Social Media05.03.2020

Ook ​Twitter neemt maatregelen voor juiste voorlichting over Covid-19


Twitter gaat proactief maatregelen nemen om gebruikers te helpen bij het vinden van correcte gezondheidsinformatie over Covid-19, bekend natuurlijk als het coronavirus. Deze maatregelen moeten ook het openbare gesprek over dit thema gezond houden. Om ervoor te zorgen dat mensen de juiste informatie krijgen van de juiste bron, intensiveert Twitter de interne en externe inspanningen om partnerschappen op te bouwen en hulpfondsen in te zamelen. Daarnaast wordt de Covid-19 zoekprompt, inmiddels in meer dan 50 landen waaronder Nederland actief, eind deze week verder uitgerold in diverse landen.

Covid-19 zoekprompt

De integratie van de Covid-19 zoekprompt wordt wereldwijd uitgebreid met als doel zoveel mogelijk gebruikers geloofwaardige, gezaghebbende content te tonen bovenaan hun zoekresultaten. De prompt werd zes dagen voor de officiële benaming in januari geïntroduceerd en wordt continu bijgesteld om te garanderen dat trefwoorden – waaronder veelvoorkomende spelfouten – de zoekprompt activeren.

In elk land waar dit initiatief is gelanceerd, werkt Twitter rechtstreeks samen met het nationale volksgezondheid agentschap of de Wereldgezondheidsorganisatie (@WHO). De proactieve zoekprompt met officiële lokale partnerschappen is inmiddels geïntroduceerd in bijna 50 landen over de hele wereld.

Het publieke gesprek beschermen

De kracht van een open dienst tijdens een noodsituatie op het gebied van volksgezondheid is duidelijk. De snelheid en het grenzeloze karakter van Twitter biedt gebruikers een buitengewone kans om mee te praten en biedt hen toegang tot de meest recente informatie uit deskundige bronnen over de hele wereld.

Het wereldwijde Trust & Safety-team zet het zero-tolerance beleid met betrekking tot platformmanipulatie en alle andere pogingen om misbruik te maken van Twitter op dit kritieke moment voort. Tot op heden zijn er geen significante gecoördineerde platform manipulatie-inspanningen rond het virus te zien. Twitter blijft waakzaam en heeft aanzienlijk geïnvesteerd in de capaciteit om er proactief voor te zorgen dat trends, zoekopdrachten en andere gemeenschappelijke gebieden van de dienst worden beschermd tegen de opzettelijke verspreiding van onwaarheden. Daarnaast is de constructieve en open uitwisseling van informatie van overheden en academici waardevol om dit proces verder te optimaliseren.

#AdsForGood

Op basis van het Twitterbeleid voor ongepaste inhoud wordt elke poging van adverteerders om de Covid-19-uitbraak opportunistisch te gebruiken om ongepaste advertenties te targeten stopgezet. Overheidsinstellingen die informatie over de volksgezondheid willen verspreiden, zullen toestemming krijgen om advertenties op Covid-19 te promoten. Daarnaast worden Ads for Good-credits gegeven aan non-profitorganisaties. Hiermee kunnen ze campagnes opzetten om feiten te controleren en een zo breed mogelijk publiek te voorzien van betrouwbare gezondheidsinformatie.

Een voorbeeld is de ondersteuning van het de Spaanse organisatie @maldita_es en @malditobulo, die zich richt op het beperken van de impact van desinformatie op het publieke discours door middel van fact-checking en data-logistieke technieken. In Azië werkt Twitter samen met het Taiwan Fact Checking Center (@taiwantfc), dat Twitter gebruikt om IFCN fact-checkers over de hele wereld met elkaar in contact te brengen via #CoronavirusFacts. Zij werken in real-time om geloofwaardige informatie te vinden en geruchten in het Chinees te ontkrachten.

Wat kan jij doen?

Op zoek naar advies over hoe je Twitter het beste kunt gebruiken tijdens dit soort situaties? Volg @WHO en het lokale ministerie van Volksgezondheid – zoek de gezaghebbende gezondheidsinformatie op en negeer ruis. Rapporteer iets verdachts of misbruik onmiddellijk aan Twitter. Het belangrijkste is eerst nadenken voorafgaand aan tweeten. Via Twitter Moments hebben we langere content samengesteld die helpt het volledige verhaal te vertellen over wat er wereldwijd rond Covid-19 gebeurt.

[Fotocredits © Feydzhet Shabanov – Adobe Stock]

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag