Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Nu het Covid-19 virus nog steeds niet onder controle is houden Chinese consumenten hun handen op de knip, ook online. Ook voedselbezorging lijdt onder de gevolgen van het virus, terwijl de levering van boodschappen juist opleeft.
Alibaba was het eerste grote e-commerceplatform dat hun verkoopprestaties tijdens de epidemie deelde. Zij houden rekening met een groeikrimp voor voor het eerste kwartaal van 2020. Rivalen JD en Pinduoduo staan waarschijnlijk voor vergelijkbare uitdagingen. Zware tijden dus voor e-commerce, maar in de winkelstraten staat men er slechter voor. Bijna alle niet-essentiële fysieke winkels in China zijn voor onbepaalde tijd gesloten.
Lijkt een gouden kans
Dat er honderden miljoenen Chinezen thuis zijn opgesloten lijkt een gouden kans voor online platforms maar de realiteit is weerbarstiger. Veel consumenten zijn voorzichtiger geworden met hun geld en doen hun aankopen in lokale markten.
Er zijn ook grote logistieke problemen in China. Veel handelaren op het Alibaba-platform zijn niet in staat om zaken te doen onder quarantaine-omstandigheden. Een aanzienlijk aantal pakketten kan niet op tijd worden afgeleverd. Alibaba zegt dat er wel degelijk vraag is, maar dat er simpelweg niet aan kan worden voldaan.
Klanten zijn echter niet geïnteresseerd in het kopen van niet-essentiële producten zoals kleding en elektronica. Voor Alibaba zijn dat normaal gesproken de best verkopende categorieën. Het bedrijf hoopt nu op een gestage normalisatie.
Online diensten
Huishoudelijke benodigdheden worden wél aangekocht nu Chinezen meer tijd thuis doorbrengen en hun eigen eten koken. Online diensten profiteren daarvan, naast lokale markten. JD zei dat bestellingen voor voedselproducten met 154% groeiden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
[Fotocredits © Feydzhet Shabanov – Adobe Stock]
Verder lezen over China
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentVerder lezen over E-Commerce
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Nieuws21.11.2023
5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt
Online13.11.2023