​Influencers moeten duidelijker zijn bij reclame maken

​Influencers moeten duidelijker zijn bij reclame maken

Vorig artikel Volgend artikel

Er zijn strengere reclameregels van kracht per 1 juli en dat heeft zijn weerslag op.. influencers. Sinds die datum behoren zij namelijk tot mensen die vallen onder de Mediawet en dat heeft grote invloed op hoe zij hun werk doen. Heel enthousiast en vrij spreken over gummiberen voor je haar is er dan niet meer bij. Er moet veel beter duidelijk worden gemaakt dat de personality er iets voor terugkrijgt om op social media zo onder de indruk te zijn van een bepaald product.

Partnerschappen

Creators verdienen geld door partnerschappen met bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan een vlog in een nieuwe BMW of een foto waarop de influencer een bepaalde lipgloss draagt van Rimmel. Zo’n partnerschap ontstaat eigenlijk niet omdat een influencer enorm fan is van een product: dat kan een bijverschijnsel zijn, maar er is altijd dezelfde basis: voor wat hoort wat. Wil je dus een vlogje van een influencer in je nieuwe bolide of met jouw make-up op het gezicht, dan moet je betalen. Soms is dat in euro’s, soms in producten of dikke kortingen, in ieder geval staat er altijd iets tegenover.

Hoewel veel influencers menen dat ze alleen partnerschappen aangaan met bedrijven waar ze ook echt blij van worden (of die bij hun ‘brand’ passen), is het een risicovolle business. Vooral jonge kijkers laten zich gemakkelijk beïnvloeden en zien vaak niet dat er ergens klein #spon bij staat of op een andere manier wordt aangeduid dat de social media-personality dit niet helemaal spontaan heeft bedacht.

Mediawet

Als een vlogger of social media-persoon meer dan 500.000 volgers heeft, dan valt hij of zij per 1 juli onder de Mediawet en dat betekent dat er strengere regels komen kijken bij dit soort deals. Sowieso moet de influencer zich inschrijven bij het Commissariaat voor de Media. Het CvdM laat weten: “Met de verschuiving van de meer traditionele media naar sociale media, die met name onder jongeren al sterk heeft plaatsgevonden, is het niet vreemd dat de wetgever ervoor heeft gekozen de Mediawet ook voor video-uploaders te laten gelden. Ook online is het belangrijk de kijker te beschermen. Dat geldt zeker voor jongere kijkers.”

De regels houden onder andere in dat ze moeten aanduiden dat een post gesponsord is. Er mag wel enthousiast over een product worden gesproken, maar alleen als hier niets tegenover staat. Het is niet toegestaan om gesponsorde content te maken voor kinderen die over speelgoed gaat. Ook medische producten en politieke informatie mogen nooit gesponsord zijn.

#Spon

Nu was het al eerder een regel vanuit de Nederlandse Reclame Code Commissie om #spon bij een post te zetten om duidelijk te maken dat het om een samenwerking met een bedrijf gaat, maar dit moet nog beter duidelijk worden gemaakt. Heel duidelijk over wat een influencer dan precies moet doen is de Mediawet echter niet, dus we zijn benieuwd met welke creatieve oplossingen social mediasterren komen om niet te veel te laten opvallen hoe vaak ze eigenlijk bezig zijn met content die toch iets minder oprecht is dan je zou denken.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...