Entertainment17.11.2017

YouTubers volgen eigen gedragscode en gaan betaalde posts melden


Het is al een tijdje een heet hangijzer voor YouTubers: betaalde content. Omdat ze (nog) niet onder dezelfde regels vallen als de al bestaande media was het in het verleden niet altijd even duidelijk wanneer een YouTube video gesponsord was door de producent van het product waar over gepraat werd, of de locatie waar iemand zich bevond.

Een aantal bekende YouTubers hebben nu een eigen gedragscode (genaamd Social Code) opgesteld waarin staat dat ze zonder uitzondering zullen melden als ze geld verdienen aan een sponsored video, of zelfs als ze een product gratis of met korting hebben gekregen.

De melding komt meteen als je een video begint te kijken, in plaats van helemaal aan het einde. Ook werd er eerder wel eens vaker alleen in de tekst onder een video gemeld dat het om een betaalde samenwerking ging, of nog vager gewerkt met hashtags als #spon, waar niet iedereen mee bekend is.

De vloggers en YouTubers die zich aan deze zelf opgelegde code gaan houden zijn onder andere Teske de Schepper (Teske), Dylan Haegens, Thomas van Grinsven (Gewoon Thomas), Djamila (Meisje Djamila), Rutger Vink (Furtjuh), Ronald Vledder (HetGamePortaal), Christiaan Heinen (Prankster) en nog een tiental andere creators.

Het Commissariaat voor de Media heeft meegewerkt aan de gedragscode en is blij dat de YouTubers hun verantwoordelijkheid nemen. Er komt hoe dan ook wetgeving die dat allemaal gaat vastleggen, maar door nu al open te zijn over dit soort samenwerkingen geven ze het goede voorbeeld, zo zegt het Commissariaat.

De impact van YouTubers is groot, zeker op jongere kijkers en dan past het wel om daar goed mee om te gaan. Juist de jongere doelgroep heeft vaak niet in de gaten of iets gesponsord is of niet en daarmee is deze richtlijn een positieve ontwikkeling.

Natuurlijk lopen ze vooruit op uiteindelijke wetgeving, maar het hoeft nog niet en dan is het feit dat ze toch al het juiste doen prijzenswaardig.

[Afbeeldingen © Jessmine – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Commercials

Dit zijn de leukste commercials van Super Bowl 2024

De Super Bowl van 2024 stelde niet teleur. Een geweldige halftime-show van Usher en heleboel sterren, een glimps van Taylor Swift en een heleboel beroemdheden die zich weer commercieel inzetten om hun volgende miljoenen...

Entertainment12.02.2024

Dit zijn de leukste commercials van Super Bowl 2024

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Het is de Los Angeles Rams gelukt, maar niet zonder slag of stoot: ze hebben het tijdens de 56ste Super Bowl gewonnen van de Cincinnati Bengals met 23-20. De American Football-wedstrijd trekt elk jaar weer veel bekijks....

Events14.02.2022

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Duurste reclamespotjes van de wereld
Super Bowl LV: Een overzicht van alle commercials

Begin februari, dus ook de Super Bowl staat weer voor de deur. Het is alweer een jaar geleden dat de Kansas City Chiefs de San Francisco 49'ers hebben verslagen. En ook de halftime-show van Shakira en J LO was er een om...

Advertising08.02.2021

Super Bowl LV: Een overzicht van alle commercials

Uitreiking van de Ster Gouden Loeki​ weer te zien op televisie

De Ster Gouden Loeki-uitreiking keert dit jaar terug op tv. Op woensdag 3 maart zal de prijs voor de mooiste, leukste en populairste commercial uit 2020 uitgereikt worden in een speciale uitzending van Omroep MAX. Het is...

Advertising01.02.2021

Uitreiking van de Ster Gouden Loeki​ weer te zien op televisie

Lidl, Kruidvat, Plus, AH & Jumbo komen vandaag met kerstcommercial

Sinterklaas is nog geen dag het land uit of we trappen het kerstseizoen af. In veel huishoudens zal vanaf vandaag de kerstboom opgezet worden. Het afgelopen jaar was voor iedereen heel anders en zagen we onze familie en...

Marketing06.12.2020

Lidl, Kruidvat, Plus, AH & Jumbo komen vandaag met kerstcommercial

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Sportmerk Nike weet altijd te prikkelen en lanceert eens in de zoveel tijd indrukwekkende campagnes. Ze winnen er regelmatig prijzen mee en dat verbaast ons niet. Neem nu de 'You Can't Stop Us'-serie, die bestaat uit 3 k...

Marketing31.07.2020

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Professionele atleten en amateurs komen samen
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De Ster Gouden Loeki is een jaarlijkse publieksprijs voor de beste commercial. Ondanks dat we met z'n allen steeds vaker on demand kijken naar tv-programma's, worden er gelukkig nog genoeg mooie commercials gemaakt. De l...

Advertising31.01.2020

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De mooiste en beste commercials
Plus komt met weer een emotionele kerstcommercial

Sinterklaas zit nog niet op de boot terug naar Spanje of we trappen het kerstseizoen af. In veel huishoudens zal vanaf dit weekend de kerstboom en andere versieringen opgezet worden. Een andere traditie is inmiddels ook...

Advertising06.12.2019

Plus komt met weer een emotionele kerstcommercial

Ook Lidl en Jumbo trappen kerst af

Verder lezen over YouTube

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd