Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Er waren al vanaf dag 1 problemen mee, maar toch heeft Facebook het lang volgehouden. De automatische gezichtsherkenning in foto’s werd door veel mensen niet gewaardeerd om privacyredenen, naast het feit dat er veel discriminatie bij kwam kijken. Facial Recognition werd al sinds 2010 gebruikt door het social medium.
Van Facebook naar Meta
Hoewel we na de naamsveranderingsaankondiging van vorige week niet direct veel veranderingen verwachtten in het universum van Facebook/Meta, lijken er toch echt grotere veranderingen op stapel te staan voor het social medium. In ieder geval begint het met het verwijderen van één van de opties die het meest ‘eng’ worden gevonden door gebruikers. Het algoritme dat zorgt dat je wordt herkend in foto’s.
Het schrijft in een blog: “In de komende weken zullen we het gezichtsherkenningssysteem op Facebook afsluiten als onderdeel van een bedrijfsbrede stap om het gebruik van gezichtsherkenning in onze producten te beperken.” Deze verandering is een van de grootste verschuivingen in het gebruik van gezichtsherkenning in de geschiedenis van de technologie.
Gezichtsherkenning
Facebook: “Meer dan een derde van de dagelijkse actieve gebruikers van Facebook heeft gekozen voor onze gezichtsherkenningsinstelling en kan worden herkend, en de verwijdering ervan zal resulteren in de verwijdering van de individuele gezichtsherkenningssjablonen van meer dan een miljard mensen.”
Het zijn bizarre cijfers. De gezichtsherkenning van Facebook was inderdaad een kwestie van opt-in of opt-out: als je niet herkend wilde worden, dan kon je dit uitschakelen. Aan de andere kant: dat kon wel pas na 9 jaar, in 2019. Blijkbaar vonden veel mensen het toch wel prettig om wel te worden herkend: een miljard mensen (!) kozen ervoor. Het was ergens ook wel handig: je hoefde mensen niet meer allemaal apart aan te klikken en te taggen: ze werden automatisch herkend en aan de foto gelabeld. Daarvoor moest je echter wel wat privacy opgeven, maar dat is op social media sowieso het geval.
Privacy en discriminatie
Naast de vele problemen met privacy, kwam er ook veel discriminatie kijken bij de tool. Zo was hij aanzienlijk slechter in het herkennen van zwarte mensen. De kunstmatige intelligentie van Facebook ging ook in video’s dit jaar al flink de mist in. Bij een video van zwarte, dansende mensen werd vervolgens de vraag gesteld of je meer video’s wilde zien van primaten. Nu heeft Facebook daar wel direct op geacteerd, maar in het geval van gezichtsherkenning in foto’s deed het daar wel heel lang over.
Laat dit besluit zien dat Facebook inderdaad niet meer Facebook is, maar Meta? Het laat in ieder geval zien dat het bereid is om op een andere manier naar technologie te kijken. Aan de andere kant is dat niet helemaal vanuit zichzelf gekomen: diverse wet- en regelgeving en privacy-organisaties spraken de gezichtsherkenningsmogelijkheid al jaren tegen. Bovendien wil Meta natuurlijk van het imago af van Facebook, want dat is niet bepaald positief. Het zal dus echt met meer initiatieven moeten komen om te bewijzen dat het écht een nieuwe weg inslaat.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Privacy
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Mobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Verder lezen over Social Network
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024