Vijf tips om direct aan de slag te gaan met Instagram's IGTV

Vijf tips om direct aan de slag te gaan met Instagram's IGTV

Wat kun je meteen al gaan doen als merk, influencer of hobbyist?

Vorig artikel Volgend artikel

Nu dat Instagram's IGTV gelanceerd is kun je als merk, influencer of gewoon amateur beginnen te brainstormen over hoe je dat zou kunnen gebruiken. Er van uitgaande dat je niet meteen een uur aan video krijgt maar het met tien minuten per video moet doen zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om leuke video's te gaan plaatsen op het nieuwe platform.

Een voordeel daarbij is dat het verticale formaat zich niet heel erg leent voor zwaar geproduceerde video's. Dat is ook niet de bedoeling: gewoon lekker via je mobiel iets opnemen is goed genoeg. Hier zijn een aantal dingen die je vrij makkelijk kunt maken op IGTV:

1. Introducties

Dit is hét moment om een goede introductie voor je merk of jezelf op te nemen, eentje die duidelijk aangeeft waar je kanaal voor staat en wat mensen van je kunnen verwachten. Als je meer volgers wilt is dit een essentieel onderdeel van je kanaal. Dit is de enige video waarbij je misschien ook wel wat editwerk wilt doen, al is het maar om relatief snel te laten zien wat er allemaal te vinden is bij jou of je merk.

Screenshot_20180620-204119_Instagram

2. Interviews en Q&A's

Als je interessante mensen spreekt of in je organisatie hebt wordt het tijd om ze voor de camera te slepen. Interviews zijn - mits leuk gedaan - enorm populair bij je volgers en het is een hele makkelijke manier om te beginnen met IGTV zonder al te ingewikkeld te hoeven doen. Onderzoek heeft uitgewezen dat vooral jongeren helemaal niet meer zo goed reageren op mooi gemaakte content, maar liever een zo echt mogelijk gesprek zien. Dat zorgt er voor dat het relatief weinig tijd hoeft te kosten: edits voegen weinig toe, zo lang niemand iets heeft gezegd dat echt niet door de beugel kan.

3. Demonstraties en tutorials

Of het nu je nieuwe product is of een leuke nieuwe truc die je hebt gevonden, laat het aan je volgers zien. Veel mensen zoeken op een product als ze er interesse in hebben of proberen het antwoord op een vraag te zoeken en hoe sneller je er bij bent op IGTV, hoe meer het algoritme mensen naar jouw video toe leidt. Wel zo prettig. Je kunt dit na verloop van tijd ook uitbreiden met webinars over bepaalde onderwerpen.

Screenshot_20180620-204106_Instagram

4. Hergebruikte livestreams of stories

Als je al heel actief bent op Instagram, probeer dan na te denken over wat je al hebt geplaatst dat prima nog een keer te gebruiken is. Toffe livestreams die je opgenomen hebt zijn prima nog een keer via IGTV uit te zenden, dus maak daar gebruik van! Ook gewone stories die leuk waren kunnen best nog een tweede leven krijgen en het maakt het in elk geval makkelijk om te zorgen dat je op regelmatige basis #content hebt.

5. Terugkerende segmenten

Over regelmatige basis gesproken, het is zwaar de moeite om te zorgen dat je terugkerende segmenten hebt. Tips en tricks, blogposts die je normaal niet via video deelt, wat je verder naast Instagram ook doet, maak er een video van en zet het wekelijks of zelfs dagelijks op IGTV. Het is zo gemakkelijk om met je telefoon even iets op te nemen dat het bijna niets uitmaakt waar je over praat, als je het maar regelmatig blijft doen. Doe die video's dan ook exclusief op IGTV en dan hebben mensen ook echt een reden om terug te komen naar je account op het platform.

[Afbeeldingen © IGTV]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies