De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Je wilt je allereerste influencer marketingcampagne starten en wilt er zeker van zijn dat het een succes wordt. Of misschien heb je al een paar campagnes uitgevoerd en wil je dat de volgende betere resultaten oplevert. Hoe dan ook, weten hoe je jouw campagne effectief kunt beheren is cruciaal als je er iets positief wilt uit halen.
Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om influencer marketingcampagnes te beheren, zal je het veel gemakkelijker vinden als je de volgende stappen toepast:
1. Stel jezelf een doel
Je moet altijd beginnen met een bepaald doel, ongeacht of het gaat om influencer marketing of een andere marketingcampagne. Je moet een duidelijk beeld hebben van wat je van de campagne verwacht. Wil je…
- … de naamsbekendheid verhogen?
- … dat meer mensen bijleren over jouw nieuw product?
- … meer mensen op jouw website krijgen?
Wat het doel ook is, zorg ervoor dat je het duidelijk definieert. Zelfs als je meer dan één doel hebt, zorg er dan voor dat je het belangrijkste doel schetst, en som dan enkele andere doelen op die je wilt bereiken.
Dit is cruciaal om jouw influencer marketingcampagnes beter te managen. Je kunt je doel als basis gebruiken om een aantal andere belangrijke stappen te zetten. Het zal jou bijvoorbeeld helpen om een beter idee te krijgen van welke metrieken het belangrijkst zijn om de prestaties van jouw campagne te meten.
2. Begrijp jouw prestatiemetingen
Zoals eerder vermeld, kan een gedefinieerd doel jou helpen te begrijpen welke metrieken nodig zijn om de prestaties van jouw campagne te meten. En door jouw campagneprestaties effectief te volgen, kun je er zeker van zijn dat jouw campagne in de juiste richting gaat.
Hier zijn enkele veelgebruikte, op doelen gebaseerde prestatiemetingen:
- Merkbekendheid: Aantal impressies, aantal click-throughs, niveau van engagement, enz.
- Conversies: Aantal click-throughs, totaal aantal gegenereerde conversies, etc.
- Lanceren van een productpromotie: Aantal engagementen, aantal click-throughs, enz.
- Meer authentieke content: Aantal originele posts die zijn gemaakt, aantal ‘user-generated content’ dat als gevolg daarvan is gemaakt, enz.
Dit zijn slechts voorbeelden van enkele prestatiemetingen die je kunt definiëren op basis van je doel. Jouw doel kan compleet anders zijn dan de hier geschetste doelen. Je kunt altijd de prestatiemetingen aanpassen en customizeren om ze meer toepasbaar te maken voor jouw bedrijf. Vergeet niet dat – indien nodig – een gespecialiseerde agency jou hierbij kan helpen.
3. Weet welke inhoud jij nodig hebt
Ook hier geldt dat je op basis van je doel een duidelijk beeld moet hebben van wat voor soort content je wilt dat je influencers genereren. Misschien wil je alleen foto’s en korte video’s op sociale media om jouw publiek te betrekken. Of misschien wil je gedetailleerde instructies geven met behulp van how-to video’s en tutorials. In sommige gevallen wil je zelfs vertrouwen wekken door invloedrijke personen een eerlijke review over jouw product te laten maken.
Hier zijn de meest voorkomende soorten inhoud die je kunt laten maken door beïnvloeders:
- Jouw product of dienst vermelden op sociale media
- Eerlijke beoordelingen van producten of diensten
- Gesponsorde inhoud
- Promotie in de vorm van een Instagram story
- Promotie in de vorm van een Facebook of Instagram live
- How-to en tutorials
- Promotie in de vorm van een wedstrijd
Elk van deze soorten inhoud kan worden gebruikt voor het bereiken van specifieke influencer marketing doelstellingen. Maar je kunt ook twee of meer soorten content voor jouw campagne combineren, afhankelijk van wat je nodig hebt.
4. Definieer jouw ideale influencer
Wat de perfecte beïnvloeder allemaal inhoudt, kan per bedrijf verschillen en variëren afhankelijk van de campagne die je uitvoert. Een merk dat het vertrouwen van het publiek wil winnen, kan met micro-influencers werken. Aan de andere kant kan een merk dat de naamsbekendheid wil verhogen, werken met topinfluencers in een relevante niche.
Hoe dan ook, bij het kiezen van influencers om mee te werken, moet je nog steeds rekening houden met de volgende cruciale maatstaven:
- Relevantie voor jouw merk, industrie, niche en/of campagne
- Vermogen om aantrekkelijke en originele inhoud te maken
- Vermogen om een publiek grondig te engageren
Vergeet ook niet dat deze influencer betrouwbaar moet zijn.
5. Kies een compensatiemodel dat werkt
Elke marketingcampagne heeft een vast budget. Hetzelfde geldt voor influencer marketing campagnes. En als je jouw volgende campagne goed wilt managen, moet je ervoor zorgen dat je jouw budget goed plant en je eraan houdt.
Cruciaal hierbij is dat je een duidelijk beeld hebt van hoeveel je jou kunt veroorloven om uit te geven aan elke influencer. Dit betekent dat je ook een goed compensatiemodel moet kiezen dat voor jou werkt en jou helpt jouw budget te behouden.
Je kunt ervoor kiezen om beïnvloeders een vast bedrag te betalen voor elke post die ze voor jouw merk maken. Of je kunt hen betalen op basis van prestaties, zoals voor elke conversie of elke klik op jouw website. Als je echter een beperkt budget hebt, kun je in plaats daarvan gewoon gratis producten leveren aan beïnvloeders.
6. Wees transparant over jouw verwachtingen
Hoewel het belangrijk is om ervoor te zorgen dat jouw beïnvloeders hun creativiteit behouden in de inhoud die ze voor jou creëren, is het ook belangrijk dat hun inhoud aan jouw verwachtingen voldoen. Aan het begin van jullie communicatie moet je hen precies duidelijk maken wat je van hen verwacht.
Praat met hen over de basisrichtlijnen van de campagne, zonder te overmoedig of te restrictief te zijn. Wat voor soort boodschap wil je overbrengen aan de doelgroep? En wat voor soort call-to-action moet de beïnvloeder gebruiken? En zorg er ook voor dat je de tijdlijn en deadline van de inhoud duidelijk met hen communiceert.
Dit zorgt ervoor dat de influencer kwalitatief hoogstaande content levert die aan jouw verwachtingen voldoet. En het zal ook de behoefte aan herzieningen bij de beïnvloeder verminderen. Duidelijke communicatie en transparantie helpen jou dus op een bepaalde manier efficiënter te worden in het beheren en overzien van de content die jouw beïnvloeders creëren.
7. Bijhouden van elke invloedrijke activiteit
Nadat jouw beïnvloeders de content die zij voor jou hebben gemaakt hebben gepubliceerd op sociale media, moet je bijhouden hoe elk stuk content presteert. Dit zal jou helpen om te begrijpen wat voor soort inhoud en berichtgeving de belangrijkste impact heeft op jouw publiek. Bijvoorbeeld, genereert de inhoud van een bepaalde beïnvloeder veel negativiteit? Zo ja, wat zou de reden kunnen zijn? Is de inhoud te promotioneel of heeft het de boodschap niet goed overgebracht?
Zorg er ook voor dat je bekijkt hoe goed elke influencer in de campagne presteert. Hoeveel engagement en impressies kunnen ze genereren? Hoeveel verkeer gaat er per influencer naar jouw website? En het allerbelangrijkste: hoe goed zetten ze hun publiek aan om bij jou een bestelling te plaatsen?
Door dit alles bij te houden, krijg je een duidelijk beeld van wie jouw beste influencers zijn en welke niet echt goed zijn voor jouw campagne. En je kunt inzicht verwerven om jou te helpen de meest ineffectieve influencers uit te schakelen, zodat jouw geld productiever wordt besteed.
8. Hou jouw campagne in het algemeen bij
Natuurlijk is het van cruciaal belang dat je de algemene prestaties van jouw campagne in de gaten houdt. Houd de prestatiemetingen die je eerder hebt gedefinieerd nauwlettend in de gaten, zodat je duidelijk kunt zien waar de campagne naartoe gaat. Hiervoor is het van cruciaal belang om een tool te hebben die gedetailleerde rapporten over jouw campagneprestaties levert. Assembly is een voorbeeld hiervan.
Als je vindt dat jouw campagne niet de gewenste resultaten oplevert, kun je deze nauwkeurig onderzoeken en zien wat je kunt doen om de campagne te verbeteren. Het leukste aan het verhaal is dat je deze prestaties realtime kunt meten, zodat je verbeteringen en aanpassingen kunt doorvoeren vooraleer het te laat wordt. En zelfs als de campagne in het begin niet de gewenste resultaten oplevert, is er nog steeds tijd om dingen te veranderen om indrukwekkende resultaten te leveren.
Conclusie
Dit zijn de top acht zaken die je moet weten als je jouw influencer marketingcampagne beter wilt managen. Sommige van deze tips helpen jou ervoor te zorgen dat jouw campagne goed van start gaat met duidelijk omschreven doelen en prestatiemetingen en een gemeenschap van ideale beïnvloeders.
Een ander deel van deze tips helpen jou ook om ervoor te zorgen dat jouw campagne flexibel en vlot blijft lopen. Zelfs als iets niet gaat zoals verwacht, kun je deze tips gebruiken om aanpassingen te maken en ideale resultaten te leveren.
Ga jij nu ook met deze tips aan de slag?
Deze blogpost is geschreven door Lisanza Faccilongo, Content Marketeer bij Sortlist.
[Afbeelding © momius – Fotolia]
Verder lezen over Influencers
Entertainment26.11.2024
MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024