Influencers houden zich vaak niet aan regels voor reclame

Influencers houden zich vaak niet aan regels voor reclame

Stichting Reclame Code start campagne

Vorig artikel Volgend artikel

Een tijdje in een mooie auto rijden zonder dat het je iets kost. Influencers en vloggers gaan regelmatig samenwerkingen aan met merken die zij interessant vinden. Iedereen die weleens een vlog kijkt of influencers volgt op social media, weet dat mensen met veel volgers interessant zijn voor bedrijven. Logisch, want het is een vorm van reclame die voor beide partijen interessant kan zijn. En juist omdat het reclame is, moet dit duidelijk worden vermeld volgens de regels van de Stichting Reclame Code. Er is zelfs een speciale reclame code voor social media & influenceer marketing.

Veel sluikreclame

Het Financieel Dagblad deed een onderzoek onder tientallen Nederlandse YouTubers en influencers en bedrijven die hen betalen voor de reclame. Hieruit blijkt dat het vaak onduidelijk is dat diensten of producten gesponsord zijn en daardoor is er sprake van sluikreclame. Overigens is dit niet verboden, maar wel ongewenst. Vandaag gaat een campagne van start die hier meer duidelijkheid over geeft. De Stichting Reclame Code heeft zelf een speciaal #Ad-logo gemaakt dat het gemakkelijker moet maken om reclame te herkennen. #Ad is dan ook de naam van de campagne.

Koopgedrag van jongeren

Jongeren kijken veel naar filmpjes op YouTube en vloggers hebben dan ook behoorlijk wat invloed op hun koopgedrag. Dit blijkt uit een enquête in opdracht van Wijzer in Geldzaken. Maar liefst de helft van alle Nederlandse kinderen koopt wel eens iets dat door een vlogger wordt aangeprezen. In 2017 bleek dat het in 75% van de gevallen onduidelijk is in vlogs op YouTube of ervoor is betaald.

Maar het is dus niet verboden of verplicht om te vermelden dat het om reclame gaat. Waarom dan toch de campagne en alle aandacht? De Stichting Reclame Code legt uit dat het voor de consument gemakkelijk te begrijpen moet zijn dat het om reclame gaat. Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot en daarvan profiteren alle betrokken partijen (het merk, de influencer en de consument).

Onduidelijk dat het gaat om betaalde opdrachten

Uit onderzoek van het FD blijkt dat zeker vier grote bedrijven regelmatig sluikreclame maken via influencers. Automerk Opel wordt genoemd en ook het Zweedse kledingmerk NA-KD. Die laatste is zeer succesvol door vol in te zetten op influencermarketing en groeit razendsnel. Ook Corendon weet dat dit werkt en vliegt invloedrijke Nederlanders met veel volgers op social media naar een zonnige vakantiebestemming. Volgens de krant is het niet duidelijk of duidelijk genoeg dat zij de influencer hiervoor betalen.

Boetes in de toekomst

De nieuwe Mediawet wil sluikreclame op YouTube gaan verbieden en dan kan het Commissariaat voor de Media ook boetes gaan uitdelen. Dat geldt dan dus (nog) niet voor Instagram. Naar verwachting gaat de nationale wetgeving vanaf eind 2020 in. Transparantie communicatie is het uitgangspunt voor de nieuwe wet, die nog verder moet worden vormgegeven. Nu worden bedrijven en influencers nog niet beboet, maar er kan wel een klacht worden ingediend bij de Stichting Reclame Code. Wanneer blijkt dat een reclame niet voldoet aan de richtlijnen, wordt de adverteerder (en/of de influencer) op de vingers getikt.

De Speld haakt natuurlijk meteen in op het nieuws.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies