Alibaba boekt 58 procent kwartaalwinst, maar vreest het coronavirus

Alibaba boekt 58 procent kwartaalwinst, maar vreest het coronavirus

Vorig artikel Volgend artikel

E-commercegigant Alibaba Group Holding voorziet moeilijke tijden nu het coronavirus vat krijgt op de Chinese economie.

De resultaten voor het laatste kwartaal van 2019 waren evenwel goed. Er werd een winststijging van 58 procent gerealiseerd, voornamelijk door de recordomzetten gerealiseerd tijdens “Singles’ Day”, ‘s werelds grootste shopping festival in november.

Dalende omzetgroei

Hoewel Alibaba op dit moment de financiële impact van de epidemie niet kan inschatten, zijn Alibaba’s binnenlandse retailplatforms en lokale consumentendiensten al aan het sputteren. Vanaf februari wordt een dalende omzetgroei verwacht.

Op donderdag rapporteerde Alibaba een omzet van 161,5 miljard yuan (US $ 23,2 miljard) in het derde kwartaal, een stijging van 38 procent ten opzichte van de 117,3 miljard yuan een jaar eerder. Alibaba’s groei in commerce en cloud computing neutraliseerden de slappe binnenlandse economie en de voortslepende handelsoorlog met de Verenigde Staten.

De financiële resultaten van Alibaba worden door veel beleggers gezien als een indicatie voor consumentenuitgaven in China en een belangrijke barometer voor de economische gezondheid van het land.

Transport in binnenland

Overheidsinspanningen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben offline entertainment en transportactiviteiten in het hele land tot stilstand gebracht. Kleine handelaars op verschillende online retailplatforms zijn zwaar getroffen, omdat arbeid en logistiek worden beperkt door overheidsmaatregelen.

Ook de voedselbezorging heeft het moeilijk nu veel restaurants zijn gesloten. Fliggy, Alibaba's toeristische arm, ziet veel annuleringen voor vliegtickets, hotelreserveringen en reispakketten.

Zeventien jaar geleden kende het e-commercebedrijf een enorme groei na Sars. Alibaba verwacht dat het coronavirus tot permanente gedragsveranderingen zal leiden bij de Chinese bevolking. Digitaal leven en digitaal werken zullen een vlucht zal nemen, zo wordt verwacht.

Sommige analisten voorspellen dat Alibaba en andere grote Chinese online retailers het nog steeds goed zullen doen te midden van de gezondheidscrisis. De verschuiving van offline naar online retail zal waarschijnlijk versnellen vanwege de epidemie, met kansen voor de gevestigde partijen zoals Alibaba, JD.com en Pinduoduo.

[Fotocredits © PixieMe - Adobe Stock]

Meer content

Redactie Azië

De redactie van Dutchcowboys, maar dan vanuit Azië. Schrijft voornamelijk over Tech in Asia. Per mail te bereiken via newsroom_asia [at] dutchcowboys....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies