Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De beslissing van Twitter (lees: Elon Musk) om de kosten voor het professioneel gebruik van de Twitter-api fors te verhogen en het aantal tweets dat opgevraagd kan worden met de gratis variant te beperken heeft weer een ‘slachtoffer’ geëist. Vandaag (25 april) heeft Microsoft namelijk Twitter uit haar Advertisting tool verwijderd. Dat is vier dagen voordat de nieuwe, duurdere, api-abonnementen ingaan. Met de tool kunnen zakelijke klanten eenvoudig advertentiecampagnes inplannen voor de diverse social media kanalen. Twitter valt daar nu dus van af.
Tienduizenden dollars per maand
Hoewel de exacte tarieven voor het zakelijke api-abonnement niet vrijgegeven zijn – gesproken werd onlangs over minimaal 42.000 dollar per maand voor maximaal 25.000 tweets. Twitter zegt over het Enterprise abonnement alleen dat het voor elke klant op maat gemaakt wordt. Uiteraard ook met maatwerk tarieven, maar die zijn, als we de eerdere berichtgeving van Wired hierover mogen geloven, nogal gepeperd. Zeker als je het vergelijkt met het basic abonnement, hoewel 100 dollar per maand voor, zoals Twitter het noemt, ‘hobbyisten’, is ook best een fors bedrag.
Microsoft heeft dus besloten om Twitter dan maar te laten vallen. “Vanaf 25 april 2023 ondersteunen slimme campagnes met meerdere platforms Twitter niet meer. Het Digital Marketing Center (DMC) zal vanaf die datum geen ondersteuning meer biedt voor Twitter”, zo liet Microsoft vorige week haar zakelijke klanten al weten.
In hoeverre het besluit van Twitter om de api-tarieven fors te verhogen van invloed zal zijn op het gebruik van Twitter, en of het uiteindelijk voor Musk en de zijnen lucratief blijkt, is nog maar de vraag. Onlangs vielen ook al heel wat third party apps met handige Twitter tools, zoals Tweetbot en Twitterrific buiten de boot toen heb de toegang tot het platform ontzegd werd.
Musk boos
In een reactie, uiteraard op Twitter, zinspeelde Elon Musk dat hij overweegt om een rechtszaak aan te spannen tegen Microsoft. Omdat ze, zo stelt hij, voor trainingen illegaal gebruik gemaakt zouden hebben van data van Twitter. Ook gaf hij aan niet blij te zijn met bedrijven die de database van Twitter leegzuigen, het verdienmodel er uit slopen (door advertenties te verwijderen) om er vervolgens zelf aan te verdienen.
Verder lezen over Microsoft
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online11.04.2024
Windows 11 wordt voorzien van meer reclame
Gaming05.04.2024
Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt
Technology01.04.2024
Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Gaming28.03.2024
Komt er een witte, discloze Xbox Series X?
Online14.03.2024
Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik
Online12.03.2024
5 toffe dingen die je kunt doen met Microsoft Designer
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024