Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Instagram haalt de shoptab uit de app. Het shopping-tabblad is niet meer in het menu te vinden, nadat het pas vorig jaar werd geïntroduceerd. Vanaf februari ziet het menu in Instagram er dus anders uit.
Shopping uit de navigatie
Instagram schrijft: “Vanaf februari veranderen we de navigatie van Instagram om het makkelijker te maken voor mensen om dingen te delen met hun vrienden en contact te maken met mensen die dezelfde interesses hebben. De navigatiebalk onderaan de app heeft voortaan de snelkoppeling voor het maken van content in het midden en Reels aan de rechterkant. Als onderdeel van deze verandering wordt het tabblad Instagram Shop verwijderd. Je kunt nog steeds je winkel op Instagram instellen en gebruiken, omdat we blijven investeren in winkelervaringen die de meeste waarde bieden voor mensen en bedrijven in de feed, stories, reels, advertenties en meer.”
Kortom, er wordt eigenlijk wat meer ruimte gemaakt voor Reels. Dat verbaast ons niets: TikTok is een enorme na-aper van TikTok en heeft Reels ook echt als antwoord op dat social medium gemaakt. Geen originele keuze, wel een goede keuze: Reels is enorm populair. Logisch dus dat Instagram daar liever ruimte voor wil in de navigatie, in plaats van hoe het nu is, namelijk alle mogelijkheden om content te maken onder één knop. Op zich is dat wel een goed idee: hoewel Instagram alle contentvormen liever op één hoop ziet, worden Reels door veel mensen toch nog wel even als iets anders gezien. Plus, als Instagram Reels nog groter wil maken, zal het daar sowieso meer plaats voor moeten maken.
Instagram Reels
Toch moeten we het ook even hebben over dat shoppen op social media. Enerzijds werkt het als een trein: komt er een zeer gepersonaliseerde advertentie voorbij terwijl je door de Stories tikt, dan zijn veel mensen toch geneigd om een aankoop te doen. Echter lijken we vooral graag ‘per ongeluk’ te willen winkelen. Blijkbaar wordt de shoppingtab van Instagram niet zoveel gebruikt als Instagram zou willen, anders zou hij immers niet worden weggehaald. Eerder stopte TikTok al met shopbare livevideo’s, omdat we daar in het Westen maar weinig interesse in lijken te hebben. Overigens lopen ze in China juist als een trein.
We kunnen dus maar beter wat advertenties voorgeschoteld krijgen dan dat we er zelf actief op tikken. Dat is ook wel logisch: we zijn natuurlijk gewend om zelf naar een online winkel te gaan en daar te shoppen: we associëren social media toch meer met ‘social’. Instagram lijkt dat ook door te hebben. Het geeft zelf aan dat het de Instagram-ervaring wil ‘simplificeren’. Volgens het social medium blijft shoppen wel een belangrijke factor, maar er klinken ook stemmen die zeggen dat Instagram dat shopping aanzienlijk wil afslanken. Merken we er veel van? Waarschijnlijk niet echt: de advertenties tussen de content door blijven zeker wel bestaan.
Verder lezen over Instagram
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Social Media18.03.2024
Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk
Instagram laat je tijdreizenVerder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Verder lezen over Social Network
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024