Instagram krabbelt terug: foto's weer vierkant

Instagram krabbelt terug: foto's weer vierkant

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram stopt met de test: vierkante foto’s zijn terug! Het social medium riep eerder deze week nog in volle overtuiging dat we absoluut niet moesten denken dat Instagram nog om foto’s ging, maar dat het allemaal om video draaide. Tegelijkertijd was het wel nog maar een ‘test’, dat sommige mensen geen vierkante foto’s meer zien maar foto’s die zijn gemaakt voor verticale schermen.

Instagram trekt zich terug

Het opvallende is dat er al voor topman Adam Mosseri zijn video maakte waarin hij zei dat video de strategie was, er een heleboel kritiek was. Er lag een petitie met 150.000 handtekeningen en Kim Kardashian en Kylie Jenner hebben zich openbaar negatief uitgesproken over de test van Instagram. Instagram deed het echter overkomen alsof het niet echt een test was, maar gewoon een nieuwe functie in de kinderschoenen. Nu blijkt dat ineens allemaal anders.

Of het komt omdat bijvoorbeeld aandeelhouders zich ermee hebben bemoeid. In ieder geval zegt Instagram tegen Platformer: "Ik ben blij dat we een risico hebben genomen - als we niet af en toe falen, denken we niet groot genoeg of durven we niet genoeg. Maar we moeten zeker een grote stap terug doen en hergroeperen. Als we veel geleerd hebben, komen we terug met een nieuw idee of een nieuwe variant. Dus daar gaan we mee aan de slag.“

Welkom terug vierkante foto's

De aanpassing was overigens niet alleen te merken aan de vierkante foto’s die plotseling een soort waas hebben om ze ‘langer’ te maken. Een ander nieuwigheidje was dat je ineens veel meer aangeraden posts kreeg door je tijdlijn heen, waardoor je minder makkelijk content zag van mensen die je bewust bent gaan volgen. Dat was eerst 15 procent, maar Meta-baas Mark Zuckerberg wil dat het groeit naar 30 procent.

Het doet denken aan de For You-pagina van TikTok, die is gemaakt om je te inspireren meer accounts te gaan volgen. Allemaal om groei van TikTok in de hand te werken. Het waren allebei manieren om iets te doen waar Instagram zich al een hele tijd mee bezig houdt: TikTok worden. Enerzijds is dat te begrijpen: Meta heeft geen platform dat zo goed kan vertiktokiseren als Instagram.

Schermvullend

Tegelijkertijd is Instagram bekend geworden door de foto’s en veel mensen maken bijvoorbeeld al jaren elke dag een foto en zetten die op de Gram. En veel mensen zijn sowieso meer vierkant gaan denken als het om foto’s gaat, terwijl dit nu ineens allemaal schermvullend moet gaan worden. Mensen waren niet blij, maar Instagram gaat dus nu een andere manier zoeken om zijn nieuwe koers toch door te voeren. Hoe het dat wil gaan doen op een manier die niet zoveel weerstand oproept, dat is de vraag.

In ieder geval is Instagram niet alleen door de negatieve berichtgeving van onder andere de Kardashians tot de conclusie gekomen dat deze test niet zo succesvol was. “Wanneer je iets ontdekt in je vakgebied dat je eerder niet deed, moet de lat hoog liggen - het moet gewoon geweldig zijn. Je zou blij moeten zijn om het te zien. En ik denk niet dat dat op dit moment genoeg gebeurt. Dus ik denk dat we een stapje terug moeten doen, waar het gaat om het percentage feed dat aanbevelingen zijn. We moeten beter worden in ranking en aanbevelingen, en dan - als en wanneer we dat doen - kunnen we weer beginnen te groeien."

Keuze op Instagram

Het is afwachten wat er precies gaat gebeuren. Het klinkt niet alsof het social medium nog van plan is om zijn videostrategie los te laten, maar blijkbaar wil het dit zo perfect maken dat niemand de foto’s nog zal missen. Waarschijnlijk maakt het daar echter een denkfout, want voor heel veel mensen zijn en blijven foto’s heel belangrijk op Instagram. Welk social medium is anders zo geschikt voor foto’s? Hoewel het plan van Instagram niet slecht is, of evil, is het voor veel mensen simpelweg niet duidelijk waarom er of het een óf het ander moet worden gekozen. Waar is de middenweg?

Plus: als Instagram zo overtuigd is dat video de toekomst is, waarom laat het gebruikers dan niet de keuze. Je kunt dan of voor een oldschool Instagram-profiel kiezen of een moderne variant. Als de toekomst inderdaad ‘modern’ is, dan zouden die oldschool profielen toch vanzelf tot die conclusie komen omdat ze minder populair worden en overstappen naar die nieuwe route? Het klinkt niet alsof Mosseri en consorten dit zien zitten, dus wachten we met angst en beven af wat er dan komt.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...