Instagram viert 10-jarig bestaan met uitbreiden van shopping-functies naar IGTV en Reels

Instagram viert 10-jarig bestaan met uitbreiden van shopping-functies naar IGTV en Reels

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram bestaat alweer 10 jaar en er is nogal wat veranderd aan het platform in al die jaren. Waar het in de begindagen vooral een app was waarmee je foto's deelde met je vrienden en familie, is het tegenwoordig al jaren hét platform waarop je de hele wereld laat zien waar je mee bezig bent. En realiseer je even dat we het hele concept van een selfie maken en delen ook te danken hebben aan het platform. Op Instagram werden de influencers geboren en inmiddels zijn die er in elke categorie. De afgelopen jaren heeft Instagram Shopping een behoorlijke vlucht genomen. Een slimme zet van het platform, want de winkelfunctie is heel aantrekkelijk voor webshops.

10 jaar Instagram: grootste veranderingen

Als gebruiker van bijna het eerste uur heb ik Instagram de afgelopen 10 jaar behoorlijk zien veranderen. Wat in ieder gavel is gebleven zijn de vierkante foto's in onze feed. Een aantal andere grote veranderingen van de afgelopen 10 jaar:

  • De selfie: Instagram heeft de selfie groot gemaakt. Ga maar eens bij jezelf na: maakte je voor die tijd selfies met een camera? Waarschijnlijk zelden!
  • De focus ging van bloggers naar influencers en volgers.
  • De komst van stories veranderde veel en de korte verhalen werden al snel enorm populair.
  • Van perfecte plaatjes van eten, reizen en afgetrainde lijven draait het op Instagram nu veel meer om echte beelden.
  • Net als Snapchat maakte Instagram het gebruik van filters groot.
  • Het algoritme is inmiddels onvoorspelbaar geworden en waarschijnlijk verschijnen echt niet alle updates van mensen die je volgt in je feed (en vice versa).
  • Van oppervlakkig naar serieus: tegenwoordig ontstaan er bewegingen op Instagram en is het veel meer geworden dan de plek waar je perfecte plaatjes deelt.
  • Al in 2012 werd Instagram gekocht door Facebook en sindsdien zijn de platforms met elkaar verbonden.
  • Het aantal likes werd onzichtbaar gemaakt voor volgers. Alleen de gebruiker zelf kan nu zien hoeveel likes een post heeft gekregen.

De komende 10 jaar zal er vast weer heel veel veranderen wat we nu nog niet kunnen voorspellen. Hoe social media er dan uitziet? Het zou zomaar kunnen dat we straks moeten betalen om geen advertenties te zien, net als op YouTube al het geval is. Video zal de komende jaren waarschijnlijk een steeds grotere rol gaan spelen. Dat blijkt ook wel uit de populariteit van IGTV en Reels.

Shopping op IGTV en Reels

Instagram heeft de afgelopen jaren uitgebreid met IGTV en Reels en op die plekken was winkelen nog niet mogelijk. Een gemiste kans, moeten de makers hebben gedacht. Want IGTV en het opkomende Reels trekken steeds meer kijkers.

Vanaf nu is shopping op IGTV beschikbaar, Reels volgt later dit jaar. Een interessante ontwikkeling voor merken en influencers, die veel verdienen aan het aanprijzen en verkopen van hun producten en diensten via Instagram. Net als bij andere shopping-functies op het platform is het mogelijk voor gebruikers om specifieke producten in video's te taggen, die je vervolgens direct kunt kopen. Als de functie ook naar Reels komt is dat concurrentie voor TikTok, dat ook een shoppingfunctie heeft. Instagram doet nu ook een test met commercials in IGTV. Dan krijgen we dus, net als op YouTube, voor en tijdens de filmpjes reclame te zien.

Steeds meer functies

Het shoppen op Instagram heeft de laatste jaren een behoorlijke vlucht genomen. De sectie 'explore' (of 'verkennen') kreeg in 2018 een gepersonaliseerd shopping-kanaal. Vervolgens werden de shopping-tags uitgebreid naar stories. Nu kun je als gebruiker van het platform direct producten bekijken en kopen vanuit posts, stories, IGTV en Instagram Live.

Digitale makers en merken helpen om opkomende trends naar Instagram te brengen, en mensen komen naar Instagram om erdoor geïnspireerd te raken. Door winkelen naar IGTV en Reels te brengen, maken we het gemakkelijk om rechtstreeks vanuit video's te shoppen. En op hun beurt helpen verkopers om hun verhaal te delen, klanten te bereiken en in hun levensonderhoud te voorzien.
- Instagram COO Justin Osofsky
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies