Nieuws27.08.2019

Influencers houden zich vaak niet aan regels voor reclame


Stichting Reclame Code start campagne

Een tijdje in een mooie auto rijden zonder dat het je iets kost. Influencers en vloggers gaan regelmatig samenwerkingen aan met merken die zij interessant vinden. Iedereen die weleens een vlog kijkt of influencers volgt op social media, weet dat mensen met veel volgers interessant zijn voor bedrijven. Logisch, want het is een vorm van reclame die voor beide partijen interessant kan zijn. En juist omdat het reclame is, moet dit duidelijk worden vermeld volgens de regels van de Stichting Reclame Code. Er is zelfs een speciale reclame code voor social media & influenceer marketing.

Veel sluikreclame

Het Financieel Dagblad deed een onderzoek onder tientallen Nederlandse YouTubers en influencers en bedrijven die hen betalen voor de reclame. Hieruit blijkt dat het vaak onduidelijk is dat diensten of producten gesponsord zijn en daardoor is er sprake van sluikreclame. Overigens is dit niet verboden, maar wel ongewenst. Vandaag gaat een campagne van start die hier meer duidelijkheid over geeft. De Stichting Reclame Code heeft zelf een speciaal #Ad-logo gemaakt dat het gemakkelijker moet maken om reclame te herkennen. #Ad is dan ook de naam van de campagne.

Koopgedrag van jongeren

Jongeren kijken veel naar filmpjes op YouTube en vloggers hebben dan ook behoorlijk wat invloed op hun koopgedrag. Dit blijkt uit een enquête in opdracht van Wijzer in Geldzaken. Maar liefst de helft van alle Nederlandse kinderen koopt wel eens iets dat door een vlogger wordt aangeprezen. In 2017 bleek dat het in 75% van de gevallen onduidelijk is in vlogs op YouTube of ervoor is betaald.

Maar het is dus niet verboden of verplicht om te vermelden dat het om reclame gaat. Waarom dan toch de campagne en alle aandacht? De Stichting Reclame Code legt uit dat het voor de consument gemakkelijk te begrijpen moet zijn dat het om reclame gaat. Door hier open en eerlijk over te zijn wordt het vertrouwen in reclame vergroot en daarvan profiteren alle betrokken partijen (het merk, de influencer en de consument).

Onduidelijk dat het gaat om betaalde opdrachten

Uit onderzoek van het FD blijkt dat zeker vier grote bedrijven regelmatig sluikreclame maken via influencers. Automerk Opel wordt genoemd en ook het Zweedse kledingmerk NA-KD. Die laatste is zeer succesvol door vol in te zetten op influencermarketing en groeit razendsnel. Ook Corendon weet dat dit werkt en vliegt invloedrijke Nederlanders met veel volgers op social media naar een zonnige vakantiebestemming. Volgens de krant is het niet duidelijk of duidelijk genoeg dat zij de influencer hiervoor betalen.

Boetes in de toekomst

De nieuwe Mediawet wil sluikreclame op YouTube gaan verbieden en dan kan het Commissariaat voor de Media ook boetes gaan uitdelen. Dat geldt dan dus (nog) niet voor Instagram. Naar verwachting gaat de nationale wetgeving vanaf eind 2020 in. Transparantie communicatie is het uitgangspunt voor de nieuwe wet, die nog verder moet worden vormgegeven. Nu worden bedrijven en influencers nog niet beboet, maar er kan wel een klacht worden ingediend bij de Stichting Reclame Code. Wanneer blijkt dat een reclame niet voldoet aan de richtlijnen, wordt de adverteerder (en/of de influencer) op de vingers getikt.

De Speld haakt natuurlijk meteen in op het nieuws.

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools