Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Meta heeft een opmerkelijke wens uitgesproken tijdens het evenement Social Trends & Shaping Business in 2022 and Beyond. In het door Meta georganiseerde evenement werd meer gesproken over het Metaverse en dan vooral over adverteren. Waar Facebook bijna volledig leunt op data om advertenties te verkopen en te personaliseren, is dat plan voor de Metaverse anders.
Minder data
Het bedrijf van Mark Zuckerberg geeft aan dat het minder data wil gebruiken als het gaat om advertenties binnen het ecosysteem. Het is duidelijk dat Meta het privacy-roer flink wil omgooien en dat is een goed teken. Immers heeft Facebook het imago het daar juist niet zo nauw mee te nemen. Het is zich inmiddels wel bewust van hoe de maatschappij zich steeds meer richt op privacy en verzet tegen data verkopen en delen, waardoor het een prioriteit moet zijn voor marketeers om het vertrouwen van de consument of gebruiker te winnen.
In die Metaverse, waarin toch meerdere facetten zullen samensmelten, wordt het nog belangrijker om te weten wie toegang heeft tot welke data. Al bij de aankondiging van het Metaverse werden hierover twijfels uitgesproken, dus dat hier nu extra aandacht voor is kan het vallen of staan van het nieuwe ‘internet’ betekenen. Tegelijkertijd geldt net als voor het Metaverse in het algemeen dat Meta hierin niet per se de leider wil zijn: het moet juist een industriebreed initiatief zijn.
Meta wil je vertrouwen
Carrie Timms van Meta geeft aan dat er bovendien volop wordt ingezet op vertrouwen. “We werken samen met het World Wide Web Consortium en het Partnership for Responsible Addressable Media. Dat klinkt misschien verrassend, maar we hebben een passie voor vertrouwen. Als er iets is gebleken uit de pandemie, dan is het wel dat vertrouwen belangrijker is dan ooit tevoren.” Het heeft er onder andere aan bijgedragen dat veel mensen samen hebben gezorgd dat het aantal gezette coronavaccins hoog is.
We betwijfelen of dit nu echt iets van de laatste jaren is, want vertrouwen is altijd belangrijk, maar Timms zegt: “Ik geloof dat het opbouwen en behouden van vertrouwen cruciaal zal zijn voor het succes van marketing in de komende jaren. Dat komt omdat de manier waarop we marketing doen afhangt van mensen die ons gegevens toevertrouwen. Hoe meer ze het vertrouwen verliezen, hoe moeilijker het wordt om goede marketinguitingen te doen.” Iets wat in de context van het internet inderdaad waarschijnlijk anders moet worden vormgegeven.
Oude cookies
Timms zegt ook iets wat we allemaal wel herkennen: “Als het verkeerd wordt gedaan, voegt personalisatie geen waarde toe en dat merken mensen. Niemand wordt graag op het internet gevolgd door advertenties voor dat paar sokken waar je een keer naar hebt gekeken, of zelfs al hebt gekocht.” Iets wat bijvoorbeeld bij vakanties boeken heel vervelend is: je blijft maar mooie plaatjes zien, ook als je allang je keuze hebt gemaakt. Dus ja, ergens moet het juist persoonlijker worden, of in ieder geval rekening houdend met het feit dat mensen soms gewoon geen interesse hebben nadat ze op iets hebben geklikt (of juist wel en het dus al bezitten, wat de reclame pas echt waardeloos maakt).
Vertrouwen dus, een interessante belofte van een bedrijf dat het vertrouwen in het verleden meerdere malen enorm heeft beschadigd. Zou de nieuwe naam en de nieuwe invalshoek inderdaad het verschil gaan maken? Dat hangt er heel erg vanaf wat er gaat gebeuren met dat veelbelovende Metaverse. In ieder geval zijn er al veel bedrijven die interesse hebben om eraan bij te dragen, maar zullen zij vertrouwen ook hoog in het vaandel moeten hebben staan, of treedt Meta hier niet op als ‘leider’ van het platform, omdat het dat sowieso niet wil zijn. 2022 wordt een interessant jaar: eentje waarin vooral Meta moet zorgen dat er rondom dochterbedrijven Facebook en Instagram één ding absoluut niet mag gebeuren: het vertrouwen van gebruikers beschadigen.
Verder lezen over Data
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla
DC Business03.05.2023
Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies
Mobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsVerder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023
HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game
Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjesVerder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Verder lezen over Reclame
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Advertising14.08.2023
De voordelen en nadelen van adblockers
Video18.05.2023
YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden
Hè bahAutomotive17.05.2023
Tesla wil reclame gaan maken
De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meerOnline12.04.2023