Social Media21.06.2018

Vijf tips om direct aan de slag te gaan met Instagram’s IGTV


Wat kun je meteen al gaan doen als merk, influencer of hobbyist?

Nu dat Instagram’s IGTV gelanceerd is kun je als merk, influencer of gewoon amateur beginnen te brainstormen over hoe je dat zou kunnen gebruiken. Er van uitgaande dat je niet meteen een uur aan video krijgt maar het met tien minuten per video moet doen zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om leuke video’s te gaan plaatsen op het nieuwe platform.

Een voordeel daarbij is dat het verticale formaat zich niet heel erg leent voor zwaar geproduceerde video’s. Dat is ook niet de bedoeling: gewoon lekker via je mobiel iets opnemen is goed genoeg. Hier zijn een aantal dingen die je vrij makkelijk kunt maken op IGTV:

1. Introducties

Dit is hét moment om een goede introductie voor je merk of jezelf op te nemen, eentje die duidelijk aangeeft waar je kanaal voor staat en wat mensen van je kunnen verwachten. Als je meer volgers wilt is dit een essentieel onderdeel van je kanaal. Dit is de enige video waarbij je misschien ook wel wat editwerk wilt doen, al is het maar om relatief snel te laten zien wat er allemaal te vinden is bij jou of je merk.

Screenshot_20180620-204119_Instagram
Screenshot_20180620-204119_Instagram

2. Interviews en Q&A’s

Als je interessante mensen spreekt of in je organisatie hebt wordt het tijd om ze voor de camera te slepen. Interviews zijn – mits leuk gedaan – enorm populair bij je volgers en het is een hele makkelijke manier om te beginnen met IGTV zonder al te ingewikkeld te hoeven doen. Onderzoek heeft uitgewezen dat vooral jongeren helemaal niet meer zo goed reageren op mooi gemaakte content, maar liever een zo echt mogelijk gesprek zien. Dat zorgt er voor dat het relatief weinig tijd hoeft te kosten: edits voegen weinig toe, zo lang niemand iets heeft gezegd dat echt niet door de beugel kan.

3. Demonstraties en tutorials

Of het nu je nieuwe product is of een leuke nieuwe truc die je hebt gevonden, laat het aan je volgers zien. Veel mensen zoeken op een product als ze er interesse in hebben of proberen het antwoord op een vraag te zoeken en hoe sneller je er bij bent op IGTV, hoe meer het algoritme mensen naar jouw video toe leidt. Wel zo prettig. Je kunt dit na verloop van tijd ook uitbreiden met webinars over bepaalde onderwerpen.

Screenshot_20180620-204106_Instagram
Screenshot_20180620-204106_Instagram

4. Hergebruikte livestreams of stories

Als je al heel actief bent op Instagram, probeer dan na te denken over wat je al hebt geplaatst dat prima nog een keer te gebruiken is. Toffe livestreams die je opgenomen hebt zijn prima nog een keer via IGTV uit te zenden, dus maak daar gebruik van! Ook gewone stories die leuk waren kunnen best nog een tweede leven krijgen en het maakt het in elk geval makkelijk om te zorgen dat je op regelmatige basis #content hebt.

5. Terugkerende segmenten

Over regelmatige basis gesproken, het is zwaar de moeite om te zorgen dat je terugkerende segmenten hebt. Tips en tricks, blogposts die je normaal niet via video deelt, wat je verder naast Instagram ook doet, maak er een video van en zet het wekelijks of zelfs dagelijks op IGTV. Het is zo gemakkelijk om met je telefoon even iets op te nemen dat het bijna niets uitmaakt waar je over praat, als je het maar regelmatig blijft doen. Doe die video’s dan ook exclusief op IGTV en dan hebben mensen ook echt een reden om terug te komen naar je account op het platform.

[Afbeeldingen © IGTV]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Verder lezen over Online Video

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

De voordelen van visuele content in e-learning

Visuele content is cruciaal in e-learning om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Afbeeldingen, video's, infographics en animaties trekken de aandacht en kunnen helpen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen.

DC Business13.06.2024

De voordelen van visuele content in e-learning

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes

Een groep studenten heeft een nieuwe missie: de robothond Spot TikTok-dansjes leren. Het ziet er schattig uit, maar heeft meer doelen.

Video27.05.2024

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen