Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Instagram bestaat alweer 10 jaar en er is nogal wat veranderd aan het platform in al die jaren. Waar het in de begindagen vooral een app was waarmee je foto’s deelde met je vrienden en familie, is het tegenwoordig al jaren hét platform waarop je de hele wereld laat zien waar je mee bezig bent. En realiseer je even dat we het hele concept van een selfie maken en delen ook te danken hebben aan het platform. Op Instagram werden de influencers geboren en inmiddels zijn die er in elke categorie. De afgelopen jaren heeft Instagram Shopping een behoorlijke vlucht genomen. Een slimme zet van het platform, want de winkelfunctie is heel aantrekkelijk voor webshops.
10 jaar Instagram: grootste veranderingen
Als gebruiker van bijna het eerste uur heb ik Instagram de afgelopen 10 jaar behoorlijk zien veranderen. Wat in ieder gavel is gebleven zijn de vierkante foto’s in onze feed. Een aantal andere grote veranderingen van de afgelopen 10 jaar:
- De selfie: Instagram heeft de selfie groot gemaakt. Ga maar eens bij jezelf na: maakte je voor die tijd selfies met een camera? Waarschijnlijk zelden!
- De focus ging van bloggers naar influencers en volgers.
- De komst van stories veranderde veel en de korte verhalen werden al snel enorm populair.
- Van perfecte plaatjes van eten, reizen en afgetrainde lijven draait het op Instagram nu veel meer om echte beelden.
- Net als Snapchat maakte Instagram het gebruik van filters groot.
- Het algoritme is inmiddels onvoorspelbaar geworden en waarschijnlijk verschijnen echt niet alle updates van mensen die je volgt in je feed (en vice versa).
- Van oppervlakkig naar serieus: tegenwoordig ontstaan er bewegingen op Instagram en is het veel meer geworden dan de plek waar je perfecte plaatjes deelt.
- Al in 2012 werd Instagram gekocht door Facebook en sindsdien zijn de platforms met elkaar verbonden.
- Het aantal likes werd onzichtbaar gemaakt voor volgers. Alleen de gebruiker zelf kan nu zien hoeveel likes een post heeft gekregen.
De komende 10 jaar zal er vast weer heel veel veranderen wat we nu nog niet kunnen voorspellen. Hoe social media er dan uitziet? Het zou zomaar kunnen dat we straks moeten betalen om geen advertenties te zien, net als op YouTube al het geval is. Video zal de komende jaren waarschijnlijk een steeds grotere rol gaan spelen. Dat blijkt ook wel uit de populariteit van IGTV en Reels.
Shopping op IGTV en Reels
Instagram heeft de afgelopen jaren uitgebreid met IGTV en Reels en op die plekken was winkelen nog niet mogelijk. Een gemiste kans, moeten de makers hebben gedacht. Want IGTV en het opkomende Reels trekken steeds meer kijkers.
Vanaf nu is shopping op IGTV beschikbaar, Reels volgt later dit jaar. Een interessante ontwikkeling voor merken en influencers, die veel verdienen aan het aanprijzen en verkopen van hun producten en diensten via Instagram. Net als bij andere shopping-functies op het platform is het mogelijk voor gebruikers om specifieke producten in video’s te taggen, die je vervolgens direct kunt kopen. Als de functie ook naar Reels komt is dat concurrentie voor TikTok, dat ook een shoppingfunctie heeft. Instagram doet nu ook een test met commercials in IGTV. Dan krijgen we dus, net als op YouTube, voor en tijdens de filmpjes reclame te zien.
Steeds meer functies
Het shoppen op Instagram heeft de laatste jaren een behoorlijke vlucht genomen. De sectie ‘explore’ (of ‘verkennen’) kreeg in 2018 een gepersonaliseerd shopping-kanaal. Vervolgens werden de shopping-tags uitgebreid naar stories. Nu kun je als gebruiker van het platform direct producten bekijken en kopen vanuit posts, stories, IGTV en Instagram Live.
Verder lezen over Instagram
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Social Media18.03.2024
Tijdreizen op Instagram: posten in het verleden straks mogelijk
Instagram laat je tijdreizenVerder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023