Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Instagram introduceert Templates (sjablonen). Dit is een manier waarop je Reels kunt maken door je content in het sjabloon te plaatsen. Hierdoor kun je kaders en effecten gebruiken op video’s die je eerder al hebt gemaakt en deze op Instagram posten als Reel. De nieuwe optie wordt nu onder een handjevol gebruikers getest.
Instagram versus TikTok
Instagram Reels is geïntroduceerd in de zomer van 2020 en was vrijwel meteen een hit. Op Reels kon je video’s maken om te delen met je vrienden of iedereen op Instagram. Je kon video’s maken van 15 seconden en ze bewerken met audio en grappige effecten. Het idee is bovendien dat Reels die populair zijn ook onder het ‘Reels’-kopje kunnen verschijnen, waardoor mensen die je niet volgen ook je video te zien krijgen. Hoewel er in bijna twee jaar tijd wel wat dingen zijn veranderd aan Reels, lijkt de basis vrij solide.
Instagram is de laatste tijd flink bezig met Reels en videocontent. Vorige week liet het al weten dat het zijn algoritme heeft aangepast om te zorgen dat TikTok-video’s minder belangrijk worden gemaakt dan Instagram Reels, omdat die Reels originele content zijn en TikTok-video’s worden gedeeld. Het grappige is daarbij dat Instagram dus niet wil dat je kopieert op een feature die geheel is gekopieerd van TikTok (Reels dus). Nu gaat het nog verder in het kopiëren van TikTok, namelijk door met sjablonen te komen.
Templates
Sjablonen op TikTok maken het mogelijk voor creators om hun content in een vooraf bedacht format te gieten waarin verschillende video’s of foto’s achter elkaar worden geplakt met een effect ertussen. Bij Instagram geldt ongeveer hetzelfde. De optie werd in januari al gespot, maar is nu dus de testfase ingerold. Je zet een video die je al eerder opnam in een soort fotolijstje en kunt ook je eigen audio toevoegen. Hierdoor hoef je niet meer een aparte app te gebruiken als je een grappig nieuw effect aan je Instagram Reel wil toevoegen.
Het is voor Instagram vooral een manier om mensen aan de Reels te krijgen, want het ziet dit als een grote groeikans voor het platform. Bovendien ziet Instagram uiteraard ook dat heel veel mensen naar TikTok uitwijken en het wil mensen niet kwijtraken aan TikTok. Instagram is door de jaren heen steeds meer een platform voor videocontent geworden in plaats van foto’s, waar het allemaal mee begon. Hoewel dat zeker slim is geweest omdat mensen volop naar videocontent kijken, betekent dat ook dat het steeds dichter tegen andere social media aanschurkt. Sterker nog, het kopieert de ene na de andere mogelijkheid van anderen.
Kopie
Stories, iets waar Instagram heel snel groot in werd, is ook geen idee uit de hoed van het platform. Het is een idee uit de hoed van Snapchat. Het is wel grappig om te zien dat het niet overal even goed werkt: op Twitter bleek Stories (daar Fleets genaamd) weinig succesvol en is het inmiddels zelfs weer verwijderd. Instagram is tot nu toe lekker bezig met kopiëren, maar het moet op veel gebieden toch toegeven dat TikTok net even beter, sneller en groter is. Daar vecht het echter met man en macht tegen door nu met nieuwe opties te komen voor Reels, het Instagram-antwoord op TikTok.
Verder lezen over Instagram
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Verder lezen over Social Network
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Verder lezen over TikTok
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Gaming11.04.2024
Fortnite en TikTok tegelijk: straks kan het
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Online28.03.2024