023 zijn een verrassende mix
Entertainment26.10.2023